Experimentul Caveman: Gura de rai tace mereu. Dubios.

45

Da’ de ce sa indur? Nuuuoh. Este mult sub conditia umana calitatea de pieton vazuta romaneste. Am incercat cu rabdare, cu interes, cu nostalgie chiar sa ma reintroduc nemijlocit in peisajul asfaltic in care am fost prezenta mai mult de jumatate din viata, am incercat sa imbrac din nou straiele unui om care se vrea dinamic si fara ajutorul masinii personale, indelung facatoare de rau planetei, dar am tras deja concluzia. Este bataie de joc sa fii pieton, esti terfelit, chinuit, umilit, ti se fura timpul tau pretios, n-ai nici un drept, esti si cel mai expus pericolelor.

de Gianina Corondan

E mai rau decit sa-ti faci nervi in masina. Te simti mic si batut de soarta, cunosti cel mai acut conditia de a fi parte dintr-un popor oropsit, de-aia isi doreste din ’89 tot romanu masina, uitasem. Uitasem de ce uram atit trei trei sasele. Acum urasc si trei optunul si o suta saispele si in general pe toate, inclusiv  o suta treishtreiul, de care ma indragostisem ca venise prostutul intr-o dimineata la tanc, gol-golut, revelatie din care mi-am revenit de cind i-am mai solicitat serviciile. Fusese o scapare. Autobuzele noastre sint incontinuu aglomerate, doar cu noroc (ca intr-un stat de dreptzi) poti sta sa citesti o carte, poti avea o calatorie cit de cit civilizata. Iti trimbiteaza mereu in autobuz niste voci greu incercate in mizerii cotidiene cum ca reatebeul face, drege, ca sa ne luam bilet, ca iti da independenta, ca e singura solutie intr-un oras supraaglomerat…bulsit (puneti la s o virgula jos) departe asa minune, probabil toate propozitiile recitate sint traduse din engleza sau din franceza, din indiana, japoneza, nu stiu, ba stiu, poate din propaganda comunista, care ne obliga sa vedem roz ceea ce si musca vede maro, socialismul se cladeste prin élan muncitoresc. Fix ca-n RSR. Oameni pe scara, rasuflare-n rasuflare, intepenesti automat, sa nu te atingi cu ceilalti, totusi ai si tu o aura, mirosuri grele, nervi gramada ii vezi vibrind. Dar autobuzele-s mai lucioase, mina a saptea de la nemti, le rezolvam noi intr-un an cit ei in zece. Si cu inima cit un purice daca ti-a ramas geanta pe umar. Ca nu mai ai cum sa te misti, esti imobilizat devenind sardea si asta atrage hotu’. Desi banuiesc ca nici el nu se misca prea bine, aaa, iata o solutie pentru eradicarea hotiei in mijoacele de transport in comun, aglomeratie sufocanta! O inscriu la osim, desi cred ca e deja, la cit s-a experimentat.

Se merge mai bine– dar ghiciti ce, mult mai lent- pe jos decit cu autobuzul. In primul rind ca vine foarte greu, pricina pentru care se aglomereaza mai rau ca orasul pe care dorim noi sa-l evitam. In al doilea rind ca nu-i chip nicidecum sa cari un geamantan voluminos, fratioare, poate e o intelegere cu taximetristii. In Londra am ajuns de la aeroport tot harnasata, echipata in Cheivuman parca anticipind experimentul din aceste saptamini, am avut loc pentru doua bagaje destul de solide, era spatiu sa le pui, aerisit, dichisit, chiar era ora de virf, indieni, pachistanezi, pechinezi, toti eram intr-o fratie secreta adunati la lupta cea mare rob cu rob. Ei, la noi am deranjat tot autobuzul cu un rucsacel si o gentuta ceva mai rotunda, intr-o duminica, atentie.

Dar azi a fost cumplit. Eram nehotarita, sa-l iau, sa nu-l iau. Zic hai sa urc, si-asa mai am de mers destul, ca nu ma lasa nimic direct in fata casei fara sa schimb de o mie de ori. Greseala fatala. Am mers o statie cit de cit onorabil, l-am intrebat pe sofer daca opreste ca Unirii, mi-a raspuns sec ca nu, n-am mai intrebat nimic, scria sa nu angajam discutii cu soferul, m-am conformat, nu vroiam sa impietez cu ceva codul atit de strict al calatoriei in comun. Soferul era un pusti plictisit care tocmai aflase la mobil ca la Romana oamenii ies de la metrou din pricina unui accident. Asta il dispera dar ii si provoca o placere a conversatiei. La telefon, nu cu calatorii, cu care nu trebuia sa angajeze, nu-i asa, discutii pe teme aiurea. De ascultat nu scria nicaieri ca nu pot sa ascult, oricum stateam lipita ca o clatita nereusita de geamul ce ma despartea totusi de sofer cu volanul lui cu tot, auzeam si prin castile cu muzica mea convorbirea lor, omul comenta ca la fotbal cu tovarasu’probabil coleg de soferie cum ca statia lui s-a umplut, oau, cum ca stai sa vedem ce e si la Universitate, mama, ce-o fi fost la metrou, dar ce se intimplase, s-o fi aruncat sau l-a impins, dar poate i s-a facut rau, baai si da-te-n… si mai da-te-n…ca-ti vine si tie rindu ce-o sa ma rid baga-mi-as…haha, cam asta auzeam noi, dar cu punctisoarele completate. Apoi n-am mai auzit nimic. Mi s-a facut rau, mi-a venit sa lesin, nu era chip sa respir, tin minte ca mi s-a intimplat asta si prin liceu, exact in aceleasi conditii, doar ca eram in zona Gradinii Botanice, in plin comunism. Bine, eram eu simtitoare, dar doamna de linga mine? Saraca urcase cu speranta in autobuz, gonita fiind de la metrou, unde banuiesc ca platise calatoria fara a i se returna banii-simpla supozitie- si a mers o statie timp de juma de ora, a coborit cu mine odata, fiindca nu mai putea respira. Soferul ajunsese in statie, noi stateam pregatite sa ne varsam continutul si naduful la aer, nici vorba sa deschida usile. Ce sa fie? Mai erau zece metri pina in locul unde trebuia el sa faca oficiile. Nu si nu. Cinste si corectitudine. Rigoare subita. Ca lui i se taie din salariu daca deschide in alta parte. M-am felicitat ca nu am lesinat in autobuz  totusi, nu mi-ar fi deschis omu’ usa daca nu era fixat cu rigla in statie, te pui cu legea? E lege, frate, nu ne tocmim acilishea. Ceilalti au intrebat asa, in treacat daca-l premiaza cind vorbeste la telefon, nu le-a raspuns, tot in treacat.

Si uite-asa am ajuns sa apreciez eu aerul asta asa, poluat cum e, dar prietenos si generator de noi idei, care ar fi ca nu mai merg cu autobuzul nici picata cu ceara, nu are la baza nimic in afara de orar: 5 -23, iar ideea principala dragi copii este ca circulatul in comun este ingrozitor. Dar noi rabdam, ca asa stim noi, sa rabdam. A nu-ti cere drepturile in mod serios si a schita o democratie pleostita este in gena, in maduva noastra. Fatalismul asta idiot. Frica. Parca vad ca unii o sa ma faca atenta: draga, era o situatie speciala, fusese o problema la metrou. Impaciuitorii, rabdatorii, platitorii. Dragutii. Nu, nu am vorbit de un caz izolat, o exceptie, asta am ales eu sa povestesc, dar am multe stilciri la activ deja, gata, ajunge. Traite de mine. Si se termina ziua dacam va comunic ce misto e si ca umblator, de fapt cred ca stiti, doar nu sinteti orbi, nici eu, dar tot m-am pleznit de un cablu care s-a coborit saracul la nivelul meu precar. Dintre toate, cel mai bun asa, compromistic vorbind (iertati-mi licentele, am o scuza, azi era sa lesin), este mersul pe jos, macar tii muschii in alerta, macar esti la aer, e foarte important, stiti, mai ales pentru functia respiratiei. Toti vor fel de fel de functii, pe-asta o uita toti, pare asigurata. Nu e. Nici metroul nu e atragator, l-am prins tot aglomerat, tot cu rucsacul jos, sa nu ma buzunareasca, nu acopera-stim cu totii- multe zone din Bucuresti, doar uneori e mai rapid. Daca nu se intimpla, Doamne fereste, vreun accident ca cel de azi.

Macar necajitul ala de ciobanas din Miorita a stat impasibil-poate nu-i venea sa creada totusi ca oaia trancaneste, dar avea, baiete, de toate: oi multe si cornute si cai invatati, si ciini mai barbati, nu ca ceilalti…pare ciudat totusi, io zic ca ala nu era roman, a gresit autorul anonim. Sau a schimbat intentionat. Fiind un pic hot…

Tags:



45 de comentarii

  1. Draga Geanina,

    Te inteleg, pentru ca si eu am trecut prin situatii din astea. Sunt de acord, primul pas pentru imbunatatirea lucrurilor este critica. Dar asta se tot face de prin ’89 incoace, am tot criticat in stanga si in dreapta cum noi suntem cei mai oropsiti de soarta si cei mai necivilizati. Lasand deoparte tendinta noastra spre autocompatimire si exagerare, ceva solutii ai ? Pentru ca astea se pare ca lipsesc… Autobuzele sunt aglomerate – ce putem face ? Punem mai multe autobuze ? Or sa sara in sus ziarele cum primaria cumpara autobuze de nu stiu cate milioane de euro, auzi, care nici macar n-au aer conditionat. Punem aer conditionat ? Neah, e ineficient, ca se deschid usile frecvent. Si-asa nu au loc autobuzele de masini pe strada, sa punem si mai multe ? Ai observat micile bumpere care s-au pus pe marginea liniilor de tramvai pe unele strazi ? Ei, asta eu consider ca e o idee buna si trebuie laudata. E un prim pas spre un transport mai civilizat si eficient. Dar nu am citit pe nicaieri ceva laude la adresa acestei idei, desi critici, daca as cauta, probabil ca as gasi…

  2. Romanii trebuie sa se priveasca in ochi mai mult, si prin ochi in suflet mai adanc. Sa nu mai urasca, sa-si dea seama ca viata-i mai frumoasa daca pot sa-i bucure pe cei din jur cu prezenta lor. Atat e de simplu.

  3. “Lasand deoparte tendinta noastra spre autocompatimire si exagerare”. Nu exagereaza deloc.

    Mi s-a intamplat de multe ori sa astept jumatate de ora la metrou pentru ca veneau numai trenuri pline peste limita. Pana cand renuntam, ieseam, si luam un taxi.

    Mi s-a mai intamplat de multe ori sa ma urc intr-un astfel de metrou plinn peste limita, si sa nu reusesc sa cobor la statia unde intentionam – uneori nici la urmatoarea – pentru ca ramaneam inghesuit intr-un colt.

    Despre autobuze, pe langa ce s-a mai scris mai sus, mai raman si intepenite in trafic zeci de minute intre doua statii, ceea ce le face aproape inutile.

    Asadar, solutii: 1. masina personala, eventual culegand de pe drum si colegii daca sunt cat de cat pe traseul tau. Evident, de la caz la caz. Pentru ca sunt zone din Bucuresti in care traficul e complet blocat. Dar macar, spre deosebire de autobuz care are traseu fix, poti ocoli cat de cat punctele blocate. In cazul meu ajung de cel putin 2-3 ori mai repede la munca cu masina decat cu autobuzul.

    2. Mersul pe jos. Daca nu e o distanta exagerata. Dar daca sunt mai mult de 2-3 km pana la birou, nu are sens. Nici macar nu poti sa zici ca slabesti de la mersul pe jos. Cel putin in cazul meu nu ajuta. E pur si simplu timp pierdut. Alergatul iese din discutie pentru ca ajungi transpirat.

    3. Bicicleta/scuter/motocicleta. Dar mi-e frica sa merg prin Bucuresti cu bicicleta. Mi se pare prea periculos. Caini, masini. Te mai prinde si o ploaie, poate e iarna si ninge. Exclus.

    4. Lucrul de acasa. Daca job-ul iti permite, e perfect.

    5. Mutarea in alt oras/tara.

    Eu pentru moment raman la varianta 1.

  4. @Lucian – ai foarte mare dreptate

    @Gianina – in primul rand de cand ai inceput experiementul mai mult te plangi si din pacate mai ai si spatiu pe hotnews pentru asta. In al doilea rand as vrea si eu sa inteleg un lucru: ai senzatia ca cei care merg cu autobuzele o fac de placere si pentru ca sunt mai prosti si nu-si dau seama ca e naspa? Sa mai zicem si ca autobuzul ala sta blocat in trafic din pricina unora ca tine care nu stiu sa-si miste fundu din masina. Nu-ti convine transportu in comnun mergi cu bicicleta sau pe jos. Dar presupun ca nici asa nu-i bine pentru ca transpiri, obosesti si alte asemenea. In afara de a te plange de toate cele mai stii sa faci si altceva? Ai solutii?

    • Da’ de CE trebuie sa aiba EA “solutii”? Tu, daca televizorul tau functioneaza prost il repari singura? sau daca te doare maseaua TA, o scoti singura, acasa?!!!
      Ce? Geanina e Director in Primarie, la serviciul Programe / Prognoze / Urbanizm si alea-alea? Astia de la Directiile respective IAU salariu? Pe CE il iau? pe tocat seminte? sau pe jucat “soliterã”?
      Ia te uita, ce tupeu! Sa aiba EA solutii, Geanina – de parca ea NU ar plati impozite si taxe!!!

  5. Eh, lasa ca nu-i chiar asa. exagerezi mult. ai prins 1 zi mai proasta. Iar daca ai experienta de calator ratb/metro inveti sa recunosti zilele aglomerate si mergi din start pe jos. Eviti experientele neplacute.
    Eu tot sper sa faca si la noi in Bucuresti piste de biciclete si centre de inchiriere velo. Bine nu din alea scumpe si ridicole ca la Facultatea de Drept. Pentru asta invidiez eu Vestul, ca in rest nici la ei transportul in comun nu e cu mult mai presus. Dar au biciclete, biciclisti, piste, infrastructura si asta ma imbie.

    • horhel, poate tie nu ti se pare asa rau. dar care e traseul tau zilnic? iti propun un traseu rahova-baneasa.. si mai vb. eu am 1,60, mi se face rau in orice misca, si mai am si ceva probleme de sanatate. pieton am fost 15 ani, pana de curand cand am cedat nervos si am trecut la masina. sunt de acord cu voi toti, ca degeaba ne dam cu parerea si ca nu sunt multe lucruri care se pot face. pt mine, cea mai mare problema a fost mereu educatia si bunul simt inexistente ale oamenilor. pt ca mi s-a intamplat sa mi se faca rau sa cad in genunchi si oamenii in jur sa se uite doar si sa comenteze… “ia uite ce tanara e si e bolnava saraca…”, mi s-a intamplat sa ma pot urca doar in am 5-lea metrou, impinsa de lume si fara sa pot sa respir, la propriu, pt ca m-au prins intre ei oameni mai inalti ca mine… asa ca acum, merg cu masina – 400 lei/luna benzina, 3 h in medie in trafic zilnic si 30 km.. nu sunt mandra de mine, dar la fel ca Vlad, inca nu am o varianta mai buna….

  6. Si eu sunt de acord cu bumperele alea. Eu merg cu masina dar sunt in totalitate de acord. Ar trebui sa puna peste tot si ar trebui sa fie de metal pentru ca mai sunt unii cu jeepane care trec si peste alea. Sa le gaureasca cauciucurile. La fel si autobuzele. Chiar daca au banda lor evident ca aceasta este incalcata. Solutia este simpla insa. Camere de luat vederi si amenzi pentru cei care ocupa banda.

  7. Haideţi pe biciclete! Cu cât vom fi mai mulţi, cu atât vom fi mai puternici – noi ăştia, “fraierii” fără maşină. Oraşul ăsta ar fi mult mai frumos fără atâtea maşini în trafic şi pe trotuare.

  8. Bicicleta rulz. Chiar daca e periculoasa. Da’ daca-ti alegi cu grija traseele, ii deranjezi pe alocuri pe pietoni, si ocoloesti mai mult decat ai face-o pe jos, te deplasezi mai repede decat orice masina, taxi, tramvai sau autobuz. Plus ca contribui la aerisirea traficului. Si macar le scoti si tu peri albi soferilor, care ca pieton doar iti scot tie peri albi – asta daca ai obraz suficient de gros sa nu te apuce sughitul 😀

      • Pentru frig sau canicula te echipezi adecvat, totul e sa vrei. Eu am imbracaminte speciala pentru bicicleta, e mult mai confortabil decat sa ma duc imbracat office la munca, iar hainele pentru birou la iau intr-un rucsac si ma schimb la toaleta.

  9. Mie mi se pare OK metroul, depinde si la ce ora mergi, e adevarat.
    Articolul imi aminteste de o colega de serviciu care fusese nevoita sa mearga de la victoriei la romana 🙂 cu metroul (greu pe jos, distanta mare) si cand s-a intors la serv. a spus “ma jur sa nu mai merg in viata mea cu metroul” si se mirosea din minut in minut :))
    Nu cred ca G. a fost o alegere prea inspirata, are conditii infinit mai usoare decat Magor si cu toate astea se plange de parca ar duce foc in spate.

  10. Eu nu trec nici strada fara masina bai boschetarilor. Ratb-ul si biclicletele sunt pentru sarantoci. As elimina transportul in comun, mai ales tramvaiele, si as face benzi speciale doar pt suv-uri, sa nu mai stau in coloana ca restul gushterilor.

    • Nu prea circuli cu metroul… Pe trenurile mai noi (cele suedeze) sunt trecute nume de capitale europene; fiecare tren având unul diferit

  11. daca iti iei bicicleta promit sa te escortez macar o saptamana intre 8 si 9 dimineata si 6 si 7 seara de la servici acasa si invers, pe bicicleta, pana te prinzi cum se supravietuieste (just barely) in trafic

  12. Sunt total de acord, intreg transportul in comun este o bataie de joc!
    Dar vad ca nimeni nu analizeaza cauzele reale: Pretul pentru acest transport in comun. In nici o tara civilizata la care se tot fac referiri nu este atat de ieftin! Sa fim seriosi, un abonament la metrou este de cca 6 EUR si la RATB pe toate liniile este de 12 EUR/ luna….
    Nu zic ca administrarea acestor companii este fara de erori si ca toti banii sunt folosititi la maxim pentru confortul calatorilor, insa la asemenea tarifie pot sa banuiesc destul de sigur ca valoarea investiilor este cam zero, deci masini putine, metrouri putine…etc…

    • “Ieftin”-ul pe care-l consideri tu poate să se transforme în cu totul altceva pentru alţii. Eu zic că preţul de 50 de lei abonament lunar la RATB e nejustificat de mare pentru serviciul oferit:
      – autobuze aglomerate sau care vin la intervale neregulate, deseori în “haite” inutile de câte 3-4, după care nu mai vine nici unul 15-20 de minute;
      – stilul unor şoferi, care, deşi autobuzul este aglomerat, bruschează vehiculul, plimbând “marfa” dintr-un perete al autobuzului în celălalt;
      – tramvaie cu roţi “pătrate”;
      – controlori care ies la “pescuit” selectiv (mulţi dintre ei lipsiţi de politeţe), care dau amendă doar dacă persoana vizată nu are nesimţirea să urle şi să protesteze;
      – maşinile nu sunt puţine – dacă te-ai uita la capetele de linie ale traseelor, ai vedea că sunt 5 sau 6 autobuze în aşteptare. E normal ca şoferii să facă pauze între trasee complete, mai ales cu traficul bucureştean, dar sunt multe autobuze nefolosite.
      Dacă “nimeni nu analizeaza cauzele reale: Pretul…”, tu nu analizezi raportul dintre puterea de cumpărare si preţul transportului în comun. Dacă aş avea bani de dat, aş da pentru un transport de genul celui din Germania.

  13. Cineva spune adevarul pe jumatate.
    Va invit la Londra sa calatoriti civilizat si sa platiti 5 (cinci) lire/calatorie
    Va invit la Paris sa calatoriti civilizat si sa platiti 1.6 eur/calatorie
    Da este foarte aglomerat, cat de cat curat, dar este foarte IEFTIN si in cazul multora este GRATIS.

    Sustin iedeea cu BICICLETA, este solutia ideala, in momentul de fata chiar intentionez sa imi cumpar o bijuterie cu care sa merg la serviciu, dar identific cateva probleme:
    1. pe unde merg? pe strada nu ma risc, pe trotuar …care trotuar?
    2. cu comunitarii care latra si musca ce fac?
    3. praful din Bucuresti? stie cineva cate tone (am scris bine TONE) de praf sunt in Bucuresti?
    4. unde imi las bicicleta la serviciu? agatata de un gard….hai ca acasa o urc in carca – nu am lift – Doamne ajuta stau la et.2
    5 etc. lista continua dar pauza s-a terminat

    Mai bine ma intorc la solutia pe care o am acum……masina pana la metro si apoi CONSERVA SUBTERANA

    • Mai usurel cu preturile… La Londra, Paris, Budapesta si in orice oras civilizat, ai la dispozitie ABONAMENTUL de o zi, 3, o luna etc. Si daca ai abonament, nu mai platesti 5 lire pe calatorie ci mult mai putin. Deci, mai usor cu dezinformarea.
      Cat despre bicicleta, da, asta poate fi solutia ideala. Daca lasam comoditatea deoparte si nu mai cautam scuze aberante pentru a nu folosi bicicleta (cum ar fi asta, ca n-ai unde sa o lasi ! Un gard de care sa o legi gasesti oriunde).

      • transportul modern si eficient costa. despre paris, biletul cumparat cate 10 revine la 1.2 euro (5 lei) pentru zonele 1-2 (centru). abonamentele lunare sunt (in functie de zone): zones 1 – 2: 56,60 euro; zones 1 – 3: 74,40 euro; zones 1 – 4: 91,70 euro; zones 1 – 5: 109,90 euro, zones 1 – 6: 123,60 euro.
        zona 1-2 in paris e un cerc cu raza de 4-5 km, dupa care tariful creste serios.
        noi avem linii foarte lungi, plus preorasenesti, si tarifele nu cresc atat de mult.
        de acord, avem venituri mici, dar autobuzele, intretinerea, asigurarile, motorina costa cam la fel ca in vest. eficientizam transportul in comun cu tarife rezonabile economic, de acolo putem ameliora traficul. punem taxe mari pentru intrarea cu masina in diverse zone, se poate face elegant, fara casierii (recunoastere automata a placutei de inmatriculare de catre camera video si verificarea platii pe ziua respectiva). bineinteles ca sunt masuri initial nepopulare si cu politicieni care nu vor sa-si asume raspunderea pe adevarate proiecte nu avem nici cum sa ne indreptam in vreo directie. iar politicienii sunt “reprezentativi” pentru populatia de alegatori. adica asa putem si stim sa alegem, dupa gargara si nu dupa fundamente.

  14. la munca cu voi! 🙂 de ce restul lumii e in fata noastra?? pentru ca nu freaca timpul pe forumuri. omul inteligent a iesit din grota intelectuala si si-a dat seama ca transportul public e de kko…pai normal ca jointu ala a tinut ani de zile…a trecut timpul pe langa voi si v-ati dat seama dupa indelungi postari…ca nimic nu s-a schimbat 🙂 poate doar jointu intre comentarii

  15. dupa parerea mea cel mai eficient mod de calatorie este teleportarea…dezavantajul e ca se poate schimba reintregirea moleculara si poti ramane cu sau fara o parte din corp.
    eu din fericire am ramas cu un picior in plus, picior cu care am postat comentariul asta

  16. Stimata, Geanina, te consider simpatica, dar articolul de fata mi se pare cu ceva exagerari.
    De exemplu, in Londra, o metropola adevarata, dimineata, metroul este nu arhiplin, ci arhiplin la cub! Trenul, nu mai zic. Autobuzele, fac intarzieri si de 40 minute, la o infrastructura mult mai bine pusa la punct. Totusi, lumea nu da buzna la masina, ci asteapta si ceva vremuri mai bune.
    Te-as ruga sa nu dezinformezi: autobuzele Mercedes Citaro si troleibuzele Irisbus SUNT NOI, nu la mana a 7-a. O astfel de dezinformare, cred ca transforma articolul de fata, intr-unul de mana a 2-a.
    Nu am vazut sa te revolti pe undeva despre colegii de trafic care ocupa cu nesimtire statiile RATB, nici de aceiasi colegi de trafic, care dubleaza sau tripleaza parcarea.
    Dar vedeti voi, capre raioase cu coada sus. Adicatelea, nici Mercedes nu ne coafeaza, nici metroul nou nu este bun, nici la 4-5 minute…
    Nu vad sa se revolte nimeni de lipsa de civilizatie a calatorilor care blocheaza usile, care nu stiu sa coboare si sa se urce intr-un mijloc de transport in comun, de multii blatisti, de cei care nici dupa 2 ani nu-s in stare sa bifeze corespunzator un card electronic, etc.
    E adevarat, calatoria cu autobuzul poate dura mai mult, dar toata lumea stie de ce. Datorita 80% conditiilor improprii din trafic si a neordinii din comportamentul oamenilor. Asa ca, decat sa militam pentru a ne face nervi in masina, am milita pentru oleaca de educatie in trafic pentru toata lumea.

    • doreleeee, ia ma fa asa :))))
      ai pus punctul pe i din geanIna. acest articol este ca si cum ma apuc eu sa postez despre impuritatile cationice prezente in cristalele de clorura de sodiu… adica fix pe langa 🙂
      dar deh…romanul s-a nascut poet…dar inainte de toate teoretician in toate

  17. stapanul beleleor on

    eu cred ca romanii se plang prea mult…inca nu suntem o natie incercata de adevarate probleme….sa zicem mersi ca nu suntem ca georgia sau albania unde se impusca pe strada…

  18. s-a trezit sclifosita asta, asa ca mai toate sclifositele si sclifositii de azi sa critice, bine zicea cineva, la criticat suntem asi, la dat solutii, ioc. Pana la urma, ceea ce se intampla in societatea asta dementa, se datoreaza noua, tuturor, lipsei noastre de civilizatie si bun simt, ne-am da in cap unii altora, doar pentru a fi primul la rand la gogosi…..cam astea sunt luptele noastre existentiale si ne refulam scriind comentarii la fapte, actiuni urate, bineinteles ale altora, niciodata ale noastre……poate peste 100 de ani, vom fi si noi civilizati si intelegatori, unii cu altii…pana atunci legea junglei

  19. Din pacate toate opiniile exprimate de G sunt clisee. Nu am citit nimic la care sa nu ma astept. La noi totul e maro, pe cand la altii… sa vezi ce frumos e la altii!

    Am calatorit cu transportul public la Bruxelles, Paris si Londra. De fapt mai mult cu metroul pentru ca in alte mijloace mi-a fost intotdeauna frica sa ma urc, de teama blocajelor (da, au si ei din astea).

    Despre metroul parizian si RER:
    – la orele de varf este chinuitor sa ai valiza la tine, si in privinta urcatului in metrou si pentru ca nu exista scari rulante
    – desi metroul e plin cei care stau jos pe scaunele rabatabile nu se ridica intotdeauna
    – in RER pe bucatile din oras este extrem de aglomerat

    Despre metroul londonez:
    – in medie ma urcam in al doilea + metrou, si asta pentru ca imi spuneam ca nu asteptarea nu rezolva nimic
    – cutia noastra de conserve (adica metroul din Bucuresti) este ca un palat pe langa “tube”

    Despre metroul din Bruxelles:
    – pe unele rute nu te poti urca in primul metrou
    – metroul are 4 vagoane si peronul are lungimea a 6 vagoane

    Va asigur ca la 25+ grade incepe sa miroasa a transpiratie in toate cele 3 enumerate.

  20. Articolul de fata este pierdere de timp si spatiu. Nu face decit sa se plinga. Ma asteptam la solutii pentru cei care vor sa fie mai “verzi”.
    Pe cit de interesant a fost caveman, pe atit de plictisitor este cavewoman.
    You can’t teach an old dog new tricks!

  21. Misca-ti fundu si lasa masina acasa. Din cauza unora ca tine nu mai putem respira in orasul asta. Mi-ar fi rusine sa mai si scriu asa ceva, daca as fi in locul tau.

    N-ai trecut de nivelul de prezentatoare de meteo. Mai ai.

    • Cum nu are sens sa reiau ce au scris antelocutorii mei, vin cu alta problema. Magor raspundea mereu la comentarii, cavewoman nu face asta, transformand asyfel proiectul intr-unul individualist, ca un fel de monolog. Eu credeam ca proiectul este unul adresat comunitatii si implica interactiunea dintre cei care il urmaresc…

  22. Vorbesti de Londra. Ai vazut cat platesc oamenii pentru bilete si abonamente acolo? Poate facand o mica comparatie o sa iti dai seama ca totusi pentru cat platesti aici ai conditii suficiente. Asta ca sa nu aduc aminte de “vremurile demult apuse” cand se mergea cu usile deschise si in conditii muuuuuult mai rele. Si apoi, transportul public e optional, nu vine nimeni la tine sa iti ceara banii daca nu vrei sa il folosesti asa ca, exact ca orice alt serviciu de care nu esti multumita, poti renunta la el si il poti inlocui cu altceva. (dupa buget, coane Fanica). Salutari din 226!

  23. Ce-ar fi daca macar un sfert din conducatorii auto , cu masina personala sau de serviciu, ar lua cel putin 1-2 colegi la munca? Este ca s-ar relaxa un pic traficul si restul am putea f bine merge cu RATB/metrou/bicicleta sau pe jos! Insa, din pacate, la noi mentalitatea este ca daca ai masina tre sa iesi cu ea oricand si oriunde..sa ti se vada conditia sociala 🙁

  24. n-am fost la londra, dar la paris, bruxelles, as putea zice si praga metrourile sunt mult mai rele. nu sunt paznici, boschetari in statii, garniturile vechi. si mirosuri frate. [editat admin]
    la viena e parca mai misto ca la noi, nici nu au compostor, se merge pe incredere. si in stockholm e tot asa mai binisor.

    metro bucuresti e in jumatatea superioara oricum.

    dar metroul nu e marea problema, ci suprafata. ma enerveaza soferii care parcheaza pe trotuar si n-o sa pot niciodata sa merg cu bicicleta in conditiile astea. am inteles, nu sunt locuri de parcare. atunci nu iti mai lua masina. pe bune!

    eu mi-am cumparat bicicleta, desi imi permit financiar o masina, dar constat ca efectiv nu mai e loc si pt masina mea. nici la bloc, nici la serviciu.

    de ajuns pe biciclete o sa ajungem toti. asta va garantez. si nu sunt nostradamus. its just a matter of time, cum zice englezu. doar ca in loc sa grabim tranzitia catre inevitabil – bicicleta (utila, sanatosa, tot ce vrei) stam si irosim inca 20 de ani pe argumentari si lamentari cum ca nu e posibil.

    uite in paris cum arata o parte din harta bike-rentals-urilor: http://4.bp.blogspot.com/_yMxt9IGV4d8/SgrKcbEqfRI/AAAAAAAAA4k/YZAIy9zVpj4/s400/Velib.jpg – toate cerculete mov cu V in interior sunt centre de inchirieri velo.

  25. Din pacate, trebuie sa-ti dau dreptate in privinta conditiilor de calatorie ce le ofera transportul comun din capitala! Multa inghesuiala, masini care vin la intervale aiurea si ce e mai grav: multi calatori lipsiti de cele mai elementare norme de bun simt in care sunt amestecati de-a valama hotii de profesie! Mie, de exemplu, numai pe parcursul a doua statii, mi s-a taiat geanta si era sa mi se fure tot continutul daca nu ma facea atenta o vecina!

  26. Am mers cu metroul in Paris, Roma, Viena, Munchen, Stuttgart, Boston, NY, Washington, Praga, Budapesta, Milano, Napoli, Strockholm, Oslo. Cele din Washington si Viena ne dau clasa, cele din Praga, Stuttgart, Stockholm, Oslo si Munchen sunt cam la acelasi nivel cu al nostru (poate uneori nitel peste), in schimb in NY, Boston, Paris, Roma, Milano, Napoli si Budapesta m-am simtit mai naspa ca la Metrorex – vagoane vechi, prea cald sau prea frig, statii naspa (in Paris, de exemplu, nici scari rulante nu ai in multe locuri si, credeti-ma, se simte cand ai bagaje sau copii mici), intunecate, cu tencuiala cazuta, napadite de mirosuri de urina etc.
    Cu transportul de suprafata am mers in Roma, NY, Budapesta, Bratislava, belgrad, sofia, monaco – cu exceptia ultimului oras :), am avut de-a face cu aglomeratie, ambuteiaje, vehicule uzate (in bratislava, cel putin, autobuzul care merge la aeroport arata cum arata cel care mergea la mine la tara acum 15-20 de ani).
    Si, poate cu exceptia vecinilor bulgari si sarbi, transportul in comun costa, in general, mai mult in orasele mai sus citate decat in Bucuresti (chiar si raportat la venituri).

    • Ala din Praga pe picior de egalite cu miorticul metrorex ?!?!

      Pai ala vine la 1..2 minute, si mai tot timpul prinzi loc pe scaun !

  27. Scurt, clar si concis:
    1. Felicitari pentru “curajul” pe care l-ai avut in a te inhama la o asemenea treaba, dificila chiar si pentru un barbat, daca stam si socotim ca e musai sa-ti schimbi intregul tau program de viata!
    2. Nu te dezminti nici in privinta scrisului, iar relatarile cu care ne delectezi periodic denota un real talent si in acest domeniu, lucru pentru care meriti din nou, felicitari!

  28. Ha… am zis azi dimineata ca am sa cobor la Hala Traian. Mare de oameni. Mint – tsunami. M-am gandit ca si la Matei Basarab e bine. Ajungem. Inspiratia feminina mi-a dat in cap si m-a lasat nauc – eram bine comprimat in geamul diametral opus usilor o suta treishtreiului de care si tu te-ai bucurat candva. Dupa M.B., da-i si stai… practic, in 10 minute am parcurs cam 4 lunigimi de autobuz, cred? Sardine, unele mai spalate in suc propriu decat celelalte. Spatiu personal? Poate doar soferul, cred ca nici cei de pe scaune n-aveau notiunea asta concretizata cumva. Oricum… fain…

  29. Merg de 2 ani pe bicicleta vara-iarna. Chiar nu sunt un extremist dar chiar se poate. Pe bicicleta de la un capat al altuia (opuse) al bucurestiului nu faci mai mult de 1 ora. Cat faci cu masina sau transport in comun?

    Ati mers in Amsterdam sau Copenhaga? Este o liniste si o pace parca de pe alt pamant, noxe mai putine si oameni mai fericiti.
    Ma bucur oricum ca se fac pasi in sensul bicicletei si in Bucuresti

    Hai pe 2 roti.

    Pentru trasee alternative de biciclete:

    http://bikesinbucharest.blogspot.com/

  30. Tre sa revin cu un raspuns la comentariul anterior: 20 de minute, din Colentina pana in Sema (cu masina) la ora 7:30. Transport in comun: 45 de minute indiferent de ora. Eu sunt printre fericitii care au un program cat de cat flexibil, asa ca daca ma trezesc dimineata iau masina, daca ma trezesc mai tarziu, iau RATB-ul, care dupa ora 9 incepe sa devina mai decent.

Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger