Un prezentator TV australian, Karl Stefanovic, a purtat timp de un an acelaşi costum, zi de zi, când se afla la muncă (“pe sticlă”), pentru a demonstra tratamentul diferit aplicat de public când vine vorba de prezentatori de televiziune bărbaţi şi, respectiv, de prezentatori de televiziune femei. Nimeni nu a remarcat faptul că el purta mereu acelaşi costum, în vreme ce colega sa de emisiune, Lisa Wilkinson, a primit constant critici sau chiar insulte în legătură cu modul în care se îmbrăca.
Prezentatorul de televiziune s-a săturat de diferenţa de tratament aplicată femeilor care lucrează în televiziune, nu doar din cauza problemelor trăite de colega sa de platou, ci şi din cauza celor suportate de prezentatoare TV de la posturi concurente, fotografiate în haine simple şi comode, la cumpărături şi criticate pentru “alegerea vestimentară”. “Eu sunt judecat în funcţie de interviurile pe care le fac, de simţul umorului, de modul în care îmi fac meseria. Dar femeile sunt judecate cel mai adesea în funcţie de ce haine poartă sau de cum le stă părul. Asta am vrut să testez. Aşa că am purtat acelaşi costum, pe post, timp de un an, zilnic (cu câteva mici excepţii de conjunctură), ca să fac un experiment şi să demonstrez ceva”, explică prezentatorul australian de televiziune. Doar două membre ale echipei sale (una fiind colega de platou) au ştiut despre experiment şi despre faptul că acel costum albastru al colegului lor era mereu acelaşi.
Stefanovic susţine că nu a primit niciun comentariu despre ţinuta sa, până la finalizarea experimentului. “Nimeni nu a observat, nimănui nu-i pasă. Dar când vine vorba de femei, dacă aleg cumva o culoare greşită, sunt apostrofate. Spun ceva nepotrivit şi curg postările pe Twitter despre asta. Femeile sunt judecate mult mai aspru când vine vorba de ce fac, ce spun şi ce îmbracă”, arată el. Experimentul dezvăluit după un an a generat comentarii intense în social media: unii utilizatori l-au numit “magnific, fabulos” şi îl consideră pe prezentatorul tv “o legendă”. Alţii au pus la îndoială succesul experimentului şi faptul că mesajul transmis de el ar putea face vreo diferenţă, câtă vreme femeile din media nu pot evita critica la care sunt supuse. În ciuda adevărului relevat fără echivoc de experimentul prezentatorului australian de televiziune, va mai dura probabil o vreme până când atitudinea publicului faţă de femeile din media (în special din televiziune) se va schimba.
Surse şi foto: The Age, Sydney Morning Herald, Oddity Central
Puteţi citi şi:
Experiment: Ce se întâmplă dacă oferi profesorilor salarii mult mai mari
Experiment social: cum ne păcălesc hainele
VIDEO Cei care au mai puţin dăruiesc mai mult
VIDEO Un experiment social despre importanţa aparenţelor
Experiment social: oameni deghizaţi în persoane fără adăpost, ignoraţi de cei dragi
VIDEO Experiment: Ce facem când suntem martorii unei agresiuni?
VIDEO Cum reacţionează oamenii când o femeie agresează un bărbat în public
Un comentariu
Interesant experimentul. Si inca mai interesant faptul ca nimeni din echipa sa de productie, despre care presupun ca numara cativa oameni, nu a realizat acest lucru. Probabil sunt barbati majoritatea. Imaginile din spatele lui sunt sugestive.