Salariile scăzute pentru cadrele didactice rămân, chiar şi pentru multe state cu o economie puternică, o problemă care încă nu şi-a găsit răspunsurile potrivite. Chiar dacă un profesor are o responsabilitate uriaşă, influenţând major generaţii de copii, salariul acestuia e adesea mai mic decât al medicilor, avocaţilor sau angajaţilor din domeniul bancar. O şcoală americană a încercat să schimbe această practică, pentru a vedea care sunt efectele asupra elevilor.
În Statele Unite ale Americii, un profesor de şcoală generală câştigă, în medie, între 64.000 şi 76.000 de dolari pe an, în vreme ce medicii sau avocaţii depăşesc adesea 100.000 de dolari anual. Desigur, pentru un cadru didactic din România, un astfel de salariu poate părea uriaş, atâta vreme cât, într-un an, un profesor român câştigă, în medie, echivalentul a circa 5.250 de dolari. Însă pentru piaţa de muncă americană, plata dascălilor se situează cel mai adesea modest.
În ultimii cinci ani, o şcoală generală din Manhattan, New York, a derulat un experiment prin care s-au testat efectele pe care le-ar putea avea schimbarea mizei financiare pentru cei care predau. Prin aşa-numitul Equity Project, profesorii au primit un salariu anual de 125.000 de dolari, la care se adaugă bonusuri pentru performanţele obţinute. Desigur, diferenţa consistentă de bani vine la pachet cu o serie de atribuţii şi responsabilităţi suplimentare, printre care o durată mai îndelungată a orelor de curs, un număr mai mare de elevi într-o clasă, participarea la stagii de pregătire profesională cu durata de patru săptămâni în fiecare an, precum şi sesiuni de evaluare repetate.
La cinci ani după lansarea acestui experiment, a fost finalizat un studiu finanţat de Fundaţia Bill and Melinda Gates i-a comparat pe cei 480 de elevi ai şcolii-pilot cu alţi elevi dintr-o şcoală publică, care la începutul cercetării aveau note apropiate, venituri familiale similare ş.a.m.d. După cum arată The Wall Street Journal, după patru ani, elevii de clasa a opta a şcolii participante la Equity Project înregistrau rezultate semnificativ mai bune la matematică decât colegii lor de la şcoala publică, dobândind abilităţi suplimentare cât în 1,5 ani de şcoală. La testele de ştiinţe, elevii cărora le-au predat profesorii mai bine plătiţi au avut mai multe cunoştinţe cu echivalentul unei jumătăţi de an în plus, iar la limba engleză, s-au înregistrat can acelaşi nivel de progres.
Una dintre principalele dificultăţi ale experimentului s-a dovedit, până acum, capacitatea şcolii de a-i păstra pe profesorii angajaţi. Dintre cei 43 de profesori angajaţi la începutul unui an, în urma unei serii de interviuri extrem de exigente, doar 47% dintre ei au rămas până la finalul anului şcolar, în vreme ce la şcoala publică doar 27% dintre profesori au renunţat până la finalul anului. De asemenea, deşi rezultatele la învăţătură ale elevilor de la şcoala experimentalp au fost, în medie, mai bune, doar 43% dintre elevi au trecut testul standard la matematică derulat în statul New York, unde media oraşului este de 23%.
Pentru a se putea asigura salarii mari profesorilor, nu doar că numărul elevilor dintr-o clasă este mai mare, dar şi personalul administrativ este mult mai restrâns. Totodată, directorul şcolii primeşte mai puţini bani decât profesorii, pentru a-i încuraja pe cei mai buni dintre aceştia să-şi urmeze cariera pedagogică. Deşi pentru moment nu se poate spune dacă modelul Equity Project ar putea fi aplicat la scară mare, este limpede că salariile mai mari pentru profesori ar putea contribui major la creşeterea nivelului educaţiei.
Sursa: FastCoexist
Puteţi citi şi:
Oameni în toată firea vorbesc despre profesorii care le-au schimbat viaţa