Europenii cred că oamenii sunt mai importanţi decât maşinile

4

În timp ce americanii îşi sincronizează semafoarele pentru a înlesni fluxul de trafic şi dezvoltă aplicaţii care să-i ajute pe şoferi să găsească locuri de parcare, multe oraşe europene fac exact opusul: declară război făţiş maşinilor, scrie New York Times. Metodele diferă de la o ţară la alta, însă misiunea este clară: scumpirea mersului pe patru roţi şi împingerea şoferilor spre mijloace de transport eco friendly.

Oraşe precum Viena, Munchen sau Copenhaga au închis străzi întregi unde nu întâlneşti picior de maşină, în timp ce programele de bike sharing au muşcat din benzile destinate odinioară traficului auto. Şoferii din Londra şi din Stockholm plătesc sume mari pentru a intra în centrul oraşelor, iar oraşele germane se alătură în număr din ce în ce mai mare unei reţele naţionale de “zone ecologice” în care pot pătrunde doar autoturismele cu emisii scăzute de CO2. În Zurich, autorităţile au plasat semafoare foarte apropiate unele de altele pe drumurile din oraş, cauzând întârzieri şi frustrare în rândul navetiştilor, şi au extins reţeaua de tramvaie, care au libertatea de a schimba culoarea semaforului în favoarea lor, obligându-le pe maşini să oprească. În unele părţi ale oraşului, zebrele încep să migreze înapoi în junglă, lăsându-le pietonilor libertatea de a traversa pe unde şi când vor ei şi limitând viteza maşinilor.

Alte oraşe fac loc mall-urilor şi blocurilor de locuinţe, însă restricţionează sever numărul de locuri de parcare. Parcatul pe străzi începe să dispară (mai puţin în Bucureşti, am putea adăuga), iar atenţia este îndreptată înspre pietoni. Spre deosebire de SUA, oraşele europene sunt mai însufleţite să ia astfel de măsuri. Construite în mare parte înainte de explozia autor, drumurile lor înguste nu sunt capabile să susţină un trafic intens. Costurile europene pe kilometru în materie de şofat sunt de trei ori mai mari decât în Statele Unite. Statele membre UE şi-au dat seama că nu pot atinge obiectivele trasate prin Protocolul de la Kyoto, la care SUA nu au aderat până acum şi nici pe cele trasate de Organizaţia Mondială a Sănătăţii privind poluarea aerului dacă nu înfrânează dominaţia maşinilor.

În Zurich, 91% dintre parlamentarii elveţienii iau tramvaiul până la locul de muncă, iar în Copenhaga, clădirea de birouri în care lucrează Peder Jensen, responsabil cu energia şi transportul la Agenţia Europeană de Mediu, are prevăzute 150 de locuri pentru biciclete şi unul singur pentru maşini, destinat unei persoane cu dizabilităţi. Să sperăm că trendul va îngloba în iureşul său şi România, unde, cel puţin în Bucureşti, maşinile încă sunt mai importante decât oamenii (vezi Buzeşti).

Sursa: New York Times

Foto: Flickr/Dylan Passmore


4 comentarii

  1. Mi se pare o idee foarte binevenita.
    Anul trecut scriam un mic articol despre Cambridge, “Un Altfel de oras al viitorului” si accentuam si aceasta trasatura faina, ca 50% din populatia tanara umbla aici cu bicicleta.
    La mine in office, 40% din adulti vin cu bicicleta – este o atitudine si o educatie in aceasta privinta.
    Ma bucura si cand aud de la copiii si adolescenti din Romania care pun bicicleta pe primul lor – este o atitudine de incurajat.

    Eu mai am o vorba: “banii sunt pentru oameni, nu oamenii pentru bani!”. Adica orasele, organizatiile si profiturile sunt pentru ca noi sa fim bine, nu noi sacrificam tot ceea ce valorizam ca sa cream bani ….

    E un articol frumos si sper sa avem tot mai multi pietoni si ciclisti in Romania!

  2. Pingback: Olandezii au introdus taxa pe condus

  3. Pingback: FOTO | B 2011 AUTO | TOTB.ro - Think Outside the Box

  4. din luna iunie am ajuns in State. am fost socata sa constat lipsca trotuarelor sau a benzilor ptr biciblete……sunt bucati de trotuar care se termina brusc, fara nicio logica, iar banda ptr biciclete apare din senin si se termina la fel. dependenta de masina este frustranta, cel putin ptr mine, obisnuita cu mersul pe jos, pe distante mari, si lipsita de talent in privinta sofatului. cand merg pe jos lumea se uita la mine ca la o ciudatenie……guvernul acestei tari a creat aceasta dependenta, in Chicago companii ca Goodyear, au cumparat reteaua de tramvaie, a desfiintat-o, fortand oamenii sa foloseasca masinile, iar in acest fel afacerile celor care produc piese de schimb, cauciuc s. a. sa prospere. s-a vrut si anihilarea retelei de metrou dar deocamdata n-au reusit sa-l cumpere. cam asta e situatia cand la carma ai cel mai orupt guvern de pe planeta

Reply To Ioana Cancel Reply

Advertisment ad adsense adlogger