Generatia Y nu se mai inchina la automobil!

19

Producatorii occidentali de automobile se confrunta cu situatia in care le este tot mai dificil sa vanda masini tinerilor sub 30 de ani. Spre deosebire de parintii lor, tinerii din asa numita generatie Y vad masina mai curand ca o sursa de poluare si nu ca pe un simbol de putere sau al unui statut social inalt.

Statisticile sunt elocvente. Tinerii cu varste cuprinse intre 21 si 30 de ani au condus doar circa 14 la suta din distanta totala parcursa de soferii americani, in scadere semnificativa fata de procentul de 21 la suta inregistrat in 1995, relateaza presa americana.

Tinerii sunt mult mai dispusi sa foloseasca mijloacele de transport in comun atunci cand merg la munca sau sa apeleze la servicii de “car sharing”, respectiv inchirierea punctuala de masini, la tarife mici. Firmele de transport, printre care Zipcar sau Herz, incep sa-si extinda tot mai mult astfel de servicii, inclusiv in campusurile  universitare.

Tendinta nu pare sa fie inca ingrijoratoare pentru producatorii de automobile, insa acest lucru nu are cum sa nu-i puna pe ganduri, mai ales ca pana acum pentru americani masina reprezenta o necesitate.

Generatia Y are un imens potential de piata. E apreciata la circa 80 de milioane de tineri, ceea ce reprezinta cea mai mare generatie din istoria Statelor Unite. Generatia de dupa razboi (baby boomers) a fost la randul sau cam de aceeasi dimensiune, insa acum se apropie de 65 de ani si nu mai e la varsta cand are un potential de cumparare foarte mare.

“Pentru tineri reticenta fata de masini nu e o problema legata de bani cat de mentalitate”, spune William Draves, presedinte al Learning Resources Network, o asociatie care studiaza comportamentul cumparatorilor. “Generatia Y e mult mai preocupata sa isi cumpere computere,  BlackBerry, muzica si software si, in plus, vede sofatul ca pe o risipa de timp, atata vreme cat isi pot folosi computerul in timp ce merg cu autobuzul sau cu trenul”, a mai spus Draves.

Alte studii sunt insa mai nuantate. Ele arata ca tinerii din generatia Y cred ca automobilele dauneaza mediului inconjurator si, de aceea, nu se arata nici mari fani ai masinilor electrice.

Tags:



19 comentarii

  1. Gigi Maybachistu' Rational on

    Păi dacă nişte baroni ai construcţiilor de automobile au devenit agitaţi, ar trebui să pună câteva întrebări mai complicate altor două categorii de baroni, fraţii lor capitalişti: în primul rând asigurătorilor, care ar avea multe de explicat cu regimul asigurărilor pentru categoria de vârstă 18-25 de ani şi în al doilea rând politicienilor pe care îi sponsorizează, care au şi ei multe de explicat în ceea ce priveşte numărul şi distribuţia în teren a radarelor.

    Şi fiindcă tot vorbim de SUA, ar mai avea şi judecătorii lor (aleşi!) de explicat multe în privinţa necesităţii ca un şofer contravenient să fie reţinut, încătuşat, percheziţionat şi citat la instanţă, deşi e vorba doar de amenzi minore, de câteva zeci sau sute de USD.

    Din acest punct nu mai contează că maşina e pe benzină sau “electrică şi nepoluantă”.

    După cum se vede, capitaliştii sunt uneori atât de grei de cap încât nu înţeleg că şi-au bătut singuri un cui într-o zonă sensibilă a anatomiei lor, chiar dacă acel cui e bătut atât de adânc încât a ajuns până în portofel 😀

  2. In Romania nu prea exista reprezanetanti ai generatiei Y, in schimb din numar din ce in ce mai mare, reprezantanti sau aspiranti ai (de)generatiei Q7, X5.

    Din pacate!

  3. Curios, in Europa am vazut destui mergand pe bicicleta/scuter, unde nu-si pot folosi laptopul/telefonul/etc. Dar se pot misca mult mai rapid decat cu masina. Mai ales in traficul urban.
    Iar pe distante lungi, acum 40 de ani nu exista Internet-ul :). Acum, e usor sa afli cum sa ajungi din punctul X in punctul Y (tren, autobuz, car sharing, etc). Plus ca foarte multi acum par a fi “boemi”, ca sa zic asa, partea materiala nu mai e asa importanta.

  4. Saracia bat-o vina… Benzina scumpa, masinile scumpe, criza mare.
    Vulpea ridica mari probleme vierului… cand strugurii sunt “acri”

  5. Inclin sa cred ca are mai degraba de-a face cu mijloacele de transport in comun si cu distantele din Europa. In US, unde distantele sunt drastic mai mari, cred ca nu exista generatie de la A la Z sub 30 de ani, cu orice ocupatie, fara masina.
    Articol cam diletantistic si hipsteriot. Da’ na, ne place asa, nu?

  6. e o veste foarte buna.
    priviti ce se intampla la noi: 1/5 soferi au probleme de vedere, 1/3 soferi circula beti si 1/7 au depasit varsta la care mai pot conduce autovehicule in deplina siguranta.
    daca facem un mic calcul rezulta ca 67% nu ar trebui sa aiba permis.
    d-aia e si carnagiu pe sosele, fara a mai lua in calcul teribilistii si idiotii care probabil ar completa statistica pana pe la 95%…
    din pacate la noi nu exista transport in comun si putinul care exista e distrus sistematic. nu de catre soferi ci de catre hoti. atat aia care fura un bec cat si aia cu camasi albe care fura companii cu totul…
    si ce fac cei afectati? bombane in surdina si nu fac absolut nimic.

      • draga javrel
        am permis de foarte multi ani, am parcurs mai multi km mergand cu spatele decat ai parcurs tu mergand cu fata. am avut de-a lungul timpului peste 45 de masini, m-am plimbat prin toata romania, toata europa si nu numai.
        am licenta de pilot de raliu obtinuta in finlanda.
        am vazut la viata mea mai multe drumuri decat ai tu pete pe faianta din baie.
        si stau linistit, mai ales ca stiu ca un catel ca tine a dat o suta sau doua de euro ca sa ia permisul ala, doar ca sa omoare niste nevinovati in timp ce este zmeu pe vreo sosea.
        asta era problema mea, nu propriul permis…
        si d-aia mi se pare un lucru bun ca generatia actuala vrea transport in comun.
        ce ai putea tu sa stii despre abilitatile de sofer?? ai probabil un bmw de 1.6 litri din 1997 si-i dai talpa prin localitati sa-ti arati talentul.
        (…)

  7. Nu credeti ca se aplica la noi. Dar in alte tari da, eu am exemple de la colegii mei de servici din Franta, din 10 care sunt in echipa mea, numai 2 au masina personala si aia veche de 10 ani si in nici un caz o limuzina.
    In lumea civilizata s-a ajuns la concluzia ca o masina nu-si merita pretul, singurii care se dezic de filozofia asta, sunt germanii. Dar la ce autostrazi au, ar fi si pacat.

    La noi … deschideti televizorul si o sa vedeti ca vrea majoritatea.

  8. Trrecand peste nevoia romanului de a epata, romanul nu prea are alternative la masina.
    Desigur suntem o tara cu densitate de gipane nemintalnita (prin tari mai civilizate daca vrei sa epatezi cu masina iti cumperi o masina de colectie- costa enorm intretinerea ei-, cel putin din anii 60 daca nu si mai veche, si te dai cu ea in admiratia celorlalti). Totusi aglomeratia de pe strazi nu e data de q7 ci de masini mai normale. Asta pentru ca la noi transportul in comun este groaznic, si in general spatiul public este extrem de agresiv cu individul. Asa ca romanul prefera sa care o bucatica de privacy cu el in masina desi e foarte constient de dezavantaje (cu masina nu mergi mai repede, costa mai mult etc)

  9. Am 28 de ani, sunt programator, locuiesc in Bucuresti langa bulevardul Iulie Maniu, am o familia, stau mult la calculator si nu-mi plac masinile.

    In opinia mea masina reprezinta in unicul sens pozitiv doar un mijoc de a te deplasa intr-un timp mai scurt de la punctul X la punctul Y, nu reprezinta absolut nici o mandrie, statut, ceva fara de care nu ma vad implinit.

    Mi se pare ca posesia masinii este o corvoada, in Bucuresti unde nu sunt locuri de parcare, amenzile daca parchezi ilegal si ridica masina sunt uriase, aglomeratia din trafic e infernala, mirosul de combustibil ars te sufoca si urasc ideea de a coduce singur in masina de o tona jumate. Traiasca metroul, troleul si tramvaiul.

    Mi se pare complet aiurea ca unui putoi de 80 de kile sa arda combustibil ca sa se deplaseze singur in masina de 1 tona. Eu as propune ca oricine conduce singur masina de 4 locuri greutate aproximativ o tona sa plateasca amenda pentru ca arde combustibilul care apropo se va termina in cateva zeci de ani si polueaza aerul pe care il respiram cu totii.

    • Ai familie my ass…
      Daca aveai familie stiai ce inseamna sa duci copilul la medic sau la un control in masina personala, in scaun asa cum se face in ziua de azi, nu sa-l chinui in nush ce mijloc de transport in comun sau cu vreun taximetrist diliu in brate pe bancheta din spate.
      Cand oi avea plozi sa te vad ce mai scrii de lipsa necesitatii unui autoturism propriu cu care sa-ti faci treaba, nu sa-l tii in fata blocului ca asa-i cool…

      • Gigi Maybachistu' Rational on

        Aşa e mai cool, să fii conservator, familist, duşmănos faţă de proprietatea altora şi gata să pui interdicţii şi să pedepseşti orice. Un fel de comunist-conservator, ca ăia cu costume cenuşii din anii ’80, dar care practică moderna şi liberala meserie de programator.

        (Apropo, fidel, religios, anti-sex, anti-avort şi anti-contracepţie şi duşmanul sporturilor şi activităţilor fizice nu eşti? Se potriveau destul de bine în imaginea generală 😀 )

      • gogule, nu ai citit atent.
        “In opinia mea masina reprezinta in unicul sens pozitiv doar un mijoc de a te deplasa intr-un timp mai scurt de la punctul X la punctul Y, ”
        deci o apreciaza strict d.p.d.v practic, un rau necesar pana gasim alta solutie la scara larga.

  10. Pingback: Un trend care evita inca Romania: O vedeta de Hollywood nu are masna si schimba autobuzul pentru a ajunge pe platoul de filmare » Think Outside The Box

Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger