Educaţie prin telenovele

1

În 2011, 7 milioane de familii rurale din India vor primi gratuit din partea guvernului cîte un televizor color. Programul de distribuţie este conceput să acopere într-un final întreaga ţară şi e destinat în primul rînd femeilor casnice, pentru educarea acestora.

Robert Jensen, profesor la UCLA şi Emely Oster de la University of Chicago au analizat date culese din 1000 de sate din regiunea Tamil Nadu, unul dintre cele 28 de state ale Indiei şi au ajuns la concluzia că televizorul, mai precis, televiziunea prin cablu, poate influenţa serios, în bine, comportamentul indienilor rurali.

„Personajele din telenovele, au explicat cei doi profesori, sunt mai educaţi, se căsătoresc mai tîrziu, au familii mai mici; personajele femei lucrează şi în afara gospodăriei, sunt profesioniste, ocupă poziţii de autoritate.”

Acestea sunt percepute ca modele şi au un efect benefic asupra percepţiei statutului femeii. Studiul, elaborat pe o perioadă de 5 ani, între 2002 şi 2007, prezintă numeroase schimbări de atitudine în familiile rurale de la introducerea televiziunii prin cablu. „Femeile nu mai consideră că e acceptabil să fie bătute de bărbaţi şi nu-şi mai văd fii ca fiind mai importanţi decît fiicele”.

Şi comportamentele efective ale indienilor rurali s-au schimbat ca efect al lacestei expuneri. „Femeile sunt mai autonome (nu mai cer premisiune să iasă din casă şi să ia decizii în gospodărie) şi fertilitatea acestora a scăzut”

Studii cu rezultate similare s-au făcut şi în Brazilia şi în lumea musulmană (unde s-a evaluat modul în care televiziunea schimbă atitudinea faţă de Occident).

Iniţiativa guvernului indian s-ar putea să aibă şi alte motive (influenţarea electoratului), iar o schimbare reală a mentalităţilor se face în primul rînd prin combaterea sărăciei, dar studiile sunt interesante pentru evaluarea capacităţii televiziunii de a educa.

FOTO: REUTERS

Tags:



Un comentariu

Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger