Ecranele pot fi nocive pentru sănătate, susţine un nou studiu

0

Din ce în ce mai multe cercetări arată că folosirea intensivă a ecranelor duce la perturbarea ritmului circadian, ceea ce provoacă grave probleme de sănătate, culminând cu forme de cancer, diabet, obezitate şi depresie. Un nou studiu publicat în Philosophical Transactions of the Royal Society B analizează informaţiile de specialitate publicate în ultimii ani despre legătura dintre expunerea prelungită la lumină electrică şi sănătate.

 

196969-laptop-screen-late-night-face-dark-sleep-depravation

 

Richard Stevens, cercetător în epidemiologia cancerului la Universitatea din Connecticut, arată că folosirea intensivă pe timpul nopţii a dispozitivelor care emit lumină este corelată cu riscuri ridicate pentru bolile sus menţionate. Deşi această legătură nu este de tip cauzal, folosirea dispozitivelor cu ecrane luminoase şi LED-uri atrage după sine diete mai puţin benefice organismului, sedentarism şi expunere la o serie de substanţe chimice nocive.

Una dintre principalele consecinţe ale folosirii intensive ale ecranelor luminoase este perturbarea ritmului circadian, care este responsabil de sincronizarea funcţiilor fiziologice cu ritmul de lumină şi întuneric al celor 24 de ore, de la digestie, la temperatură, de la regenerarea celulelor, la activitatea sistemului imunitar. Oamenii de ştiinţă au observat în ultimul deceniu că activitatea circadiană este declanşată la mamifere de anumite celule specializate din retină. Activitatea acestor celule, care declanşează o reacţie de calibrare a “ceasurilor” din restul celulelor şi ţesuturilor din corp s-a dovedit extrem de sensibilă la undele luminoase albăstrui, cum sunt cele regăsite natural pe timpul zilei.

Însă lumina artificială, în special LEDurile şi becurile fluorescente favorizează intens acest sector al spectrului, astfel încât chiar şi o expunere de scurtă durată la asemenea surse de lumină artificală pe timpul nopţii creează impresia sosirii zilei. Perturbarea ritmului circadian duce la dereglarea anumitor hormoni-cheie, după cum arată diferite experimente realizate în acest sens. Potrivit lui Stevens, cei mai mulţi oameni care folosesc frecvent dispozitive luminoase trăiesc într-o “ceaţă circadiană”, cu efecte semnificative asupra sănătăţii. “Dacă te trezeşti în mijlocul nopţii, nivelul de melatonină rămâne constant. Dar dacă aprinzi lumina, nivelul de melatonină scade imediat. Avem nevoie de întuneric,” e de părere cercetătorul.

Pentru moment, nu se cunoaşte foarte exact ce interval de expunere la ecrane luminoase dăunează sănătăţii şi în ce fel conduce la amplificarea problemelor de sănătate, iar cercetătorii sunt abia la începutul drumului în ceea ce priveşte studierea acestor corelaţii. Până la studii mai concludente, specialiştii de la Harvard recomandă însă folosirea pe timpul nopţii a unor surse de lumină de intensitate redusă — luminile roştiatice, s-ar părea, influenţează cel mai puţin ritmurile circadiene. Totodată, ne recomandă să nu flosim ecrane luminoase cu circa 2-3 ore înainte de culcare şi, dacă totuşi avem de lucru noaptea la calculator, să folosim ochelari care blochează undele albastre. În acest sens, există şi un program care, odată instalat pe calculator, reglează lumina ecranului în funcţie de momentul zilei, simulând pe cât posibil lumina naturală. Nu în ultimul rând, în  timpul zilei ar trebui să ne expunem cât mai mult la lumină, lucru care creşte calitatea somnului pe timpul nopţii.

Sursa: Wired


Leave A Reply