Ecologiștii au protestat față de construirea ilegală a DN 66 în Parcul Național Retezat

5

Ecologiştii au protestat astăzi la Ministerul Mediului şi Pădurilor faţă de ilegalităţile prin care se pavează drumul către distrugerea Parcului Naţional Retezat. Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului a emis acordul de mediu, iar construcţia DN 66 ar putea începe din această vară.

Tronsonul 2 al DN 66A a fost construit ilegal, fără acord de mediu şi fără avizul Administraţiei Parcului Naţional Retezat. 3,2 km din zonă de protecţie integrală a parcului au fost asfaltaţi de construcţie în acest fel. Tronsonul 3 al drumului (Câmpușel – Lacul Iovanu) care măsoară 19 km ar urma să traverseze situri Natura 2000, 5,5 km din zona de protecţie integrală a Parcului Naţional Domogled – Valea Cernei şi să distrugă iremediabil ultimul Peisaj Forestier Intact din zona de climă temperată a Europei, informează Gabriel Păun, preşedintele organizaţiei Agen Green care se luptă pentru protejarea parcului.

Agent Green, WWF România şi asociaţiile partenere cer ministrului Laszlo Borbely să respecte legislaţia de mediu şi să oprească, în al doisprezecelea ceas, construcţia DN 66. La intrarea în minister, voluntari îmbrăcaţi în costume de urs brun au susţinut un zid pe care scria ”DOMNULE BORBELY, DN 66A – CAPĂT DE DRUM”. Urşii au afişat pe durata protestului bannere pe care era afişat: ”STOP DN 66A – PĂDUREA E CASA MEA!”.

“Am arătat că studiul de impact asupra mediului a fost fraudat şi că drumul ar urma să străpungă zone de protecţie integrală, activitate interzisă prin lege. Am făcut un contra studiu şi am demonstrat care este adevărata valoare naturală a pădurilor care ar urma să fie defrişate pentru a face loc asfaltului. Domnul Borbely a promis anul trecut legea va fi respectată, dar nu şi-a ţinut promisiunea. Dacă nu îşi ţine promisiunea îl vom considera părtaş la crima împotriva mediului şi îl vom chema la judecata”, a spus Gabriel Păun, Preşedinte Agent Green. Ursul brun este cea mai sensibilă specie la fragmentarea habitatului, a atras atenţia, la rândul sau, Magor Csibi directorul WWF România. “Asfaltul este primul pas pentru distrugerea habitatului ursului şi a celorlate specii identificate de noi în cadrul studiului pe care îl efectuăm. Ramificarea infrastructurii şi construcţiile haotice ce vor urma vor conduce la scăderea drastică a biodiversităţii în zonă. Îi cerem ministrului să nu permită aşa ceva”, a spus acesta.

Agent Green a depus în data de 4 iulie 2011 la ANPM plângerea prealabilă pentru a împiedica eliberarea acordului de mediu. De asemenea, Agent Green şi organizaţiile partenere (WWF, Milvus, Societatea Carpatină Ardeleană, Societatea Română de Herpetologie, Asociaţia pentru Protecţia Liliecilor din România) au depus în ianuarie 2011 contra-studiul la DN 66A. În aprilie, a fost dezvăluit un caz de fraudă în cadrul studiului de impact la DN 66A realizat de beneficiarul drumului. În luna mai, revista de articole ştiinţifice “Ocrotirea Naturii” a Academiei Române a confirmat existenţa Peisajului Forestier Intact (PFI) din Retezat şi a publicat articolul intitulat: “Munii Retezat-Godeanu-Țarcu, ultimul PFI din zona de climă temperată a Europei”. În anul 2007, Ministerul Mediului a comandat un studiu ce a fost realizat de ICAS (Institutul de Cercetări şi Amenajări Silvice) care confirmă, de asemenea, existenţa PFI.

Foto: WWF


5 comentarii

  1. Ecologistii ar trebui sa stie ca un drum asfaltat nu rimeaza intotdeauna cu distrugerea unui parc national. In Canada de pilda unde suprafata parcurilor si rezervatiilor naturale insumeaza nici mai mult nici mai putin 224 466 km2 multe drumuri sunt asfaltate.
    In Muntii Stancosi din Alberta si British Columbia drumul merge prin inima parcului. Pe marginea drumului te vegheaza pe kilometri intregi caprioare, capre salbatice si alte animale. Ursul poate apare oricand si de aceea gunoaiele se se strang disciplinat in containere metalice. Este atata salbaticie si frumusete… dar nu am vazut hartii, cutii de conserve sau de bere aruncate prin padure.
    Ecologistii ar trebui sa participe activ la cum sa se faca astfel de lucruri (drum national) si nu cum sa nu se faca. Taxele de intrare pot fi piparate la intrarea in parcurile romanesti care ar putea sustine o structura ce poate ocroti parcul in continuare. Oricum oamenii merg acolo si nu face mare diferenta pentru protectia habitatului daca se merge pe drum asfaltat sau forestier. In plus in Canada incalcarea legii privind protectia parcurilor este considerata o crima si se pedepseste foarte aspru. Oare nu se poate face la fel si in Romania. Veniti dragi ecologisti pe aici si faceti un schimb de experienta.

  2. Pingback: Să înceapă distrugerea. Guvernul a aprobat permisul de construcţie a drumului ucigaş 66A

  3. Pingback: Sa inceapa distrugerea. Guvernul a aprobat permisul de constructie al drumului ucigas 66A « ALIANTA DREPTEI

  4. Pingback: România Sălbatică: FOTO Parcul Naţional Retezat, ţinta distrugerii DN 66A

  5. Pingback: Tiltakozások sora a Retyezáton áthaladó út miatt » Think Outside The Box

Leave A Reply