Dragostea doare mai tare ca niciodată. De vină, Internetul și capitalismul

4

Potrivit sociologului Eva Illouz, care a publicat în 2012 cartea Why Love Hurts, un ”atlas sentimental” al secolului XXI, relațiile noastre amoroase au de suferit mai mult ca niciodată în istorie. După părerea ei, cauzele principale care au dus la această raportare deficitară sunt industria Hollywoodului, consumerismul și excesul de comunicare virtuală, care ne-au modificat tipurile de implicare emoțională, gusturile, alegerile, prioritățile. Am ajuns să ne comportăm ca niște consumatori și în problemele afective, spune Illouz pentru The Guardian, atrăgându-ne atenția că dragostea se află în pericol.

 

Căsătoriile sunt catalogate din ce în ce mai ”toxice”, lucru venit la pachet cu un număr de divorțuri aflat în continuă creștere, iar preocuparea pentru aspectul fizic ajunge să-i transforme pe oameni mai degrabă în actori ai jocurilor sexuale decât ai jocurilor afective, susține sociologul în cartea sa. Motivul însă nu ar fi nici inversarea rolurilor de gen, aferentă revoluției feministe, și nici disfuncțiile educative, ci, spune ea, prea multe opțiuni pe care le avem la dispoziție și fobia din ce în ce mai propunțată pe care bărbații o dezvoltă față de relațiile de lungă durată.

Profesor la Universitatea Evreiască din Ierusalim, Illouz susține că dezvoltarea fără precedent a serviciilor matrimoniale online îi încurajează pe oameni să se comporte ca niște cumpărători, chiar și în chestiuni subtile, cum este dragostea: aceștia devin din ce în ce mai pretențioși, evaluându-și constant opțiunile și încercând să facă ”cea mai bună afacere”. ”Feminismul a fost de atâtea ori blamat pentru dezintegrarea actuală a relațiilor romantice și sexuale, încât am ajuns să neglijăm o cauză imediată, capitalismul. Acesta are un impact profund asupra familiei: femeile se hotărăsc să facă copii din ce în ce mai târziu, preferând să-și cultive carierele oferite de organizațiile capitaliste. Când devin mame, majoritatea femeilor își continuă munca, pentru că aceasta a devenit parte integrantă din împlinirea lor personală și pentru că întreținerea unui cămin necesită acum ca ambii parteneri să contribuie cu propriile venituri,” explică autoarea.

Pe de altă parte, ”pentru bărbați, căsătoria a devenit mai degrabă opțională. Nu mai au nevoie de ea. Relațiile romantice au devenit obiectul central de interes, atât pentru femei, cât și pentru bărbați, transformându-se într-o sursă esențială de validare socială. Însă bărbații se folosesc de palmaresul sexual, căutând să-și impună valoarea prin numărul de partenere, în timp ce femeile vor vrea întotdeauna să fie iubite. În acest sens, femeile sunt mai dependente de bărbați, continuând să caute exclusivitatea, în timp ce bărbații preferă cantitatea.”

Glenn Wilson, de la British Psychology Association, confirmă pentru The Guardian faptul că ”bărbații și femeile au din ce în ce mai puțină nevoie unii de ceilalți, din moment ce rolurile lor devin convergente. Cred că principala schimbare din ultimii ani este credința alimentată de Hollywood, potrivit căreia dragostea și căsătoria trebuie să fie adiacente. Acest lucru se datorează faptului că pasiunea este de scurtă durată, rezultatul fiind o serie de monogamii – secvențe repetate de căsătorie și divorț, care lasă în urmă oameni devastați.”

Una dintre concluziile cărții lui Illouz este că, dacă ”oamenii premoderni se căsătoreau dintr-un simț al datoriei sociale și al convenției, oamenii moderni au tendința de a o face din dorința de autorealizare, de validare. Premodernii se simțeau legați printr-o simplă declarație de dragoste, iar modernii preferă să-și păstreze mereu opțiunile deschise, chiar și după căsătorie.”

Vă urăm un Sfânt Valentin fericit! 🙂

Sursa: The Guardian

Foto: gainsaid.wordpress.com


4 comentarii

  1. Pingback: Love hurts…really? | The colourful RhYtHm of my life

Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger