Dogma celor cinci fructe si legume pe zi

4

„Consumati cinci fructe si legume pe zi!” Acest slogan, repetat in deceniul trecut si pe care nimeni nu poate sa-l ignore, a determinat nu numai schimbarea clara a obiceiurilor alimentare ale populatiei, ci si inducerea unui sentiment de vinovatie in cazul consumului insuficient de fructe si de legume. Dar nu este usor sa proclami consumul a cinci fructe si legume pe zi in cazul unor obiceiuri alimentare incetatenite de generatii, chiar si cu scopul de a preveni aparitia cancerului.

Se pare ca nerespectarea ad literam a acestui sfat nu are consecinte intr-atat de grave pe cat se preconiza. Aceasta este concluzia unei anchete europene asupra a 500.000 de persoane, publicata in Statele Unite in jurnalul Institutului National al Cancerului si care arata ca daca se consuma cinci fructe si legume pe zi, intr-adevar se reduce riscul aparitiei cancerului, insa nu atat de spectaculos.

Nu e prea bine sa le combinam insa cu carnati, inghetata, branzeturi sau prajituri, caci efectele nocive ale acestora asupra inimii, arterelor sau aparitiei diabetului si obezitatii sunt evidente. Conceptul celor cinci fructe si legume pe zi a fost elaborat la mijlocul anilor ’90, pe baza diferitelor studii care au concluzionat ca 400 de grame de fructe si de legume pe zi previn riscul aparitiei cancerului. Cercetatorii sustin chiar o scadere de 30 pana la 50 % a acestui risc cu un astfel de regim alimentar.

Studiul EPIC (European Prospective Investigation Into Cancer), recent publicat, a fost realizat pe 500.000 de europeni cu varste cuprinse intre 45 si 65 de ani, recrutati din 10 tari, intre 1992 si 2000, si monitorizati timp de 9 ani in ceea ce priveste alimentatia si starea de sanatate. Rezultatele sugereaza faptul ca un consum zilnic de fructe si legume reduce in mod cert riscul aparitiei cancerului, dar nu semnificativ, diferenta intre micii si marii consumatori fiind destul de redusa. Iar in cazul marilor consumatori de fructe si de legume nu acest regim alimentar se afla la originea efectului protector, ci mai degaba stilul de viata sanatos (acestia fumand mai putin decat cei din cealalta categorie).

De exemplu, fiecare 500 de grame de fructe si de legume pe zi in plus reduc riscul aparitiei cancerului cu 2,6 % la barbati si cu 2,3 % la femei. „Alte studii recente au evidentiat deja faptul ca legatura dintre fructe si legume si prevenirea aparitiei cancerului exista, dar aceasta este una firava”, scrie Walter Billet, de la Univesitatea Harvard, intr-un editorial din acelasi jurnal. „Insa substantele specifice pot avea efect, cum e cazul licopinei din rosii care protejeaza impotriva cancerului de prostata sau al moleculelor din brocoli care stimuleaza o gena protectoare impotriva cancerului de colon”.

Profesorul Serge Hercberg, specialist in nutritie si cercetator la Inserm, citat de Le Figaro, estimeaza ca nu se pot trage concluzii certe pe baza unui singur studiu, rezultatele depinzand si de caracteristicile proprii categoriilor de persoane studiate: „Studiul Suvimax realizat de noi in 2003 a aratat pe un esantion de 13.000 de francezi cu varste cuprinse intre 45 si 60 de ani ca un aport suficient de antioxidanti (continuti in fructe si legume) reduce cu 30 % riscul aparitiei cancerului la barbati, dar nu si la femei. Fara indoiala pentru ca acestea din urma au un profil nutritional mai bun”.

Pentru acest expert, fructele si legumele pot avea un efect benefic datorita proprietatilor lor antioxidante. „Anumite substante continute in fructe si legume pot mai ales sa se opuna procesului de oxidare asociat cu imbatranirea celulara, asa cum au dovedit-o numeroase studii experimentale”, a adaugat cercetatorul, care a lansat de curand un nou studiu, Nutrinet, realizat pe 500.000 francezi recrutati prin internet.

In plus, alimentatia bogata in fructe si legume, daca are un impact, chiar redus asupra riscului aparitiei cancerului, influenteaza semnificativ riscul aparitiei bolilor cardiovasculare si previne obezitatea. „Sloganul ‘cinci fructe si legume pe zi’ a fost preluat de cardiologi pentru ca, la urma urmei, prevenirea bolilor cardiace si a cancerului se bazeaza pe acelasi stil de viata, renuntarea la fumat, o alimentatie bogata in fructe si legume si exercitii fizice”, explica profesorul Daniel Thomas, de la Institutul de cardiologie din cadrul spitalului Pitié-Salpétrière. „Din pacate, putem spune ca astazi cardiologia este dominata de tehnologie si de medicamente, in timp ce aspectele ce tin de o igiena a alimentatiei sunt neglijate”. (G.B.)

Foto: Flickr/mckaysavage

Sursa: Le Figaro

Tags:



4 comentarii

  1. Bunul simt,un record pt. Romania, o normalitate macro-sociala in lumea fericita on

    Cand le mananci, trebuie sa simti fericirea. Daca nu, le mananci pe degeaba. Daca ai vrea, dar nu ai nici o tragere de inima, ar trebui sa-ti pui serios niste intrebari.
    Am inlocuit cafeaua si tigara de dimineatza cu fructe si chiar legume(in special portocale si morcovi) , portcocala e comparabila cu o femeie dulce si frumoasa, morcovii in timp ce imi iau mail-ulrile online.
    Spre nefericirea unora, o fac inainte de a ma spala pe dinti. Dar nu in fiecare zi mananc fructe si legume dimineatza buna pe stomacul gol, spalatul pe dinti e o prioritate primordiala dimineatza cand trebuie sa plec repede de acasa.
    In acest caz partea buna e ca am o lada frigorifica in convertible-ul meu(masina) , unde poti gasi o banana , ceva suc natural dar si o ciocolata delicioasa.

  2. Este foarte important sa realizam un echilibru intre cantitatea de fructe si legume verzi. Din cauza unor probleme de familie (parinti grav bolnavi, tintuiti la pat timp de 4 ani) nu mai reuseam sa maninc si aproape ca am trait doar cu fructe. Din pacate nu am consumat si legume verzi incat am ajuns la deficit de Vitamina B9 (acid folic) care produce anemie ce nu este investigata de medicii romani. M-am chinuit 2 ani cu analize si in cele din urma am descoperit la mayo clinic SUA cateva detalii despre anemia provocata de deficienta de B12 si B9 (cei care nu maninca carne devin deficienti in B12 si exista riscul pe termen lung de a ajunge la dementa). Am facut analiza nivelului celor doua si am descoperit singura deficienta. Dupa 1 luna de consum salate verzi (spanac natural, negatit, macris, loboda) gulii negatite, salate din varza mi-am revenit.

    Nu stiu de ce medicii romani nu se gandesc decat la anemia datorata deficientei de fier. Sunt sigura ca multi romani au defieciente ale celor doua vitamine si pot muri, din partea medicilor. Cand i-am spus unui medic de B9, m-a intrebat cum de m-am gandit la asta pt ca este o analiza care nu se practica.

    In concluzie, este foarte important echilibrul alimentar: legume, fructe, proteine si grasimi nesaturate. Orice exces dintr-o categorie duce la dezechilibre nedetectabile imediat.

  3. Pingback: Tweets that mention Dogma celor cinci fructe si legume pe zi » Think Outside The Box -- Topsy.com

  4. COMPLET ADEVARAT CA LEGUMELE SI FRUCTELE SUNT ANTICANCER.

    EU AM FOST TIMP DE 40 DE ANI IGNORANTA SEFA IN MATERIE DE ALIMENTATIE. La 39 de ani am facut cancer la san. Mancam un fruct pe luna.
    Neavand bani si 2 copii de crescut singura, am ales sa incerc din prima un tratament naturist. Asa, la prima vedere, suna banal. Dar nu este. Incet, am constatat ca piata este plina de profitori, nu iti garanteaza nimeni nimic, esti pe cont propriu. Nu m-am operat si nu am facut citostatice. Nu avea cine sa imi creasca copiii. Pentru ca situatia era grava, aveam dureri mari, am abordat cu maxima determinare, fara nici cea mai mica teama de esec, un tratament al Domnului Valeriu Popa, greu si aspru dar minunat – BG1.
    Exclusiv vegetal timp de 45 de zile. Timp de un an de zile mi-am monitorizat strict dieta. Miscare foarte multa. Am luat si Tummorless, cu adevarat bun, incredibil si pentru mine. Acum am scapat de durerile care imi cuprinsesera tot corpul, sunt intr-o forma fizica maxima.
    Nu doresc sa pledez pentru ceva anume in mod special, dar pot sa marturisesc sub juramant ca unele alimente ne ingroapa de tineri iar vegetalele ne adauga ani buni, multi si de calitate!

Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger