Dispozitivul de măsurare a calității aerului care îți spune ce aer respiri direct pe telefon

3

În viitorul apropiat vom putea măsura calitatea aerului în timp ce mergem pe stradă, doar cu ajutorul unei aplicații de pe telefonul mobil. O echipă de studenți și asistenți de la Politehnica București lucrează ca acest lucru să fie posibil pentru orice persoană care vrea să știe cât dioxid de carbon înghite în anumite zone.

 

 

Dan Tudose, asistent la Politehnica București, a avut această idee, în 2006, când a concurat cu alți trei colegi la un concurs internațional. El și-a imaginat atunci un dispozitiv care să măsoare calitatea aerului în timp real, deși tehnologiile ca Android, Google Maps, GPS, bluetooth nu existau sau erau puțin dezvoltate. Lucrurile au evoluat, însă, iar acum 3 ani a apărut site-ul poluare.com, unde se pot vedea cât sunt de poluate mai multe zone din București.

Dispozitivul este dotat cu trei senzori, unul pentru poluarea din interiorul clădirilor care măsoară monoxidul de carbon, un senzor care face o estimare generală a calității aerului în funcție de particulele din aer, fumul de la țigări, dioxidul de carbon, iar cel de-al treilea senzor este pentru exterior și măsoară noxele de la mașini – monoxid de azot și dioxid de azot.

Aparatul are dimensiunile unui pachet de țigări, fiind, așadar, portabil. Poate fi amplasat pe bicicletă sau în timpul unei ture de alergare, e autonom, funcționând cu baterii. Cei care lucrează la acest proiect au finalizat, de curând, varianta pentru telefonul mobil, NoxDROID, pentru ca aplicația să fie la îndemâna bucureștenilor.  Telefonul preia datele adunate de acest dispozitiv prin bluetooth, iar aplicația le trimite prin 3G la server și le oferă utilizatorului prin hărți, grafice sau prin modul de realitate augmentată, adică privești prin camera telefonului și vezi, în culori de verde dacă mediul este prietenos și în culori roșiatice dacă mediul este neprietenos pentru plămâni, explică Alex Olteanu, asistent la Politehnica București, care a lucrat la realizarea aplicației pentru telefon.

Dispozitivul nu estimează cantitativ substanțele monitorizate, pentru că este un procedeu complicat, pentru care echipa nu a dispus de mijloacele financiare necesare și care ar fi făcut aparatul mai greu accesibil publicului larg. Deocamdată estimarea este gradientă și arată dacă e bine sau rău.

Până acum, echipa a realizat măsurători în câteva zone din Capitală, disponibile pe site-ul proiectului, și prin campusul Politehnicii, care se întinde între Splaiul Dâmboviței și bulevardul Iuliu Maniu, observându-se cum dioxidul de carbon creștea pe măsură ce dispozitivul se apropia de Iuliu Maniu, unde este un trafic intens.

Bucureștiul nu respectă dreptul locuitorilor săi la aer curat, clasându-se pe poziţia a doua în topul capitalelor celor mai poluate cu PM10, pulberi în suspensie cu diametrul mai mic de 10 micrograme. În București se înregistrează în medie 92 zile / an cu depășiri ale nivelului admis de PM10 faţă de limita de 35 zile / an cum prevăd normele UE.  Bucureştiul e depăşit doar de Sofia, cu 176 zile.  Prin urmare, capitala României este la coada Europei în ce privește calitatea vieții, arată studiul “București, capitală europeană? Organizare administrativă și indicatori ai calității vieții în capitalele UE”, realizat de Centrul pentru Politici Durabile Ecopolis.

 


3 comentarii

  1. Cat amatorism ! Praful este poluantul nr 1 simtit de noi toti in case, aspiratoare si peste caroseriile automobilelor. Apoi ”benzenul”, adica cancerigenul ce iese din esapamentul automobilelor. Urmeaza celelalte. Cand am de 3 ori mai mult praf decat maximile admisibile(si nu date compilate din studii inexistente sau incomplecte ale APM-Bucuresti) si de peste 6 ori mai multe gaze cancerigene decat accepta limitele UE, suntem interesati in primul rand de CO2, CO ori NOx ? Nu e rau, dare e mult prea departe de ceeace ar trebui sa stim ca ingurgitam cu fiecare inspiratie neinspirata, ca bucuresteni. Rezultatele obtinute, nu pot sa-i schimbe politica lui Oprescu de a distruge zone verzi prin betonari sau asfaltari. Ori prin trecerea Padurii Baneasa in intravilanul Capitalei, pe hartie, doar pentru a ajunge la recomandarile UE. Felicitari pentru un efort mare, din pacate aproape zadarnic…

  2. Va multumesc pentru felicitari, desi nu pot sa ma bucur foarte mult atunci cand ne acuzati de amatorism si de munca in zadar. De acord, praful este un poluant serios. Problema e ca nu am gasit un detector de particule adecvat pentru un dispozitiv portabil si ieftin. Sunt constrangeri de gabarit, cost si consum de energie pe care nu avem inca cum sa le rezolvam cu senzorii care sunt pe piata in momentul asta.
    Scopul meu si al echipei mele a fost sa cream ceva care sa adreseze o problema importanta ce afecteaza viata noastra a tuturor. Nu am vrut sa dezvoltam inca o retea statica de masura a poluantilor, sunt destule puncte de masura pentru asa ceva in Bucuresti. Ce am vrut noi a fost un dispozitiv mobil care sa se adreseze unui singur utilizator. Ne-am documentat destul de bine inainte si am decis ce senzori putem si nu putem sa punem pe el avand in vedere constrangerile mentionate mai sus.

  3. Felicitari pentru inventie. Pentru o prima versiune si cu resurse limitate este o realizare care poate fi totusi utila. De exemplu, eu as fi curios care e calitatea aerului in biroul meu aflat intr-o piata destul de aglomerata din Bucuresti. Sper sa-l puteti lansa pe piata si sa gasiti sponsori sau investitori care sa va ofere resrusele necesare pentru a-l imbunatati.

Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger