Dezastrul din Noua Zeelandă ia proporții: 350 de tone de petrol au ajuns în apă

0

De la o zi la alta, în ciuda eforturilor sutelor de oameni care lucrează pentru salvarea situației, tot mai mult petrol se scurge în apele neo-zeelandeze din petrolierul liberian Rena, eșuat pe un recif. Accidentul este inexplicabil autorităților maritime din Noua Zeelandă, care au decis arestarea căpitanului vasului.

 

Petrolierul liberian Rena s-a lovit de un recif în zona portului Tauranga din zona de nord a Noii Zeelande săptămâna trecută. Reciful apărea pe hărțile de navigație, astfel că accidentul a ridicat semne serioase de întrebare asupra manevrelor executate de vas. După primele zile de anchetă, autoritățile maritime au decis să îl aresteze pe căpitanul vasului sub acuzația de ”operare a navei într-o manieră periculoasă care a cauzat riscuri nenecesare”. Potrivit declarațiilor oficialilor neo-zeelandezi, dezastrul provocat de scurgerea de petrol este cel mai grav din ultimele decenii și are, deja, urmări severe asupra mediului.

Vremea rea a contribuit la agravarea situației, răsturnând peste 70 de containere în apă și punând vasul într-o poziție care îngreunează lucrările de salvare. Pe lângă petrol, vasul mai transportă și 11 containere cu materiale periculoase, precum ferosiliciu, care este inflamabil la contactul cu apa. Deocamdată, nici unul din aceste 11 containere nu a ajuns în apă. Dar riscul ruperii vasului este foarte mare, iar dacă acest lucru se întâmplă, toată încărcătura ar cădea în apă. Până acum, 350 de tone de petrol s-au scurs din petrolierul avariat. Urmele dezastrului au ajuns pe plajele nordice ale Noii Zeelande, extrem de căutate de turiști și cămin pentru multe specii de păsări și animale.

Căpitanul vasului liberian ar putea fi condamnat la maxim un an de închisoare sau o amendă de aproximativ 8.000 de dolari, dacă va fi găsit vinovat de acuzațiile aduse. Însă oficialii MNZ (autoritatea maritimă neo-zeelandeză) spun că acuzațiile nu se vor opri aici, ci urmează și altele, în funcție de gravitatea daunelor aduse mediului. Numele căpitanului liberian nu a fost și nu va fi făcut public, au decis judecătorii, pentru ca să nu existe riscul ca unii cetățeni supărați să încerce să facă singuri dreptate, în condițiile în care opinia publică din Noua Zeelandă este șocată de eveniment și cere pedepsirea aspră a vinovaților. În continuare, comisia de anchetă încearcă să afle cauzele care au dus la accidentul vasului, în condițiile în care vremea, la momentul respectiv, era frumoasă și calmă, iar reciful este cartografiat.

Incidentul a obligat Noua Zeelandă să redirecționeze vasele care aveau rute în zona respectivă și să emită avertizări pentru orice tip de trafic marin pe distanțe vaste. Unele containere se pare că au ajuns deja pe plaja unor insule apropiate, iar autoritățile maritime se așteaptă la agravarea situației, adică desprinderea mai multor containere de pe vas, dat fiind că acesta duce o luptă grea cu vânturile puternice și se află într-o poziție de echilibru fragil. Scurgerea de petrol amenință pinguinii, focile, delfinii, balenele și păsările rare care trăiesc de-a lungul coastelor zonei Tauranga. Comunitatea de aici cere reacții și măsuri mai rapide din partea autorităților.

 

Sursa și foto: BBC

Citiți și: Coasta Noii Zeelande, amenințată de o scurgere masivă de petrol

 


Leave A Reply