Între “Golden Corn Nuggets” sau “Sweet Creamy Corn” şi “Powerful Peas” sau “Rainforest Smoothie”, ce credeţi că ar alege un copil să mănânce în pauza de masă de la şcoală? Toate sunt denumiri pentru feluri de mâncare bazate pe legume, mai indicate şi mai sănătoase decât mâncărurile de tip “junk”. Potrivit unei cercetări recente, copiii sunt înclinaţi să aleagă mâncarea în funcţie de cât de atractiv este numele acesteia.
Cu cât mai tentant sună numele, cu atât mai mari şanse are un fel de mâncare să fie consumat de copii, arată studiul citat. Astfel, copiii (este vorba de cei aflaţi la vârsta şcolii primare) pot fi convinşi să consume mai multe legume, chiar dacă mijlocul folosit pentru aceasta este unul „publicitar”, adică vânzarea produsului sub un nume atractiv. Cercetătorii implicaţi în studiu (Brian Wansink şi David Just – Universitatea Cornell, Collin Payne – Universitatea de Stat New Mexico şi Matthew Klinger – Liceul Half Hallow – SUA) au realizat mai multe teste şi analize pentru a vedea dacă simpla schimbare a numelor unor feluri de mâncare influenţează decizia copiilor de a le consuma.
Cercetarea s-a derulat pe 147 de şcoli primare şi a cuprins elevi cu vârste între 8 şi 11 ani, de etnii diferite şi cu situaţii familiale financiare diferite. În cadrul unuia dintre teste, meniurile de prânz au fost aceleaşi, pe durata experimentului, fiindu-le adăugaţi morcovi timp de trei zile consecutive. Aceştia au primit denumiri precum „X-ray Vision Carrots”, „Food of the Day” sau au rămas fără niciun fel de denumire. Când au fost prezentanţi sub nume creative, cu trimitere la puteri speciale ale unor eroi de film sau benzi desenate („X-ray Vision Carrots”), 66% din morcovi au fost mâncaţi de către copii; sub numele „Food of the Day”, numai 32% au fost mâncaţi, iar fără nicio etichetă, procentul a fost de 35%.
În cadrul altui test, mâncarea din broccoli a primit nume precum „Power Punch Broccoli” sau „Tiny Tasty Tree Tops”, iar mazărea verde s-a regăsit sub denumiri precum „Silly Dilly Green Beans”. Dintre cei peste 1.500 de elevi monitorizaţi, 47,8% mergeau la şcolile unde legumele au fost prezentate cu astfel de nume creative; rezultatul testului a fost că vânzările de hrană de prânz, în aceste şcoli, au ajuns la 99% în cazul mâncărurilor de legume (legume cu nume „cool”), în vreme ce în celelalte şcoli, unde legumele nu au primit niciun fel de nume, consumul de hrană bazată pe legume a scăzut cu 19%.
„Aceste rezultate demonstrează că folosirea de nume atractive pentru mâncarea sănătoasă creşte interesul copiilor de a selecta şi consuma aceste mâncăruri, deci găsirea unui nume creativ este eficientă şi costă foarte puţin sau chiar deloc. Cercetarea mai confirmă şi faptul că utilizarea unui nume atractiv pentru o mâncare funcţionează asupra indivizilor de toate vârstele”, a conchis Brian Wansink, directorul laboratorului de cercetare care a coordonat testele. Psihologia din spatele acestui mecanism declanşat de o schimbare de nume ţine de consumator: dacă îi place numele mai mult sau numele are ceva interesant, puternic descriptiv în el, atunci consumatorul va crede că produsul are şi un gust diferit, aparte. Iar a oferi legume cu denumiri atractive nu doar creşte vânzările acestora, ci şi convinge copiii să se orienteze înspre alegeri mai sănătoase din punct de vedere alimentar.
Mai multe detalii: Cornell University Food and Brand Lab
Sursa: ENN