De ce trăim într-o lume uniformă – legea Hotelling

2

Cam pe oriunde te-ai mișca în lumea asta, dai peste aceleași lucruri. Aceeași senzație de deja vu o ai și în orașe, cartierele seamănă unele cu altele, firmele la fel, iar dacă intri în două magazine diferite găsești cam același lucru și magazinele cu același profil tind să aibă locații în apropiere unele de altele. Vedetele seamănă între ele, politicienii la fel, muzica, filmele etc.

 

 

Capitalismul tinde să uniformizeze totul și asta datorită legii lui Hotelling. Harold Hotelling a postulat în 1929 că comercianții rivali tind să graviteze unul în jurul altuia, în locații, prețuri și oferte de produse, pentru că altfel ar risca să-și piardă clienții mainstream. Altfel spus, dacă rivalul a găsit ceva de vînzare sau un mod de a-l vinde, cea mai bună metodă să rămîi pe piață e să vinzi același lucru în același fel.

Acest principiu, al minimei diferențieri, încă e folosit de economiști și se aplică și în politică: candidații care se duc prea mult spre stînga sau spre dreapta riscă să piardă electoratul moderat, adică majoritatea electoratului, așa că majoritatea politicienilor înclină automat spre centru.

Acest fenomen, spunea Hotelling, îi ajută pe comercianți să țină pasul cu competitorii dar e în dauna publicului larg. Și în final vom ajunge să trăim într-o lume uniformă.

 


2 comentarii

  1. “a postulat în 1929 că comercianții”??
    Ori jurnalistul vostru este un agramat teribil, ori nu si-a dat seama inca de faptul ca google translate nu functioneaza perfect… ori ambele!
    Nu a spus nimeni celor de la TOTB ca autorii articolelor sunt oglinda revistei?

Leave A Reply