Cei care-și caută partenere/parteneri în baruri știu această regulă: șansele cresc la ora închiderii. Pînă acum au fost date de către psihologi două explicații pentru acest efect: ebrietatea și lipsa opțiunilor.
Se știe că alcoolul ne face să-i vedem pe ceilalți mai atrăgători. După multe ore petrecute într-un bar, spre dimineață descoperim o atracție misterioasă pentru oameni pe care la începutul serii îi priveam cu mai puțin entuziasm.
Psihologii au pus acest efect pe seama consumului de alcool și a faptului că spre dimineață, la ora închiderii, trebuie să alegem din ceea ce este sau să ne întoarcem acasă cu buza umflată.
O cercetare publicată în Social Influence contrazice o parte din ceea ce știam. E adevărat că alcoolul crește atractivitatea celorlalți; dar efectul de sfîrșit de petrecere nu se datorează lipsei opțiunilor pentru că același efect se regăsește și la cei care au venit în bar cu partenere/parteneri. Ceea ce crește atît de spectaculos atractivitatea celorlalți, în afară de alcool, e 1. expunerea îndelungată la aceleași fețe (numită și propinquity – o persoană ne place mai mult cu cît îl vedem mai des) și 2. scăderea densității persoanelor; așa cum ni se pare mai atrăgătoare/atrăgător cineva pe care îl întîlnim pe o stradă cu mai puțini oameni (sau, cazul extrem, pe un cîmp), tot așa, spre ora închiderii, cînd sunt mai puțini oameni într-un bar, cei rămași capătă brusc o valoare mai mare.