Curtea de Apel Cluj suspendă construcţia magistralei Nord-Sud a Bucureştiului. Primăria lui Oprescu ignoră decizia

0

Mega-proiectul primarului Sorin Oprescu de a dubla magistrala Nord-Sud a Bucureştiului trebuie oprit, după ce Curtea de Apel Cluj a dispus, la sfârşitul anului trecut, suspendarea Planului Urbanistic Zonal (PUZ) şi a autorizaţiei de construcţie aferente.

de Mihai Bacalu (Ora de Cluj)

Acţiunea juridică soldată cu acest rezultat a fost iniţiată de două ONG-uri – Centrul Independent pentru Dezvoltarea Resurselor de Mediu(înfiinţat în 2006 la Cluj) şi Asociaţia pentru Protecţia şi Documentarea Patrimoniului din România ProDoMo.

Tribunalul Cluj a suspendat PUZ-ul în luna aprilie a anului trecut, iar recenta sentinţă a Curţii de Apel confirmă acea decizie. Potrivit avocatului Liviu Harosa, cel care a susţinut acţiunea în faţa ambelor instanţe, de fond şi de recurs, decizia este irevocabilă şi trebuie pusă în aplicare de Primăria Capitalei.

Reprezentanţii Primăriei Bucureşti au susţinut că asociaţiile care au cerut anularea PUZ-ului nu au calitate procesuală şi că nu au fost vătămate de proiectul municipalităţii. Instanţa clujeană a arătat însă, referindu-se la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, că practica este de a da ONG-urilor dreptul să susţină acţiuni pentru protejarea mediului.

Primarul Bucureştiului, Sorin Oprescu, a încercat să respingă acţiunea, afirmând că dispoziţiile de declasificare a monumentelor nu au legătură cu proiectul. Curtea de Apel Cluj a respins însă această susţinere.

Planul de lărgire a magistralei Nord-Sud a fost început pe vremea primarului Adriean Videanu, PUZ-ul fiind adoptat de Consiliul General al Municipiului Bucuşreti prin Hotărârea nr. 151 din 2006. Ulterior a fost emisă autorizaţia de construcţie, iar în 2009 au debutat lucrările.

Ştefania Simion, de la Asociaţia “Salvaţi Bucureştiul”, a declarat pentru OradeCluj.ro că întâi au început demolările pe primul tronson de 3 kilometri, compus din străzile Buzeşti – Berzei – Vasile Pârvan, după care au urmat exproprierile. Problemele grave au apărut când Primăria Bucureşti a trimis buldozerele peste monumente de patrimoniu, iar scandalul s-a amplificat când s-a ajuns la Piaţa Matache, care este monument de clasa A.

Iniţial, ne-au tratat doar cu consilieri juridici. Când au văzut că începem să câştigăm procese, au început să angajeze avocaţi, a explicat Ştefania Simion. Sesizând reticenţa instanţelor din Capitală, Asociaţia “Salvaţi Bucureştiul” a decis să apeleze la instanţele din Cluj. Am sperat că instanţele din afara Capitalei vor fi mai obiective în aprecierea litigiului. Reprezentanţii Primăriei au insistat pe argumente populiste, privind fluidizarea circulaţiei. Noi ne-am oferit să participăm la regândirea proiectului, pentru salvarea monumentelor de patrimoniu, a mai spus Ştefania Simion.

Primăria Bucureşti a pierdut irevocabil la Curtea de Apel din Cluj. După ce am câştigat, instanţa a comunicat Primăriei că a pierdut. În mod normal, lucrările la magistrală ar trebui suspendate. În fapt, ele continuă sub diverse pretexte, ba de conservare, ba de buget. Tot ce am reuşit este să stopăm demolarea halei istorice a Pieţei Matache, a declarat Ştefania Simion.

Pentru anularea definitivă a PUZ-ului şi a autorizaţiei de construcţie pentru magistrala Nord-Sud, cele două organizaţiide mediu au declanşat încă un proces, care se va judeca la Bucureşti.

Foto: Flickr/cod_gabriel

 

Acest material a fost preluat de pe oradecluj.ro.


Leave A Reply