Cum traiesc si mor biciclete in Amsterdam

64

amsterdam bicicleta familie

In timp ce Romania reinvata cu greu mersul pe bicicleta, in Olanda acestea sunt atat de comune, incat uneori stapanii le uita complet valoarea.

de Cosmin Popan

Incerc sa cred ca cititorii Think Outside the Box au depasit demult (sau, si mai bine, n-au avut-o niciodata) perceptia ca bicicletele sunt pentru saraci. Ca nu sunt de parere ca bogatia unui individ mobil se masoara in masini, motociclete si insigne de teleportare.

Pentru inlaturarea unei astfel de perceptii nu e cazul sa fi mers de o mie de ori la Amsterdam sau Copenhaga, nici sa fi aflat ca Tariceanu s-a dat la un moment dat pe bicicleta, chiar daca inconjurat de bodyguarzi.

Sunt de cateva zile in Amsterdam si fac “bicycle hunting”, o privire atenta la modul in care se raporteaza natia olandeza la biciclete (vizita e cu niste implicatii comerciale, ca sa tinem lucrurile la vedere).

Imi place cum bicicletele au devenit brand pentru acest oras: cum tricourile, insignele, magnetii de frigider, cartile postale, toate cu biciclete, umplu pana la refuz magazinele de suveniruri.

Imi place cum hotelurile ofera aproape in totalitate biciclete clientilor, la preturi mai mari sau mai mici, uneori si pe gratis. Cum isi pun brandul pe ele si se fac, in acest fel, si prietenoase cu clientii, si inteligente in branding personal.

Imi place cum foarte multe magazine isi pun o bicicleta personalizata inauntru sau macar la intrare. Una noua sau veche, in functie de ce vrea fiecare sa comunice, dar o au in peisaj ca sa clateasca ochii clientilor, ca sa faca altceva decat concurenta, sa arate ca sunt “outside the box”. Ii adauga eventual un logo, niste flori, o vopsea in ton cu brandul, o atitudine congruenta cu ce vinde magazinul (fie ca e vorba de simple haine sau de obiecte de lux).

Imi place cum pe o bicicleta poate “pedala” o intreaga familie. Variantele sunt nenumarate. Cu doua scaune mai mici atasate pe bara de la cadru. Tot cu doua scaune, unul pus in fata ghidonului, altul prins pe portbagajul din spate. Sau, pur si simplu, un cargo bike, in a carui lada din fata pot incapea oricand cate 4 copii.

Imi place cum survoleaza politistii olandezi Amsterdamul pe biciclete. Naturali si eficienti.

Ce nu-mi place. Olandezii imi lasa uneori impresia ca s-au saturat de atatea biciclete in viata lor. Ca le tin luni la rand in ploaie si in ninsoare. Ca le leaga aiurea si sunt ridicate de politie. Ca le arunca in canalele ce strabat orasul, atunci cand se imbata / fumeaza. Ca daca li se fura bicicleta, ei o fura mai departe pe urmatoarea si creaza un cerc vicios.

Si din toate aceste placute si neplacute, mi-am dat seama ca daca Bucurestiul sau orice alt oras din Romania s-ar ridica si numai pe sfert la nivelul biciclistic al Amsterdamului, tot ar fi bine.

A, chiar, voi cum ati avea grija de o bicicleta?

Cititi mai multe despre bicicletele de oras din Olanda, dar mai ales din Romania, pe blogul Portocala Mecanica.

Tags:



64 de comentarii

  1. Pingback: Scurtă introducere în biciclete olandeze

    • Calin Marian on

      Cu onoare raportez supus, vorba soldatului Svejk, ca locuiesc in Olanda de vreo 8 ani. Castig bine , nu dorm in canal, sunt product manager la o firma de aparatura medicala. (Toate aceestea le-am spus nu ca sa ma laud, ci ca sa arat ca stiu ce vorbessc). Si nu-s deloc incantat de bicicletele olandeze. Unu: sunt scumpe ca la balamuc, chiar si cele proaste . Despre Batavus, Gazelle si altele nu vorbim, pentru ca alea-s chiar nerusinat de scumpe . Doi: se fura (again!) ca la balamuc, chiar si cele proaste. Unui prieten i-a fost furata o bicicleta (modesta, dar noua) de trei ori. Da, da de trei ori. Si nu, nu acceasi, desi acelasi model. O sa-mi spuneti ca-i tampit. Credeti-ma , nu e. Ce-a facut omul a treia oara? Si-a luat un jaf. Pe care, da, il lasa in ploaie si da, daca se-mbata o data, o sa-l arunce poate in garla. Asa ca nu-s chiar toate bune si frumoase cu bicicletele in Olanda. Alea comunale, de inchiriat, in Amsterdam sau cele de la hoteluri, alea da, sunt o idee buna. Ar mai fi de discutat dspre inghesuiala din Olanda, care-i o tara cat Ardealul nostru, dar in care locuiesc 16 milioane de oameni. Ar mai fi multe de spus…

      • caline, colegul tau poate sa-si ia o pliabilaaaa! 😀 (aka vouwfiets) 🙂 oricum cred ca este un caz special daca i-au furat-o de 3 ori. mai bine da 15 euro pe un lant serios si invata sa-l foloseasca.
        mie mi-au placut ruginiturile alea agatate pe toate podurile.

  2. La noi inca persista ideea ca bicicleta reflecta statutul social. Majoritatea se agita sa isi cumpere un mountain bike cat mai scump, ca sa mearga cu el prin oras din cand in cand.
    Am fost de cateva ori la Dragonul Rosu, si am vazut ca toti chinezii aveau bicicletute mici, pliante, cu care isi faceau treaba. M-a pus pe ganduri, eu inca am probleme cu vecinii cand trebuie sa imi las bicicleta in uscatorie pentru ca nu am loc de ea in casa…

  3. Infrastructura excelenta pt biciclisti ar merita mai multa consideratie. Poate intr-un articol urmator. Dupa trei vizite la Amsterdam, pe mine m-au impresionat pistele largi cu semaforizare proprie care te plaseaza intr-un univers paralel masinilor. Doar in zona centrala cu strazi foarte inguste trebuie sa le mai bagi in seama. In afara centrului turistic, parcarile special amenajate in care stau inghesuite sute de biciclete de oras, te fac sa realizezi, poate cel mai bine, cat de util este mijlocul de transport pt localnici.

    Eu locuiesc in Bruxelles, un oras cu infrastructura mai putin buna pt biciclisti, si diferenta se vede de la o posta desi mentalitatea cred ca e tot acolo. Cu ocazia ‘duminicii fara masina’, care se organizeaza (doar) o data pe an, si cand (ghici ce?) se opreste traficul in toata zona centrala, mii de oameni isi scot bicicletele dar si rolele si skateurile din curti si debarale. Ies familii, cupluri, grupuri de tineri si chiar oameni mai in varsta, cu aceeasi buna voie de pe pistele de la Amsterdam.

    Am o mica observatie. In textul tau:
    “…sa fii mers de o mie de ori la Amsterdam sau Copenhaga, nici sa fii aflat …”,
    te-as ruga sa corectezi cu forma corecta a verbelor la perfectul conjunctiv.
    Mersi

    • Inca o perla scrisa, pe langa ce-a zis Bogdan mai sus:
      “A, chiar, voi cum ati stii sa aveti grija de o bicicleta?”

      Destul de interesant, insa astfel de greseli ma fac sa cred ca oricine poate ajunge cu un articol pe Hotnews/TOTB

      • De acord. In plus, se pare ca nici cine citeste comentariile inainte sa fie postate nu prea se sinchiseste de greselile remarcate de cititori.
        Tara lui “lasa, bai, ca merge si-asa!”

      • Ei, hai, nu exagera… O greseala, pana la urma, nu e decat atat — o greseala.
        Pe de o parte, site-ul acesta are alte obiective decat promovarea scrierii corecte in romaneste. Pe de alta parte, chiar daca si pe mine ma irita astfel de greseli (mai ales cand sunt facute de altii 😉 ), totusi parca e mai important ce are omul de spus.
        Prefer sa citesc pe TOTB mesaje interesante, scrise (cu o greseala-doua, acolo) de oameni care chiar au ceva de spus, decat mesaje perfecte, scrise de lingvistii neamului, dar cu zero continut.
        Pax 🙂

    • O mica observatie imi permit totusi. In Amsterdam nu au dealurile din Bruxelles. Ai incercat vre-o data sa mergi cu bicicleta de la Grande Place la Schuman? Ai in mare parte din traseu pista de biciclete, dar isi suflii plamanii pana urci dealurile alea.

      • E mai valurit orasul, adevarat:) Dar serviciul de inchiriat biciclete Villo (villo.be), pus la dispozitie de municipalitate dupa modelul altor mari orase, are succes asa ca imi imaginez ca putin mai mult spatiu pt ciclisti ar fi foarte benefic.

        P.S: mai urc din cand in cand din centru, da

    • Si atunci cand e legata, se fura rotile si ramane cadrul impreuna cu dispozitivul de legat. Stiati ca pe strada in Amsterdam o bicicleta poate costa si 20-30 euro, iar un dispozitiv de legat e de la 50 euro in sus?
      Indiferent de toate acestea, sunt magnifice parcarile etajate (2-4 etaje) pline cu biciclete pana la refuz. Oare de ce acolo se poate?!?

    • Gasesti unde sa pui bicicleta daca vrei. Eu am doua si ocupa o groaza de spatiu dar de dragul lor suport si asta.
      Cu maidanezii sunt de acord. E jalnic. Te alearga de te zapacesc. Insa ziua sa stii ca poate fi ok, noaptea e mai tragic.

  4. Eu traiesc la Amsterdam, nu chiar in centru, spre Amsterdam Sud, iar in fiecare zi merg la facultate pe bicicleta. Am folosit bicicleta si pe timpul iernii. Este minunat! Nu ma stressez, masinile sunt atente la biciclisti, conduc cu viteza mica, lumea imi zambeste. Pe langa faptul ca folosesc biciclete, olandezii fac si foarte mult sport. Din pacate in zona centrala nu prea poti observa cat de multa lume face jogging zilnic. Pistele pentru biciclete ar fi o solutie foarte buna pentru traficul din Bucuresti. Din pacate, mentalitatea romanilor nu se poate schimba prea repede, asa ca, din pacate, nu-i vad imbratisand “in masa” o astfel de initiativa. PS. Unde ai vazut olandezi aruncand bicicletele in canale?

  5. “Ce nu-mi place. Olandezii imi lasa uneori impresia ca s-au saturat de atatea biciclete in viata lor. Ca le tin luni la rand in ploaie si in ninsoare. Ca le leaga aiurea si sunt ridicate de politie. Ca le arunca in canalele ce strabat orasul, atunci cand se imbata / fumeaza. Ca daca li se fura bicicleta, ei o fura mai departe pe urmatoare si creeaza un cerc vicios.”

    Imi permit sa te contrazic: In Amsterdam bicicleta este o necesitate pentru ca transportul in comun este scump si nici nu ai flexibilitatea pe care ti-o ofera bicicleta. Sunt legate aiurea pentru ca locurile de parcare sunt insuficiente. In zonele centrale poti sa cauti un loc de parcare pentru 30 de minute si sa nu gasesti asa ca ajungi ca o legi de un pod sau de un stalp.
    Sunt tinute in ploaie pentru ca nu exista alta solutie. Amsterdamul este un oras vechi, majoritatea cladirilor dateaza din sec XVII-XX. Au scari interioare abrupte si inguste pe care nu poti cara o bicicleta de cateva ori pe zi. Doar cladirile noi au parcari acoperite pentru biciclete.
    Cat despre cercul vicios, eu personal il inteleg. In momentul in care ti se fura bicicleta, si practic nu mai ai cu ce sa te deplasezi, cauti cea mai rapida si ieftina solutie. Astfel ajungi sa dai pe o bicicleta furata 15 euro; in timp ce una second hand, la magazin, este 100 euro

  6. Ceea ce ai scris nu se aplică doar în Amsterdam, ci la toata Olanda, la fel este şi în Danemarca. Au infrastructură şi legi făcute pentru bicicliști. Prima oară când am mers am rămas cu gură căscata când am văzut oameni îmbrăcați în costum şi pantofi mergând pe bicicletă.
    Nu cred că la noi se va ajunge prea curând la așa ceva. Până la a crea acea infrastructură va fi nevoie de o schimbare de mentalitate şi abia după aceea putem vorbi despre infrastructură şi legi.

    • Eu ma indoiesc sincer ca daca s-ar crea conditii n-ar merge lumea cu bicicleta. Sunt destui care merg chiar si in conditiile de acum si sunt destui care ar face asta daca nu i-ar mai alerga cainii, nu i-ar mai claxona toate masinile si ar avea piste cum trebuie.
      In Bucuresti acum daca vrei sa mergi cu bicicleta pe piste fie sunt oameni, fie sunt masini parcate, daca o iei pe sosea nu-ti da nimeni prioritate si mai mult decat atat daca pot sa te inghesuie pe marginea soselei te inghesuie pana te dau jos. Iar daca scapi necalcat de masina si/sau dat jos de pietoni te alearga cainii.

  7. Eu am 30 si ceva de ani si merg cu motocicleta la birou de ani buni. Vara merg si cu bicicleta, iar la serviciu ma schimb de haine. Imi place mult pe doua roti cu motor sau fara. Stau la 6km distanta de serviciu, drum pe care il parcurc in aproximativ 30 de minute. Cu motocicleta fac tot cam atat. Dar am stat si la 12 km de serviciu, deci am mers 24 km/zi.

    Mi-am luat un mountain bike scump, nu din snobism, ci ca sa tina. Din snobism as fi mers cu masina, sa arat ca am masina scumpa. Asa prefer sa stea parcata frumos si sa o folosesc cu placere.

    Romanii inca nu inteleg ca mersul la serviciu nu este sofat din placere ci este o corvoada. Cine considera ca este pasionat de masini si justifica astfel mersul la serviciu este un mare ipocrit. Eu sunt pasionat de masini, motociclete si biciclete si nu vad nicio placere in a sta incolonat cate doua ore zilnic. Mersul la serviciu este pentru facut bani ca sa iti satisfaci pasiunile. Ori, majoritatea isi cheltuiesc cam 20% din salariu pentru a merge sa castige bani. Mai bine strang bani si ma duc cu masina la o tura lunga de o zi – doua.

    In rest, masina, este un mijloc de transport pentru rezolvat probleme gen: carat cumparaturi/plimbari sau transport de obiecte voluminoase. Pe care nu le pot rezolva cu bicicleta.

    Cu putine calcule poti economisi bani multi. Benzina, mers zilnic la serviciu, costa cel putin 300 RON pe luna. Am calculat. Daca mai adaugi si intretinerea mai deasa probabil ca te duce undeva la 100E/luna. Astfel economisesc cam 80-90E/luna. Banii dati pe benzina si pe revizii. Transportul in comun este cam de 4 ori mai ieftin conform calculelor facute de mine. Bicicleta este probabil de tot 4-5 ori. (trebuie sa mananci mai mult, de calitate plus costurile de intretinere).

    DECI, cine VREA cu adevarat sa traiasca sanatos, ieftin si omeneste nu se lamenteaza de probleme gen: Unde o tin, nu pot transporta etc. Intotdeauna sunt solutii. Daca NU VREI, poti inventa o infinitate de motive. Eu spre exemplu, o tin pe balcon, iar iarna o tin demontata sub pat. Unde ar mai incapea doua.

    Cel mai mult ma enerveaza ipocritii care se plang de la volanul masinii, cat de naspa e traficul in Bucuresti. Ca nu sunt parcari, ca nu sunt drumuri. Nu si-au pus pentru o secunda problema ca ei sunt vinovatii. Pur si simplu suntem prea multi oameni pentru strazile astea. Eu le garantez ca peste 15 ani va fi si mai rau. Cineva trebuie sa cedeze…Niciun primar nu va rezolva problema este unu contra doua milioane!

    Aseara a nins si lua interviu la soferi. Nu sunt masini sa dea cu sare zicea unu din coloana. Ma intreb cu ar fi putut ajunge acolo masina altfel decat zburand!

    Problema bicicletei in Bucuresti este ca iarna nu se poate. Ar trebui piste speciale curatate de zapada. Frigul nu ar fi o problema, ca dupa 10 minute deja te incalzesti 🙂

    Abia astept sa vina vremea buna sa o scot la plimbare, mi-e dor de bicla si de motocicleta!

    • Cristi… aferim!
      Cu exceptia motocicletei, suntem exact pe-aceeasi lungime de unda.
      Lilith, sunt putin mirat ca potaile iti dau chiar atat de mult de furca.
      Cainii sunt animale foarte inteligente si, dupa 1) cateva pietre bine tintite si 2) in masura in care faci mereu cam acelasi traseu, deci devii o prezenta familiara pentru stapanii locului ;-), n-ar mai trebui sa te necajeasca.
      Gasesc ca tot soferul e dusmanul #1 al biciclistului…

    • E bine ca mai sunt si oameni care gandesc astfel. Intr-un oras ca Bucurestiul e pura sinucidere sa mergi cu masina. Si totusi sute de mii de “automobilisti” se incapataneaza zilnic sa foloseasca patru roti in loc de doua! Sunt curios cum ar fi aratat aceasta discutie daca Bucurestiul nu era un oras de campie, plat ca un fund de tigaie. Bicicleta ar fi fost spurcata din primul moment daca in ecuatie ar mai fi intrat si niste delusoare, pe langa celelalte impedimente neglijabile (caini, infrastructura, vreme). Multe orase din tara, din lume, nu au acest avantaj enorm pentru mobilitate nemotorizata, relieful. Ganditi-va doar la Cluj, Sibiu (in mai mica masura).
      Solutia e VELOrutia 🙂
      Spor la pedalat!

    • Pentru CDu’ de mai sus: “Frate” (gyeah), stai linistit ca nu sunt niciun fel de complotist. Sloganul nu imi apartine, intr-adevar e preluat de la http://www.batesaua.ro , dar nu pentru ca as avea vreo legatura cu asociatia respectiva, ci doar pentru ca apreciez ce incearca ei sa faca. E de bun simt pentru ce militeaza ei! Asa ca ii las pe altii sa imprastie…

      • Stimata Doamna sau Domnule Lu,

        Mesajul Dvs. m-a intristat. Nu mult, ce-i drept, dar totusi. Poate ca ar fi bine sa se introduca la scoala cursuri de simtul umorului.
        Mai ales in contextul celorlalte mesaje pe care le postasem, m-as fi asteptat sa fie clar pentru oricine ca mesajul cu privire la VELOrutie si la http://www.batesaua.ro era o gluma si-n orice caz un mesaj de simpatie.
        Desigur, Dvs. nu sunteti insa oricine, asa incat o sa incerc sa fiu mai explicit — sunt de acord si cu ce-ati scris, am mare respect pentru Geo Batesaua si-ai lui si, in plus, mai sunt si membru cotizant (si practicant) al zisei organizatii.
        Cu speranta ca acum ati inteles ceva mai bine, va doresc toate cele bune si, bineinteles, spor la pedalat.

      • Raspuns pentru raspuns @CD
        Scuze pentru iesirea de mai devreme, mea culpa, chiar nu observasem postarile pro-cicliste de dinainte si de asta acel “imprastiati…” m-a bagat oarecum in ceata. In cazul asta mi-a fost greu sa disting un comentariu binevoitor 🙂 de unul rautacios. Si din nefericire am ales varianta proasta. Trebuie sa recunosc ca poanta cu imprastiatul m-a depasit, probabil pentru ca nu o mai auzisem intr-un astfel de context. Se mai intampla, mai ales in spatiul virtual sa apara astfel de neintelegeri. Asa ca, inca o data: Iertare!
        Viva la velorucion :D!
        Numai bine.

  8. am 50 de ani si stau intr-un oras mult mai mic ca bucurestiul,in tara asta,a noastra.am SI bicicleta si o folosesc foarte des,mai ales in orele de varf.este mult mai practica si mai eficienta ! ( la orele de varf ma deplasez mult mai repede decat cu masina,n-am nevoie de loc de parcare,nu consum combustibil,e eco,etc )
    in plus 1/2 de ora de pedalat (nu mai mult ) imi schimba starea fizica-ma deconecteaza !
    pana acuma nu mi-a zis nimeni de ce merg cu ea,si chiar daca mi-ar spune as raspunde prin recomandarea de a o folosi si el !
    singurele neplaceri sant lipsa de alei pt.biciclisti si vremea urata ! dar cu putina atentie in trafic si cu o pelerina care o bag in buzunarul de la rucsac ma descurc !
    asa ca fratilor VA RECOMAND BICICLETA ! o sa fiti mai sanatosi si mai putin stresati !

  9. La noi nu se aplică… pur şi simplu!

    De ce:
    – avem 4 anotimpuri nu doar ”unul” ca la Paris (de exemplu) – unde vremea este aproape la fel, plouă dar ca să facă curat pe stradă, răcoare vara, plăcut iarna…solul nu este mocirlos ca în Bucureşti unde vara este praf şi toamna, iarna, primăvara este super jeg – ca să nu mai zic de căldura de 36 gr+ vara mai precis vreo 50 – 60gr la nivelul asfaltului.
    – nu avem piste doar pt. biciclişti, că nu avem pe unde – şi chiar dacă am avea am putea merge doar toamna şi primăvara, dacă nu plouă
    – unde laşi bicicleta să nu ţi-o fure?
    – cum te fereşti de câini

    • LupuMoralist on

      – am mers cu bicla din 4 august pana pe 15 decembrie (cand e frig imi pun genunchiere elastice si port si casca); am si o masca impotriva poluarii comandata din anglia (seman cu un luptator din mortal kombat :-))
      – se merge foarte bine cat mai aproape de partea dreapta a drumului, dar trebuie rulat mai incet;
      – iti cumperi un lacat special si o lasi in fata blocului si mai pui un lacat pe spite;
      – ii eviti – am fost “atacat” o singura data de un caine cat o pisica, imi era frica sa nu il calc. dar recunosc ca am vazut si situatii mai neplacute

  10. olalalalal….ce va mai uimeste faptul ca vesticii se cu bicla!!!! vai,,,suntei extaziati…..bai gogomanilor….pe vremea lui ceasca ma duceam cu bicla la snagov la sfarsit de saptamana..chit ca ma certam cu militienii, care tot incercau sa ma faca sa renunt(…deh…ieste un E soseaua si nu se cade ca sarantocu sa mearga pe acolo cu biciclul,chit ca nu ai nici trotuare dealungul soselei..!!!!)!..asdara…NU avem nevoie de piste..cum tot aud..ca vor unii sa arunce cu banii pe niste dungi trasate aiurea….atat de aiurea ca nu stii cine are prioritate: biciclistul sau pietonul..ca de masinile de pe trotuar sigur v-ati plictist si voi!!!…deci..bicicleta este ceva normal..daca normalitatea asta v-a fost inoculata de mici..insa cu atatia mitici bucuresteni..care au neaparata nevoie de piste sa foloseasca bicla..(din nefericire iarasi deschid o paranteza- prea multi romani traiesc dupa niste stereotipuri ,educatii fiind cu tembelizorul…nu au un orizont prea largutz…sunt genurile acelea care se simt {ridi}cool..daca alerga pe banda la sala cu sticla de apa in mana-repet-ca asa au vast la tembelizor…sunt genul care au nevoie de ingradire[neaparat tre sa mergi la sala sa alergi sau faci ex fizice..de parca in spatele blocului misorase nu e loc destul–bine…aci se pune probleme javrelor cu doi si 4 picere care te pot musca,alerga sau face mistho de tine…] sa-si desfasoare o activitate…respectiv sa faca sport …. ohh…..o iau razna cand citesc tampenii si devin tampenabil…(sic!)….deci…BICICLETA ESTE O NORMALITATE,PISTELE NU-S NECESARE9poate doar pentru inchistatii de care vorbeam mai sus!),LEGISLATIA PERMITE ROMANILOR SA-SI FOLOSEASCA BICICLUL PE STRAZI FARA JENA…si nu va mai mirati….ca sunteti penibili….

    • …amice .. vezi ca nu stii ? ai iesit in Olanda a vezi cum sunt pistele la ei?

      dungi trasate pe asfalt vezi in Romania , la ei sunt delimitate prin borduri, au cate un metru de trotuar cateodata intre pista de biciclete si sosea…

      in plus…la intersectii exista butoane pt semafor asa cum in Romania vezi la pietoni….cand e rosu la un semafor in Rotterdam vezi adunate dupa 60 de secunde 3-4 masini si 10 -20 de biciclisti…asta ar trebui sa iti spuna ceva despre cum se circula la ei cu bicicleta…

      in plus …in anumite locuri unde strada era ingusta …nu au facut o banda cu sens unic pentru masini ….ci doua venzi pentru biciclete….

      gandirea tampita ca nu avem loc de piste de biciclete nu isi are locul… din cele 3 benzi / sens pt masini …iei una si o faci pentru biciclete…..pui si o bordura intre sosea si pista sa nu se mai urce cocalaru cu jepul pe tine cand mergi pe starada….

      eu m-as duce cu bicicleta la munca …dar de ce sa ajung transpirat ca am dat ca animalul la pedale sa evit masini , cand toata treaba asta ar trebui s ma relaxeze…

      multa bafta

  11. egzista si cateva probleme acilishea in AL NOSTRU BUCALE: cainii vagabonzi si cateodata cei cu stapani,nivelul de poluare care este ENORM-nu ca l-ar interesa pe scarba numita oprescu- praful, noxele, masinile parcate aiurea,soferii(ca COnducatori auto nu-i pot numi!)care-ti deschid usa in fata sau direct in tine(sunt stan patitul!),soferii carora le-a cumparat mamica lor strada si care se simt mici dictatori pe aceste limbi de asfalt denumite strazi(-pot si plazdic!)…pietoni care uita sa se asigure daca nu aud zgomot de masina(iarasi- stan patitul…cu o batrana careia i-am zdrelit doar un picior cu riscul ca eu sa-mi rup gatul in momentul in care am incercat sa evit impactul in mod aorecum controlat…cazand aproape in cap…)….sa va mai povestesc????? egzista o sumedenie d eprobleme..insa tine de noi sa fim tari pe pozitii si sa folosim bicicleta cu aceeasi placere…chiar daca uneori ma gandesc :oare ma voi intoarce intreg acasa???
    [admin]

  12. pe strada mea :indicator de interdictie “sauf la bicyclette”. un loc unde poti sa te mergi linistit pe bicicleta desi esti intr-o aglomeratie urbana care are aproximativ 11 milioane de locuitori.
    nu inteleg o chestie in romania, acasa: de ce bicicleta este interzisa in parcuri?

  13. Brigitte Bardot nu s-a dus si in Amsterdam ca sa nu omoare aia cainii de pe strada??? S-a dus numa in tari bananiere ca Romania si Moldova?? Pentru mine e incredibil cum un principiu umanitarist (sa nu se omoare cainii) poate sa devina un asa cosmar intr-o tara de 2 lei.
    Si adaug ca primarul Bucurestiului considera ca e important (important my ass, nici el nu crede) sa faca strazi suspendate si sa fie votat pentru asta!!

  14. mi-am dorit dintotdeauna o bicicleta pt ca ai mei nu m-au invatat sa merg cand eram mica, de frica sa nu cad sa sparg capul.
    imi placea sa citesc si in fiecare vara ma bagama cu nasu in carti si uitam de role sau biciclete.
    am primit prima bicicleta anul trecut, cadou de la prieteni cand am implinit 22 de ani. este superba, cucosulet, merge ca vantu si am tinut-o toata iarna la adapost,
    luna asta vreau sa ii cumpar si lant.

    sper sa nu imi fie furata 🙂

  15. LupuMoralist on

    in olanda ai sanse mai mari sa te loveasca o bicicleta decat o masina. dupa doua concedii petrecute acolo mi-am cumparat o bicicleta de 100 euro si din august anul trecut am renuntat la masina. lucrez intr-o banca, asa ca merg pe costum si chiar imi place. am investit f mult intr-un lacat (aproape la fel de scump cat bicicleta) si cat a fost vremea frumoasa am tinut-o in fata blocului, intr-un spatiu inchis cu gard metalic. acum e pe balcon, de vreo doua luni. bicicletele rabatabile sunt f practice, dar cu preturi de la 500 euro in sus.

  16. In Romania, este sinucidere curata sa folosesti bicicleta ! Masinile sint parcate aiurea, nu ai avea pe unde sa te strecori, e plin de smecheri in trafic, ce mai … invitatie la suicid, pe bune ! O solutie ar fi, totusi: sa aducem vreo 20 de milioane de olandezi in Romania.

    • Ana, Romania nu inseamna numai Bucurestiul, de unde ne scrii tu plina de manie. In Romania sunt multe orase mai mici unde se poate circula foarte bine cu bicicleta, unde nu sunt caini vagabonzi si unde nu trebuie sa faci slalom printre masini parcate pe trotuar. Sunt orase unde iarna tine 2 saptamani si unde, totusi, lumea nu merge pe bicicleta. Ghici de ce.

      • Nu iti scriu din Bucuresti. Din pacate, si restul tarii se miticizeaza, si asta in ritm rapid. Sint si alte orase mari, unde problemele sint aceleasi.

    • “Olanda are o populaţie estimată la 16 491 852 mil loc. (8 martie 2009). ”
      sursa (asa-i frumos): http://ro.wikipedia.org/wiki/Olanda

      Parca da cu minus daca aducem vreo 20.000.000 ;). Eu zic ca frumos ar fi sa-i lasam acolo si sa incercam sa ne schimbam noi in bine. Potential avem. Pacatul nostru este ca murim sperante.

      • Nici o problema ! Mai importam 3 508 148 de japonezi ! Cit despre schimbarea romanilor in bine, imi pare foarte rau, dar chiar nu cred ca mai putem face asa ceva.

  17. Felicitari pentru articol. Mentalitatea de sofer a romanului se poate schimba numai prin campanii de presa. Romanul (vorbesc de majoritate) nu este destul de inteligent sa-si dea seama ca se circula mai rapid cu bicicleta in orasele mari. Nu mai zic de celelalte beneficii (miscare in aer liber, reducerea poluarii etc.).

  18. Adica toti olandezii sunt hoti, nu ? Nici pe departe, intradevar exista o piata neagra a bicicletelor ba chiar poti s-o “comanzi” pe care o vrei la niste “distrusi” care exista si aici asa cum exista peste tot. Ce vezi tu acolo sunt biciclete jaf care valoreaza cel mult 10-15 euro, multe din ele au fost cumparate de expati si abandonate cind au plecat in alta tara. Lunar primaria pune niste etichete speciale pe astfel de biciclete si daca etichetele exista si peste 2 saptamini sa zicem pe bicicleta atunci se ridica de primarie indiferent ca e legata sau nu. O bicicleta buna chiar si 2nd hand (good as new) incepe de la min 500 de euro si crede-ma ca pe alea le-am vazut asigurate si para-asigurate, nimeni nu are bani de aruncat. Salutari din Haga !

  19. Am fost la Amsterdam in noiembrie 2009. Vremea, timp de 1 saptamana, a fost cam asa: temp: 5-7 gr C, ploaie 30 de min, senin 30 de min, ploaie – senin si tot asa. Seara era si mai racoare. Toata lumea mergea pe bicla, erau de admirat la prima vedere. Din unele discutii cu niste locuitori a rezultat ca nu e chiar o asa mare placere ci e mai mult o corvoada pentru ei. Imi era si mila de bietele fete tinere care mergeau prin ploaie cu bicla. In centru pistele erau majoritatea din piatra cubica si deci alunecoase si denivelate si uneori chiar periculoase. Intradevar, cum spunea cineva, transportul in comun e destul de scump: 2.6 Euro calatoria cu tramvaiul (merge mult prin centrul orasului) / metroul (asta merge mai spre lateralele orasului) si abonamentul din cate stiu era cam de 90 Euro lunar. Parcarile supraetajate pentru bicle (cea de la gara de ex) sunt impresionante. Un nivel era la 1 m peste canal. Nici nu imi dau seama cum si la mai gasesc in maldarul de bicle legate. Seara, in Dam Square, biclele se leaga si se reazema una de alta.

  20. Pingback: HotNews.ro – rataciri | Jurnalul nervilor

  21. Din nou se face o greseala in a pune problema, din motivul observarii efectelor si a necercetarii cauzelor. V-ati pus intrebarea daca intr-adevar mersul pe bicicleta este o pasiune sau o solutie necesara rezolvarii unei probleme dificile?
    Olandezii au gasit o solutie foarte buna si ingenioasa, precum si banoasa (sunt foarte buni negustori) la problema aglomeratiei de trafic. La o tara de 16 milioane de persoane pe o suprafata de (fix) 5 ori mai mica decat a Romaniei, lipsa acestui mijloc de transport ar insemna o congestie permanenta si totala.
    De ce spun asta? Si in conditiile actuale, cand mare parte din populatie merge cu bicicleta si cu transportul in comun, in general, problema de congestie de trafic nu a scazut, ba chiar devine din ce in ce mai dificila. Exemplu: dimineata intre 6.30 si 9.30, zona de autostrazi, precum si Ring Rotterdam are coloane de trafic de 3-8km, in conditiile in care trenurile sunt pline pana la refuz, iar pe strada bicicletele sunt cu miile.
    Cum a aparut bicicleta ca mijloc fundamental de transport in Olanda? Simplu: o masina costa mult (de la anumite preturi in sus, se plateste o taxa de lux), taxa de drumuri, taxa la stat (mare), asigurare (mare), pretul carburantului mare. Timpul petrecut pe strada ca sa ajungi la munca, mare! Parcarea, in general foarte scumpa. Bicicleta: nu consuma combustibil, nu este necesar spatiul de parcare (in schimbare!), distantele si timpii petrecuti in trafic se scurteaza considerabil. Detrimentul este lipsa de confort si uneori/mereu vremea ploioasa. Costul? Cum zicea si utilizatorul de mai sus, o bicicleta buna noua de la 400- 7000E, una SH bunicica 100-300E, plus o incuietoare serioasa, pentru ca… se fura. Oricum, in medie cu 500E te-ai rezolvat de o bicla buna si drum scurt la serviciu.
    Desigur ca trebuia sa multumesti lumea cumva. Atunci olandezii au creat ceea ce ati observat, reteaua nationala (!!!) de sosele de biciclete. Nu este o exagerare, practic, intre orice 2 puncte din Olanda poti ajunge cu bicicleta.
    Daca preluam aceasta solutie si cu timpul o adaptam, si avem si putina vointa pentru asa ceva, s-ar putea incet, incet, sa functioneze si la noi. Nu cred insa, ca in conditiile actuale e necesar. Doar un transport public mai intens (sunt semne bune) poate rezolva problema curenta destul de usor. Bicicleta nu trebuie impusa, bicicleta e suficient ca deocamdata, sa iti placa.

  22. Eu locuiesc la Amsterdam şi sunt de acord cu majoritatea celor scrise în articol, mai puţin cu furatul bicicletelor. Foarte puţini olandezi fură biciclete şi în niciun caz celor cărora li se fură bicicleta vor fura una la rândul lor. Cât priveşte ţinutul lor în ploaie/ninsoare, ai fost vreodată într-o casă de olandez, ca să vezi cât de înghesuită e? Chiar dacă nu e înghesuită, de ce să aduci bicicleta în casă, să-ţi strici/murdăreşti parchetul sau covorul? Şi, în fond, la ce s-o aduci în casă, când sunt standuri speciale afară, din sută în sută de metri? În plus, o bicicletă bună nu rugineşte şi, chiar dacă rugineşte, îţi iei alta.

    Pe mine m-a frapat preţul lor. La câte sunt, te-ai aştepta să fie ieftine, dar nu sunt, au preţuri de până la 500 de euro, şi nu mă refer la cele de tip mountain bike. Cele mai ieftine sunt cele second hand – iar asta e explicaţia pentru faptul că majoritatea bicicletelor arată cam ponosit. Dar nu contează, sunt rezistente şi îţi faci treaba cu ele. Eu mi-am luat o bicicletă second hand în 2008 (175 de euro am dat) şi acum arată la fel şi este în exact aceeaşi stare de funcţionare. E foarte rentabil să ai biclă, economic (habar n-am care e preţul benzinei) şi safe – chiar dacă eşti pe o stradă fără bandă specială pentru biciclişti, bicicletele au întotdeauna prioritate şi ştii că şi şoferii sunt de fapt mai mult biciclişti la viaţa lor decât şoferi, deci ştiu să aibă grijă să nu te atingă.

    Nemaivorbind de poluare, zgomot, aglomeraţie, ambuteiaje…

  23. Draga Cosmin,

    Te astept sa-ti arat si bicicleta mea. Locuiesc in Amsterdam de un an si imi folosesc bicicleta peste tot. Convenabil, eficient, eco, green si orice alt avantaj care vine de la folosirea bicicletei.
    Am plecat din Bucuresti unde mi-am lasat masina, in care imi era caldut si bine si am ajuns intr-o societate care pur si simplu te face sa vrei sa mergi cu bicicleta.
    Cand am venit in Olanda, topaiam ca un copil sa merg cu bicicleta pe drumuletul meu, sa stau la semaforul meu mic, sa depasesc alte biciclete. Am traficul meu de biciclete, cateodata si ambuteiaje si tot asa. Inca nu m-am saturat de 2 roti, ma face sa ma simt ca un copil pe bicicleta.
    Nu cred ca are rost sa ne consumam energia pe dificultatile folosirii bicicletei in Romania. Olandezii au stiut cum sa administreze traficul de la bun inceput, au instituit legi care sa favorizeze folosirea bicicletelor. Momentan, un proiect imposibil pentru Romania. Asa ca ori riscati sa va loveasca vreun SUV prin Bucuresti, ori mutati-va ca mine in tara care e sub nivelul marii – Olanda.

  24. Salut.
    Eu locuiesc in olanda, dar iti spun ca in romania nu o sa se poata circula niciodata cu bicicleta in orase. Pur si simplu nu e loc pentru piste de biciclisti

  25. Eu m-am lecuit de bicicleta in Bucuresti dupa ce m-a zburat o tanti peste capota Matiz-ului din dotare intr-una din alveolele de pe langa noul Tribunal. Bicicleta a fost praf, noroc ca am avut prezenta de spirit sa sar peste capota dansei insa m-a proiecta pe banda 1 pe Bulevardul Unirii. Nu mai spun ca aveam prioritate da cucoana nu s-a uitat ca se astepta doar la pietoni. Am avut un noroc chior ca n-a venit nici o masina ca acum poate va trimiteam mesajul dintr-o lume fara masini …da si fara biciclete. Dupa aterizarea fortata si drumul obligatoriu la spital – am fost vreo 5 minute intr-o alta lume – am ramas cu niste dureri de cap care apar din cand in cand insa RMN-ul spune ca nu am cheaguri sau alte probleme. Asa ca eu in Bucuresti, in viata asta, cu pistele lor cu tot, nu ma mai urc pe bicicleta.

  26. Mda, de acord in mare parte cu articolul

    E deja al doilea an de cand traiesc in Olanda…in legatura cu ultima parte a articolului ingadutizi-mi sa precizez, ca e absolut normal felul in care trateaza biciletele…sunt “animale de povara” intretinerea carora costa bani (credeti-ma nu glumesc, e cam scump s-o repari) si daca bitza arata prea bine ziua urmatoare va fi deja furata (cum au furat bitza de 150 de euro a unui prieten, bitza care ghinion…se afla la mine…deci eu platesc).

    Faza cu ridicarea bicicletelor de catre politizie e business. Politzia le ridica si le vinde la licitatii organizate saptamanal, bi-saptamanal (e fain sa va ducetzi la o astfel de licitatie). Bike-shopurile cumpara aceste bitze, le reconditioneaza si le vand al naibii de scump. SI iata ca bitzele au reintrat in circuti.

    Si credeti-ma se satura omul de bitza cum m-am saturat si eu asta iarna….E ploaie, e umed, e ninsoare, e frig, e vant, itzi cura mucii, sub geaca transpiri si in halul asta te duci la servici sau universitate…Eh se mai satura si ei saracii 😉

  27. Mi-au plăcut la nebunie cam toate comentariile.
    Și nu mai fiți pesimiști: mai devreme sau mai târziu, vom avea și noi pistele ca și respectul pentru bicicliști (care momentan lipsește chiar din…lege).
    Iar cine a spus că bicicleta relaxează și destresează etc. n-a spus totul: pentru mine cel puțin a fost cel mai incredibil medicament, care ca atare m-a scăpat atât de sciatica cronică (scuze de pleonasm) cât și de durerile (tot cronice) de inimă.
    Decât că eu pedalez cam…3 ore pe zi, fiind un fel de curier.
    Și nu chiar fortissimo, ci…andante.

Reply To pehash Cancel Reply

Advertisment ad adsense adlogger