Cum se ocupă un centru cu biciclete

12

Acum aproape o lună, o poză din România neverosimilă făcea furori pe Facebook. Era un cadru cu centrul Târgu Mureşului, privit de sus. Care centru era împânzit, ca nicăieri în alt oraş de-al nostru, de oameni cu biciclete. Protestau faţă de o decizie aberantă a primăriei, luată acum 5 ani, de a interzice accesul pe două roţi în centru.  Cu puţină întârziere, publicăm povestea acelei zile, spusă de un târg-mureşan: Kelemen Sandor, bike messenger care a fost parte din miezul acţiunii.

 

de Portocala Mecanică

 

The Easy Rider Society , cum ne place să numim oameni adunaţi în jurul nostru. Deşi noi suntem o firmă, în mentalitatea târg-mureşenilor avem un statut mai complex. Un fel de organizatie a bike mesengerileor, mountain-bikerilor şi a tuturor celor cărora le place să se deplaseze cu bicicleta. Mai multe despre filozofia noastră găsiţi aici .

Este o temă destul de delicată mersul pe bicicletă în Tg-Mureş. Oraşul în ultimul timp este în topul oraşelor din România ca număr de maşini / cap de locuitori. Din păcate peste asta intervine politicul. Dacă o parte te susţine şi nu este la putere, cei de la putere te consideră duşman. Mai intervine şi problema etnică. Dacă eşti de o etnie şi nu esti la putere, conducerea nici al d…u nu te sprijină. Şi peste toate, a fost un geniu în comunism care a crezut că e mai bine să nu se circule în centrul oraşului cu bicicleta, să fim noi mai altfel şi în aceeaşi timp unici în Europa. În legătură cu asta, un link aici (document Word). Documentul de mai sus arată exact care este gândirea conducerii actuale faţă de circulaţia bicicletelor în oraş.

Cu câţiva ani în urmă, doi prieteni de ai mei, băieţi tineri de 19-20 ani, iubitori ai mersului pe bicicletă, care au umblat prin lume cu ochii deschişi şi au văzut cat mii de căpşunari şi oameni politici n-au văzut împreună, venind acasă si-au deschis o firmă de curierat pe bicicletă. Peste câteva luni m-am alăturat lor şi am deschis un magazin cu service. De atunci, în fiecare an de două ori organizăm CM de Ziua Pământului în aprilie şi de Ziua (Săptămâna) Mobilităţii în Europa, în septembrie.

O organizăm în The “Budapest style” pentru că aşa se pot aduna mase mai mari şi este mult mai paşnic şi prietenos pentru copii, familii sau oricine vrea să participe.

La început erau 150 de participanţi, dar de fiecare dată numărul lor creştea. Organizăm din puteri proprii, cu buget minim, din pasiune. Pe urmă au apărut şi sponsori, cu sume mici, dar care ajutau mult la afişe, fluturaşe, apă. Traseul era aproape identic de fiecare dată, dar în ultimii 3 ani nu ne-au permis să intrăm în centrul oraşului pe diverse motive (că este aglomerat, deşi o organizăm de fiecare dată duminica după masă, ba că este închis centrul pentru pietoni, ba că facem gălăgie). Am primit sprijin de la Consiliul Local prin Europe Direct. Aşa am reuşit să dăm tricouri cu inscripţia şi logoul CM, de fiecare dată la tot mai mulţi participanţi, ajungând în septembrie 2011 la 700 de tricouri şi circa 300 de claxoane. La sosire, pâine cu untură şi ceapă, apă minerală, muzică, bmx/dirt show, after party şi alte activităţi. La acea ediţie am trecut peste pragul de 1.000 de participanţi.

La ultimele ediţii ni s-au alăturat şi alte organizaţii şi ong-uri, dar mai ales în acest an când am fost 8 organizaţii. Am dorit să fie 1.000 de tricouri, dar bugetul s-a redus şi numai 500 am reuşit să dăm la participanţi şi pe acestea a trebuit să apară şi logoul Europe Direct şi al Consiliului Judeţean (fiind an electoral). Probabil acesta a fost şi motivul pentru care nu numai că am avut voie să intrăm în centrul oraşului, dar am putut să ne adunăm acolo şi să pornim tot de acolo. Conducerea oraşului totuşi ne-a arătat adevărata faţă atunci când la stabilirea traseului am cerut să mai trecem o dată prin centru, la revenirea din cartierul Tudor Vladimirescu şi mergând spre cartierul Unirii (acesta fiind cel mai scurt şi mai lat drum): n-au mai fost de acord cu această cerere.

Din această cauză, masa de peste 1.500 de biciclişti s-a strecurat prin străduţe înguste şi întortocheate să evite centrul, lungindu-se astfel şirul participanţilor la mai bine de 2 km, răspandindu-se foarte mult şi permiţând intrarea în coloană a câtorva maşini care întotdeauna creează probleme organizatorilor.

În ansamblu a fost un eveniment reuşit. Asta demonstrează numărul participanţilor şi like-urile pe Facebook, unde am şi reusit probabil cel mai bine să popularizăm evenimentul .

Alte siteuri pe care se poate urmări mişcarea, aiciaici şi aici .

 

Foto: Fekete Zsolt

 


12 comentarii

  1. TOB cer dreptul la replica! Nu am nimic impotriva biciclistilor, chiar detin o bicicleta, pe care o folosesc din cand in cand, departe de mine gandul de a incerca sa iau apararea autoritatilor vreodata, mai ales a celor din Targu Mures, oras al carui cetatean platitor de taxe sunt, dar hai sa aratam si cealalata varianta, a cetateanului comun, care detine si el o bicicleta pe care o foloseste sa se strecoare prin traficul infernal al orasului, dar care totusi nu se pune in fata curentului, nu provoaca accidente, nu sare la bataie si se da cu pumnu-n piept si a carui educatie nu-i permite sa stanjeneasca traficul celorlalti participanti la trafic, cum mi s-a intamplat mie, in 22 Aprilie, intr-o ora de varf!

    “Conducerea oraşului totuşi ne-a arătat adevărata faţă atunci când la stabilirea traseului am cerut să mai trecem o dată prin centru, la revenirea din cartierul Tudor Vladimirescu şi mergând spre cartierul Unirii (acesta fiind cel mai scurt şi mai lat drum): n-au mai fost de acord cu această cerere.

    Din această cauză, masa de peste 1.500 de biciclişti s-a strecurat prin străduţe înguste şi întortocheate să evite centrul, lungindu-se astfel şirul participanţilor la mai bine de 2 km, răspandindu-se foarte mult şi permiţând intrarea în coloană a câtorva maşini care întotdeauna creează probleme organizatorilor.”

    Nu cunosc motivele primariei care nu v-a acordat dreptul de a mai opri circulatia inca odata in 2 cartiere, pot doar comenta ca decent era sa fie folosita o singura banda din cele 2 aferente sensului de drum, asa era logic, asa era civilizat, pentru ca asta cerem cu totii, nu? Civilizatie, libertate, bun simt! Dar nu… am facut maxima greseala sa imi permit sa ma grabesc si sa nu percutez ca e Ziua Pamantului si Ziua Biciclistilor pe 2 benzi si am facut un drum de 25 de minute pe jos intr-o ora si ceva cu masina… pentru ca in fata Pietei Diamant s-a oprit toata circulatia, ba a mai iesit si cu zgarieturi de caroserie. Sper sa nu fiu gresit inteleasa, sustin absolut toate drepturile biciclistilor, dar sunt curioasa daca daca cineva s-ar pune in pielea mea sau a altora, cum ar reactiona?

    • Dacă erau respectate drepturile/solicitările bicicliştilor, dacă existau trasee ciclourbane, dispărea motivaţia pentru astfel de marşuri şi deci aglomeraţia în care ai nimerit. Puteai la fel de bine să nimereşti într-o coloană de sindicalişti care cereau mărirea salariilor.

  2. Daca masina ta nu era ambulanta sau nu transportai urgent pe cineva spre spital, atunci sa stii ca nu te compatimesc deloc in privinta situatiei tale din acea zi. Ba te judec ca nu ai mers pe jos, nu ai folosit transportul in comun sau chiar sa folosesti o bicicleta. Bicicleta ar trebui sa inlocuiasca masina pentru orice traseu scurt, mai ales cele care se fac in 30 de min mers pe jos.

    Stiu ca mentalitatea romanilor e departe de a fi de acord cu folosirea bicicletei zilnic (nu doar o data sau de doua ori pe an in cel mai bun caz), dar totusi cred ca generatia actuala de tineri sub 30 de ani, impreuna cu generatiile viitoare, vor schimba viziunea romanilor vis-a-vis de biciclete.

  3. Pentru Gigel:

    Daca si cu parca. Sa facem o clara distinctie intre sindicalistii sau activistii de orice fel care protesteaza impotriva scaderilor salariale, impotriva saraciei si a tot ce reprezinta ea si biciclistii, dar care se strang intr-un oras cu e Targu Mures in centru si lasa liberul albitru celorlalti cetateni de a participa sau nu la demonstratie si ceea ce s-a intamplat in 22 Aprilie, cand biciclistii au fortat intregul oras sa se alature cauzei lor, actiune prea putin democratica, din punctul meu de vedere.

    Si in caz ca ati omis un mic aspect: ” Am dorit să fie 1.000 de tricouri, dar bugetul s-a redus şi numai 500 am reuşit să dăm la participanţi şi pe acestea a trebuit să apară şi logoul Europe Direct şi al Consiliului Judeţean (fiind an electoral).” Nu e cam mare coincidenta ca actiunea din acest an s-a bucurat de sprijinul Consiliului Judetean si al Europe Direct? Oare cine conduce cele doua institutii? Hmm… oare nu tocmai cei care sunt si in Consiliul local de nu stiu cati ani si care au votat legea care interzice accesul biciclistilor in centrul orasului? Ma si mir… cat de interesanta devine treaba!

    • @MVP Nu ştia. O fi având, o şi foloseşte din când în când, probabil de agrement.

      @Anca Nu văd care ar fi distincţia. Sunt diverşi oameni care solicită diverse lucruri ieşind în stradă iar efectul e acelaşi: blochează traficul auto. Speculezi şi vezi coincidenţe acolo unde nu-s. E mult mai uşor să dai tricouri decât să faci infrastructură ciclourbană în oraş, deci trag concluzia că cei din CL/CJ sunt doar incompetenţi, nu neapărat conspirativi.

  4. @ Mircea Vasile Petrescu: Pentru ca pot… si platesc taxe… si astept sa fiu respectata, stii tu… chestii obisnuite.

    1) nu stiam ca marsul e pe 2 benzi de circulatie si dureaza n ore!
    2) pe banii mei si pe timpul meu eu sunt stapana, nu imi spune nici primarul, nici consiliul local ce sa fac, cu atat mai putin tu.

    ti-as mai completa lista, dar esti prea obtuz pentru mine.
    @ gigel: Corect, e de inteles cand situatia e de asa natura incat scoate oamenii din casa si inevitabil se creeaza acele situatii. N-am absolut nicio problema in a intelege asa ceva. Dar… in momentul cand CL/CJ scoate ‘nspe mii de asa zisi ciclisti in strada, si sponsorizeaza cu tricouri o asemenea manifestatie, impotriva a exact incompetentei lor, iar apoi intr-o luna si ceva, in plina campanie electorala, cand te astepti la minuni, cum e reparatul a orice e crapat sau stricat de la alegerile trecute) nu deseneaza 1 m de banda pentru ciclisti, ba mai mult, nu adopta 1 articol in acest sens, ma ierte D-zeu, da nu e nici macar incompetenta, e curvasaraie, pe banii mei ( ca sigur Lokodi (aka sefa CL) n-a scos din buzunarul ei banii). Deci sa nu mai discutam, ca localnica fiind, cred ca stiu despre ce vorbesc, mai ales cand e vorba de actuala conducere CL.

    PS: Sunt apolitica, nu fac campanie, nici macar anti-campanie, doar ma enervez la arogante de acest gen!

  5. Şi la Cluj situaţia e oarecum similară. Deşi s-au făcut îmbunatăţiri pentru fluidizarea traficului auto, autorităţile mimează doar infrastructura ciclourbană cu “benzi pentru biciclete” desenate pe trotuare, etc. În concuzie se face marş organizat lunar cu aprobare de la primărie.

  6. Nici macar nu exista mijloc de comparatie intre ce arata videoclipul filmat la Cluj si ce s-a intamplat in Mures. Acolo vad maxim 100 de ciclisti care se deplaseaza majoritatea pe banda pentru bicicleta si restul pe un trotuar suficient de lat cat sa permita circulatia pietonilor. Fa un exercitiu de imaginatie, inchipuie-ti de 10-13 ori mai multi ciclisti, deplasandu-se intr-un convoi care se deplaseaza pe urmatorul traseu: Gheorgheni, Marasti, Gara, Manastur (cu ocolirea stricta a centrului, care oricum e ocolit de majoritatea autovehiculelor, mai ales la o ora de varf cum a fost ora la care a inceput manifestatia aici). Cam asa a fost convoiul de care-ti povestesc eu in Mures…si care, cum spuneam, era pe ambele benzi de circulatie, si cu tricouri cu insemnele CL si ale revistei de promovare a UDMR-ului. I rest my case.

  7. Anca, marşul pe care l-ai văzut pe site fost cel “oficial” (= Marşul bicicliştilor clujeni) şi a urmat la scurt marşului neoficial (= Critical Mass care se face cam odată pe an). Film de la cel mai recent CM poţi vedea aici (ai şi la related, e marşul din 25 mai 2012):

    În definitiv am înţeles ce spui cred şi nu-ţi reproşez că te-ai enervat, însă problema râmâne una de incompetenţă a autorităţilor locale. Un marş e cu atât mai greu de controlat cu cât participă mai multe persoane, deic când ai >250 de biciclişti e cam dificil să-i faci să ocupe doar o bandă chiar şi cu 2-3 maşini de poliţie.

Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger