Cum se face un hit muzical

0

NPR, postul naţional de radio american, are pe blog un articol despre cîţi bani se bagă în producerea unui hit. Interesant, chiar dacă previzibil, e să vedem negru pe alb cît se cheltuie pe marketing, în comparaţie cu sumele investite în bucătăria muzicii.

Se organizează tabere de creaţie, unde un grup de inşi pricepuţi la muzică şi la nevoile publicului lucrează o vreme, iar la sfîrşit apare starul şi îşi alege ce îi place. Pentru fiecare piesă se face o astfel de tabără. Ultimul album Rihanna, de exemplu, are 11 piese, deci s-au organizat 11 tabere. La sfîrşitul fiecăreia, Rihanna apărea în mijlocul lor şi îşi selecta cîntecul preferat. O tabără costă cam 18 000 de dolari. Compozitorul şi producătorul primesc şi ei cîte ceva, de obicei creativul fiind cel mai prost plătit. Pentru piesa Man Down, compozitorul Rock City a primit 15 000 de dolari, iar producătorul 20 000.

Pînă acum, se adună cam 50 000 de dolari. Şi procesul abia începe. Rihanna intră în studio cu „producătorul vocal”, care e un tip ce are grijă ca Rihanna să cînte bine piesa. Acesta ia 15 000 de dolari, cel care aranjează melodia (şi face vocea artistei să sune ca şi cum ar avea talent) primeşte 10 000 şi cu el se termină cheltuielile mici. Din acest punct încep afacerile adevărate.Pentru drumurile de promovare ale artistului şi pentru publicitate în general se toacă în jur de 1 milion de dolari. O parte din aceşti bani se duc pe radio. Un director de programe de la un post de radio important primeşte, în afară de cadouri, invitaţii la petreceri şi concerte, şi mici atenţii, nu mai mici de 40-50 de mii de dolari. Banii sunt trimişi prin servicii de curierat şi prin metode cît mai puţin ostentative.

Şi Rihanna? Care a fost contribuţia ei la actul artistic? Well…

 


Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger