Cum să slăbeşti prin fitness. Jurnal (II): De ce nu este slăbitul prin sport un mit

5

Spunea cineva într-un comentariu la episodul anterior că ”slăbitul prin sport este un mit”. Nu e prima dată cînd aud această opinie. Cercetători serioşi chiar afirmă că studiile au demonstrat ca unică metodă de slăbit eficientă privarea de carbohidraţi. Fără carbohidrați pancreasul nu secretă insulină, fără insulină grăsimile nu se depun, ci se consumă etc.

de Cristina Ilie

Perfect de acord. Numai că… neuronul este o celulă extrem de fiţoasă, care mănîncă numai şi numai glucoză. Dacă nu e hrănit corespunzător, neuronul moare (glucoza e cea mai răspîndită -oză – unitate de bază ale carbohidraţilor). Pe termen scurt există depozitele de glicogen din ficat, din muşchi, dar au şi ele limitele lor.

Şi acum să vedem şi de ce slăbeşte sportul. Şi ţin să subliniez, sportul, nu ”trasul de fiare”, mersul la sală e departe de a se rezuma la asta.

Pe termen foarte scurt e drept că nu dă rezultate, degeaba alergăm cu o săptămînă înainte de marele bal ca să încăpem în rochie, problema se va exacerba numai. Pe termen lung însă din punctul meu de vedere sînt numai avantaje. Poate nu vei ajunge chiar slim-slim-superslim, dar îţi va fi extrem de greu să ajungi obez/ă, iar ”adiposul” va deveni în mod sigur transparent şi va lăsa să strălucească tonusul şi linia frumoasă a muşchilor de dedesubt.

În primele aprox. 2 săptămîni, depinde de metabolismul şi gradul de antrenament al fiecăruia, muşchii se mai inflamează, se mai dezvoltă, cel mai probabil apare o creştere în greutate de 2-3kg (de altfel nici nu este recomandată cîntărirea zilnică, eu zic că o dată pe lună e suficient). După ce muşchii se rodează puţin, se obişnuiesc cu eforturi din ce în ce mai mari şi încep să consume surplusul.

O legendă foarte populară, care circulă inclusiv prin vestiarele sălii de sport, unde se schimbă şi fetele care fac aerobic, este că dacă intri în sala de fitness automat te umfli mai ceva ca un culturist profesionist. O alta e că femeile slabe nu au ce căuta la sală.

Şi mitul preferat al sedentarilor agresivi: sportul creşte apetitul, asfel încît aportul caloric ajunge să depăşească consumul.

Ţin să precizez de la început, eu vorbesc de sportul corect executat. Am mai văzut la sală gagici care pedalau lîngă mine la bicicleta setată la rezistenţă 0, cu umerii căzuţi, moarte de plictiseală cîte jumătate de oră. Păi normal că după ce pierzi atîta timp aiurea şi fără nici un farmec te duci acasă şi mănînci de spargi ca să îţi oferi şi tu o recompensă neînsoţită de vinovăţie, că doar ai făcut ”sport”.

Mişcarea (în special exerciţiile cardio) corect executată şi în parametri adaptaţi propriului corp (am să detaliez ce înseamnă asta într-un material următor, avantajul unei săli de fitness include şi prezenţa unui antrenor care te poate îndruma şi îţi poate personaliza programul de exerciţii) conduce la eliberarea de adrenalină, hormon care pune pe jar întreg sistemul metabolic şi, surpriză! – taie pofta de mîncare. E drept, organismul se resimte după efort, vrea să îşi refacă rezervele, dar cere fructe, lactate, primează acoperirea pierderii de minerale care se duc prin transpiraţie.

De cînd am început programul de sport, nu am încălcat serios regulile unei diete echilibrate decît în zilele în care nu am mers la sală. O zi care include sport presupune implicit un program alimentar mai echilibrat, pentru că ştii că dacă mănînci prea mult, prea puţin, prea tîrziu sau prea prost nu o să te poţi mişca, o să te apuce greaţa după primele 5 minute, iar ședinţa e din start ratată.

Aşa că, dacă la un moment dat în viață ţi-a plăcut să sari coarda sau şotronul, să joci prinselea sau ţară ţară vrem ostaşi, badminton, sau baschet, sau fotbal, sau ping pong sau să dansezi sau să să te dai cu bicla sau să-ţi urci bocancii pe munte, niciodată nu e prea tîrziu să redescoperi starea de bine de atunci, cel mai greu e să îţi faci curaj să reîncepi.

FOTO: EPA

Citiți și:

Cum să slăbeşti prin fitness. Jurnal (I)

Tags:



5 comentarii

  1. Un ‘sport’ foarte bun pt o viata mai buna si sanatoasa, inclusiv slabit, este Taiji sau Taichi(acelasi lucru doar ca e scris diferit).
    Ca bonus ofera mai multe in viata decat un corp frumos. Pentru cine e curios va recomand sa cautati informatii pe net sau cel mai sigur in sali de sport unde se practica Taichi autentic 🙂
    Numai bine!

  2. Dupa mine exista cinci modalitati importante de a scapa de grasime:
    1.Consumati cate 5 sau 6 mese pe zi, ceea ce inseamna ca ar trebui sa mancati la un interval de 3 sau 4 ore;2.Mancati proteina de origine animala la fiecare masa;3.Faceti antrenament cardio, respectiv alergare, bicicleta, inot etc.;4.Cresteti consumul de apa;5.Faceti antrenament cu greutati cel putin de 3 ori pe saptamana.mai multe informatii gasiti pe http://www.antrenorpersonalfitness.net

Leave A Reply