Cum să slăbeşti prin fitness. Jurnal (I)

10

M-am apucat de fitness în săptămîna în care a murit Jack LaLanne, omul care a dat startul primului lanţ de săli de fitness, care la 54 de ani l-a învins pe un Arnold Schwarzenegger de numai 21 de ani şi la 70 trăgea după el un şir de 70 de bărci, înotînd, cu cătuşe la mîini, împotriva curentului. LaLanne spunea că nu are voie să moară, fiindcă ar fi o publicitate proastă pentru fitness. 96 de ani de viaţă sănătoasă cred că sunt o reclamă îndeajuns de bună.

de Cristina Ilie

Plănuiam de mult să încep un program organizat de refacere a formei fizice, dar am reuşit să amîn cu anii iniţierea concretă. Trigger-ul a fost unul clasic, comun multor femei, depăşirea pragului psihologic al greutăţii, în cazul meu – 60 kg.

Slabă nu mai eram eu de vreo 10 ani, dar în ultimul timp devenise un coşmar dimineaţa când trebuia să mă îmbrac pentru o nouă zi. Problema avansase de la mascat pernuţele la inadecvarea aproape totală a corpului meu cu vechea garderobă.

Nu am luat în considerare varianta unei diete clasice pentru că îmi doresc să am un corp cât mai vioi, nu numai unul slab şi frumos.

Avantajul meu principal la începerea programului a fost faptul că am crescut într-un spirit destul de atletic, am încercat de-a lungul timpului destul de multe sporturi. Din păcate, unele nu se pot practica iarna decît în puţine săli, altele, precum alpinismul, o veche pasiune a mea, necesită echipament special, coechipieri, o întreagă bătaie de cap.

Avantajul meu secund constă în cunoştinţele medicale. Ca doctor, ştiu de ce principii alimentare am nevoie, în ce proporţii, cum să îmi dozez efortul, cum să îmi monitorizez reacţiile corpului, cum să intervin în cazul incidentelor.

Dată fiind experienţa pe care o am, de femeie grăsuţă după standardele media, de om cu ceva experienţă în practicarea activităţilor sportive şi respectiv de medic, m-am hotărît să vă împărtăşesc experienţa mea de amator în ale sălii de fitness, sub forma aproximativă a unui jurnal.

Planul meu este de a încerca mai toate variantele de exerciţii pe care le oferă o sală de fitness, cîte două opţiuni în fiecare lună. Am ales această variantă pentru a testa în cel mai scurt timp rezultatele şi senzațiile oferite de fiecare tip de rutină pe parcursul mai multor şedinţe.

Am început cu fitness şi spinning. Dacă nu aş şti foarte clar ce pot picioarele mele şi sistemul cardio-vascular, nu aş fi ales spinning decît după una sau două luni de fitness, cu exerciţii cardio intensiv.

Înainte să merg să-mi fac abonamentul, mi-am luat măsurile, pentru comparaţii ulterioare și mi-am făcut un examen clinic sumar, cu intenţia de a face şi un set cît mai complet de analize imediat ce îmi permite timpul.

Înălţime – 1,65m

Greutate – 62kg

BMI – 23

Circumferinţe:

talie – 72cm

şold – 98cm

coapse – 55cm

braţ – 32cm

Tensiunea arterială – 120/80mmHg

Puls – 60bătăi/min dimineaţa la trezire, 75b/min la a doua cafea

Reguli de bază pe care le voi urma şi pe care le recomand:

* Alimentare: Cît mai puţine/preferabil deloc zahăr, mezeluri sau alte produse foarte concentrate. Proteine (albuş de ou, lactate, carne) în cantităţi uşor crescute faţă de dieta de bază. Cît mai multe fructe şi legume proaspete pentru a recupera pierderile de minerale. Multă apă.

* În sala de fitness: încep cu exerciţii tip cardio (bicicletă, bandă, stepper), termin cu exerciţii cardio. La exerciţiile pe aparate sau cu greutăţi mobile contează mai mult corectitudinea execuţiei şi viteza de execuţie cît mai redusă, nu numărul de repetări şi greutatea peste limita posibilităţilor.

Voi încerca să detaliez aceste reguli într-un articol viitor. Aştept eventuale întrebări în comentarii.

Prima zi – bicicleta 10 min + 10min stepper. Ca experiență a fost obositor, în special la bicicletă, setasem programul pe 24min, nivel 5/12 (în ciuda avertizărilor instructorului), am rezistat 10 minute, abia respiram, viteza nu reuşeam să o menţin constantă şi la nivelul recomandat în instrucţiuni (70-80kmh). După cele 10 min de stepper mă simţeam deja epuizată, aşa că am plecat. Mi-am zis asta este, prima săptămînă fac numai cardio.

Lecţie învăţată: pentru încălzire e suficient un nivel inferior de efort.

După: stare de bine, nivel de energie semnificativ crescut faţă de nivelul bazal. M-am simţit ceva mai motivată, nu mă aşteptam să apară vreun rezultat pozitiv după prima şedinţă.

A doua zi – încep iar cu bicicletă, nivel 3 – 12min, după 6 minute renunţ, fac puţin stepper, revin la bicicleta încă 6 minute şi închei. De-acum mai jonglez uşor cu nivelul, îmi fixez şaua la distanţe diferite de cadru ca să lucrez cu grupe diferite de muşchi.

Lecţia nouă: de-acum, pe orice aparat lucrez, încep cu nivelul minim şi progresez numai şi numai dacă mi se pare mult prea uşor.

După: nivel bun de energie, nu fac febră musculară. Entuziasmul rămîne sus.

A treia zi – încep de-acum cu bicicletă nivel 2 – 6 minute, apoi stepper. Un program complet la nivelul de rezistenţă care mi se pare optim. După sînt puţin obosită, dar simt că mai merge, îmi fac curaj şi mă apropii de aparatele pentru exerciţii anaerobe – punctul meu slab fiind braşele şi abdomenul, mă focusez asupra lor, încerc vreo 3 aparate pentru abdomen, deltoizi, pectorali, tricepşi. Le testez întîi la 10kg, la unele pot lucra cu pînă la 20kg, la altele e nevoie să reduc sub 10. Fac cîteva repetări, mă opresc la primele semne de oboseală. Vreau să încerc o şedinţă de spinning a doua zi şi am nevoie să fiu în formă. Închid cu un deja clasic 6min pe bicicletă.

Încurajată de gerul de afară şi de muşchii destul de tensionaţi, îmi fac curaj să încerc şi sauna. E prima dată cînd intru într-o saună şi e incredibil… Dar o să vă povestesc mai multe în episodul următor.

Tags:



10 comentarii

  1. Grozav! Urmaresc cu interes maxim urmatoarele postari. Sunt in cursa impotriva “adiposului” de 7 ani. Am trecut de la exasperarea (“Of! Azi IAR trebuie sa alerg!!!”), la disperarea (“Of! Azi chiar nu am timp sa alerg!”). Anul trecut am alergat primul semi maraton (1.55 h) si sunt foarte mindra de mine. Acum incerc maratonul.

    Unele din kilogramele vizate sunt inca acolo, dar acum am un corp mult mai armonios!
    Bravo, tot asa. Astept noi impresii si sfaturi.

  2. Articolul e o aiureala care nu poate decat sa-i imbogateasca pe patronii de astfel de sali; de slabit se slabeste datorita dietei, nu ce se trage de fiare; cu cat te obosesti mai mult prin exercitii fizice, cu atat ti-e mai foame si mananci mai mult si nu ai nici o sansa sa slabesti.

    • Sorry, la mine e chiar invers. Cu cit alerg mai mult, cu atit nu mai simt foamea. Si un iaurt la cca. o ora dupa chiar ca imi da o mina de ajutor, sa nu ma mai gindesc la mincare.

  3. exercitii de gimnastica se fac -nu dupa ureche-ci respectind parametrii antropologici a fiecarei fiinte umane . Dupa o gramada de variabile se stabileste un plan de gimnastica care schimba omul in bine,il modeleaza,in max 3 ani fara a face din miscare o corvoada ci o placere EU am facut gimnastica de la virsta de 15 ani pina la aproape 45 ani in fiecare zi -de 2 ori cite 90 min repriza CE pot sa rezum la 52 ani muncesc 10 ore pe zi zi de zi fara sa obosesc si ma simt ca la 30 ani

  4. eu v-as sugera sa uitati de slabit… dar sa nu va opriti, daca ati inceput sa faceti miscare. daca voi mergeti la sala doar ca sa slabiti, s-ar putea ca dupa primele zile sa fiti descurajati/descurajate rau de tot… si dupa perioade mai intinse. eu in vara, fiind suspect de ruptura de ligament incrucisat anterior la genunchi am tras o luna intreaga o ora si jumatate pe zi de biciclit, la viteza constanta si intensitate medie spre mare, dupa incalzire. avand ceva burta am avut curiozitatea sa imi inregistrez cat mai multe date fiziologice: indice de grasimi, greutate, puls… dupa acea luna nu a fost nicio schimbare in vreuna dintre date. stiti ceva? nici nu conteaza, m-am simtit atat de bine in fiecare zi in care am facut miscare, cat sa nu mai conteze. so go for it!!!

  5. E o mare PACALEALA, ea face cu 10-20kg exercitii de incalzire?
    Ce fel de fitness e asta?
    Pe la cardiolog ai fost sa vezi care e treaba chiar daca zici ca e OK?

    E FALS ce scrie

  6. Pingback: Tweets that mention Cum să slăbeşti prin fitness. Jurnal (I) » Think Outside the Box -- Topsy.com

  7. In primul rand, multumesc tuturor pentru feed-back. Sper ca acest jurnal sa se mentina interactiv pana la final. A doua parte a jurnalului am incercat sa o construiesc astfel incat sa raspunda cat mai clar primelor comentarii.
    Pentru alibaba detalii mai ample vor veni abia din partea a treia. Pana atunci as dori insa sa fac cateva precizari.
    10-20kg se refereau la greutatile pentru aparate fixe. Minimul este de 5kg, mi-e greu sa cred ca exista persoana sanatoasa care la 27 de ani sa nu poata trece de acest prag. Cu greutatile mobile este o cu totul alta poveste, dar toate la timpul lor. E vorba de fitness de intretinere, nu de performanta. Imi cunosc limitele (superioare si inferioare) si nu am de gand sa le fortez.
    Pe la cardiolog nu cred ca e necesar sa merg, ar fi o risipa de timp si resurse inutila. Mi-am facut un consult medical general, asa cum am mentionat si in articol. Fara nici un fel de antecedente medicale si fara sa te supere nimic, e putin absurd sa te duci de capul tau sa iti faci toate consulturile posibile. Iti pot insira dintr-un foc cel putin 50 de cauze medicale inaparente la un examen clinic de rutina si depistabile sau nu prin investigatii sofisticate, dar ajungem deja in alte zone.
    Toate cele bune!
    Astept cu interes urmatoarele intrebari si comentarii.

  8. Eu de ieri am inceput un program de aerobic, 3 sedinte pe saptamana. In acelasi timp, sunt si la dieta, adica nu mananc prajeli, carne de porc, iar dulciurile mi le interzic in timpul saptamanii (vreau doar in week-end sa incerc sa ma apropii de niste ciocolata neagra). Am adaugat in alimentatie mai multe legume ca de obicei si fructe (mai ales portocale)
    Mi se pare o idee buna cea cu masuratul la inceputul programului si la sfarsit.
    Spor!

  9. Pingback: Cum să slăbeşti prin fitness. Jurnal (II): De ce nu este slăbitul prin sport un mit » Think Outside the Box

Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger