Cum să plăteşti mai mult pentru mai puţin

1

Sunteţi în supermarket, la raionul de lactate şi vreţi să cumpăraţi iaurt. Să zicem că aţi eliminat, dintr-o privire, majoritatea opţiunilor şi anume pe cele foarte scumpe sau ale căror marcă nu vă spune nimic şi v-aţi oprit la o singură marcă. Aveţi acum de ales între o cutie de 200 de grame şi una de 150 de grame la un preţ doar puţin mai mic (diferenţa e mai mică decît o pătrime din preţul celuilalt). Matematic, primul e mai convenabil, dar 50 de grame în minus nu vi se par mare lucru (în raport cu 200 de grame, pentru că dacă primul ar avea 100 de grame, 50 de g ar fi deja cu jumătate mai puţin şi vi s-ar părea mult), iar preţul e clar mai mic la cel de-al doilea. Îl cumpăraţi pe acesta pentru că e mai ieftin.

Firmele cunosc această tendinţă a cumpărătorilor de a fi mai atenţi la diferenţele de preţ decît la cele de cantitate (cînd aceasta nu pare semnificativă) şi metoda lor de a păcăli inflaţia se concentrează în această direcţie: păcălirea discretă a consumatorului.

În SUA, aceasta e o practică deja veche. În ultimul an, diverse produse alimentare au fost micşorate subtil, cu 8% sau 11% sau mai puţin subtil, cu 20%, iar scăderea preţurilor nu s-a făcut în raport cu cea a cantităţii.

Un alt tip de manevră e făcută de cei care ambalează produsele, care îngroaşă fundurile borcanelor sau ale cutiilor şi introduc mai mult aer în produse (iaurtul e printre acestea).

Cea mai tupeistă găinărie de acest fel a fost făcută de Farm, o firmă de panificaţie care a micşorat franzela German Dark Wheat de la 24 de uncii la 18 uncii, dar a mărit preţul de la 2, 66 la 2, 92 şi a vîndut-o cu sloganul: O nouă mărime, un nou preţ! Teoretic, sloganul nu minţea consumatorul, dar mulţi au cumpărat produsul necunoscînd vechiul preţ şi fiind atraşi de promisiunea unei oferte.

Foto: EPA

Tags:



Un comentariu

  1. Pingback: TOTB.ro - Mîncarea sănătoasă ne plictiseşte » Think Outside the Box

Leave A Reply