Cum pot fi evitate si stavilite furturile de biciclete

26

In conditiile in care circa 80.000 de biciclete sunt furate anual in Londra, publicatia The Guardian prezinta cateva sfaturi de la un fost hot de biciclete pentru posesorii care vor sa se bucure cat mai mult de vehiculul lor pe doua roti si spune ce alte masuri mai pot lua orasele pentru stoparea acestui fenomen. Parcarile securizate sau numerotarea standardizata sunt doar doua dintre ele si sunt demne de luat in calcul mai ales ca si in Bucuresti fenomenul este in crestere.

Omar Aziz a inceput sa fure biciclete la varsta de 17 ani si a tinut-o pe drumul asta pana a renuntat la cocaina, la 29 de ani. Pentru a-si spala pacatele, tanarul lucreaza acum ca voluntar in zona in care locuieste si a fost de acord sa le spuna cititorilor publicatiei The Guardian cum sa evite furtul unei biciclete. Mai intai, vehiculele cel mai usor de furat sunt cele legate cu lanturi subtiri si ieftine, spune el. In prezent, fostul hot de biciclete isi leaga propriul vehicul cu doua lanturi groase trecute prin ambele roti si peste cadru. Chiar daca hotii pot trece si de lanturile groase daca au ustensile adecvate, au nevoie de mult timp si de echipamente greoaie de taiat.

Camerele de filmat instalate in anumite locuri publice nu ii impiedica pe hoti sa-si faca treaba, asa ca proprietarii de biciclete nu ar trebui sa mizeze pe asta. „Chiar daca exista multe camere, nu le pasa”, spune Omar, care adauga ca cel mai bune locuri pentru furtul de biciclete sunt cele aglomerate. Chiar si cele mai vuinde strazi se golesc intr-un final, asa ca daca Omar ar vrea o bicicleta anume dintr-un astfel de loc, i-ar gauri unul din cauciucuri, indemnand proprietarul sa o lase acolo mai multa vreme. „Daca cineva isi gaseste cauciucul strapuns, ar trebui sa-si bicicleta de acolo chiar in momentul ala, pentru ca cineva a facut asta dinadins ca sa vina sa o ia mai incolo”, avertizeaza fostul hot de biciclete.

Proprietarii unor biciclete ce costa mai mult de cateva sute de euro ar trebui sa le ia cu ei inauntru, iar daca n-au aceasta optiune, ar fi bine sa se orienteze spre unele mai ieftine. Mai ales ca nimeni nu isi va recunoaste bicicleta dupa ce i-a fost furata, pentru ca hotii le vopsesc si le fac sa arate complet diferit, apoi le vand la preturi mici, unii pentru a-si asigura doza de cocaina, cum a fost pana nu demult cazul lui Omar .

Alte sfaturi pot fi preluate din experienta olandezilor, scrie publicatia britanica intr-un alt articol, care s-au confruntat la randul lor cu o mare problema privind numarul bicicletelor furate. L-au injumatatit insa dupa 10 ani de eforturi sustinute din partea agentiilor guvernamentale nationale si regionale, politiei, producatorilor de biciclete si magazinelor de profil, inclusiv cele online. Olandezii au introdus numerotarea standardizata a bicicletelor si au instituit un cod de bune practici prin care comerciantii de biciclete s-au angajat sa-i incurajeze pe clienti sa aleaga vanzatori cinstiti, nu bunuri furate .

In plus, pe termen lung, marile orase, cum este si Bucurestiul, ar putea sa pregateasca parcari securizate pentru biciclete, care ar trebui puse la dispozitie personalului si de diversi angajatori, asa cum sunt cele auto, mai ales ca pe locul unei masini incap 10 biciclete deodata. Totodata, un depozit pentru biciclete furate amplasat in fiecare oras, cum este cel din Amsterdam, i-ar putea reuni pe fostii proprietari cu vehciulele pe doua roti de care au fost stirbiti.

Voi ce masuri credeti ca ar trebui luate pentru stoparea furtului de biciclete, fenomen in crestere si in Bucuresti? Voi cum va asigurati?

Foto: Flickr/Snazzo

Tags:



26 de comentarii

  1. cea mai buna metoda e sa o iei dupa tine oriunde mergi si deci sa nu o lasi pe strada. bicicleta e inca unu din obiecte de dimensiuni/greutati reduse si valoare mare.. deeeci bun de furat.

  2. Cea mai buna solutie este o lege in prin care institutiile si firmele se obliga sa amenajeze spatiu special in interiorul cladirii pentru parcarea bicicletelor, lege cum este si la altii, in tarile evoluate. In al doilea rand, parcari publice pazite; unde Metrorexul a inceput deja sa miste ceva in acest sens (se intentioneaza amplasarea rastelurilor, sper ca la accese, unde exista paza si video).
    Semnat: unul caruia i s-a furat bicicleta din centrul capitalei, din Universitate, dintr-un loc deloc retras.

    • Am un prieten care a patzit-o chiar in fata Teatrului National, sub privirile gardienilor de acolo. Norocul lui a fost ca avea bicicleta legata, asa ca i-au furat doar saua.

  3. 1. de preferinta peste noapte ai face bine sa o iei in casa; nu o lasi pe casa scarii, in fata blocului etc. noaptea este lunga si hotii au timp destul.

    2. lant (cablu) serios; trecut prin cadru si prin roti, cel putin prin cea fata.

    3. daca intri intr-un mic magazin si lasi bicicleta afara (fara sa o legi – de lene, nu gasesti un stalp, copac, gard) cat iei ceva poti face asa: poti desface inchizatorul rotii fata (NU UITA SA IL INCHIZI CAND PLECI!!!!) si poti lasa vitezele astfel incat plecarea de pe loc sa fie greoaie (foaie 3/pinion 8)

    4. recomandabil ar fi sa iei bicicleta cu tine oriunde (acasa – o bagi in casa, la serviciu daca parcarea nu e pazita o iei cu tine).

  4. Apoi oameni buni eu recomand asa:
    Oredon pazeste rotile si nu numai: http://www.youtube.com/watch?v=4wIofmumL3Y
    Apoi un abus sau chiar doua. Normal se calculeaza 10% din pretul bicicletei pentru lant, insa eu as recomanda chiar mai mult. Mai bine dai un ban pe lant decat sa regreti apoi bici. As recomanda tipul asta de abusul: http://www.lecyclo.com/produits/securite/anti-vols/antivol-pliable-bordo-6000-a-clef.html
    Apoi daca vreti sa mergeti chiar mai departe se poate si mai bine folosind Pitlock: http://www.pitlock.com/

  5. Si binenteles ca am uitat un lucru important.
    Spre exemplu in Belgia bicla se poate “grava” (se insemneaza) de catre politie.
    Cu un aparat se face direct pe cadru trecandu-se codul numeric personal.
    Dupa cate am inteles este destul de greu de sters gravura lor insa lucrul cel mai important ofera un efect pshihologic impotriva hotilor, adica o vad gravata si nu-si mai bat capul s-o mai fure ca sa mai munceasca si la inlaturarea gravurii.
    Binenteles ca daca o fi foarte scumpa atunci poate nimic nu-i opreste…si macar o fura pt componente.

  6. Initial mi-am facut partenerul de bicla maniac atunci cand, tot plimbandu-ne impreuna, era reticent in a lasa bicicleta legata in fata vreunui magazin, la etajul IV legata de balustrada ziua in amiaza mare si nu pt mult timp, pana ce am simtit pe propria piele ce inseamna sa ti se fure nu doar o bicicleta, ci 3 🙁 De atunci o iau pe umar frumos pana unde am de urcat si daca trebuie sa merg in vizite la prieteni ii intreb frumos inainte daca au loc de bicicleta, daca nu o lasam pe cand isi schimba casa cu una mai spatioasa :))

  7. Un calcul simplu: o bicicleta decenta, de oras, nu de performanta, poate fi cumparata cu ~100 euro. Un bilet de autobuz costa 0.3 euro. Daca prin folosirea bicicletei economisesti 1 euro platiti la transport pe zi, inseamna ca in 3 luni ea se amortizeaza. Deci… daca ti se fura o bicicleta la mai mult de 3 luni… nu-i bai, e amortizata!

    Despre hoti: eu nu cred ca nu se pot prinde persoanele care fura biciclete. Cred ca interesul acordat prinderii lor e prea mic. Daca s-ar mari pedepsele pentru furt de bicicleta (sa zicem 1-2 ani de zdup, cu executare), s-ar rari furturile. Plus un bonus pentru politistul care aresteaza un hot (in cazul in care acesta este dovedit hot de catre tribunal si bagat la mititica).
    Stie cineva care e pedeapsa pentru un hot de biciclete acum?

    • 5 ani de inchisoare a primit hotul care mi-a furat bicicleta. Era recidivist si furase inca 20 de biciclete.
      Dar bicicleta furata tot nu mi-a fost recuperata…

      • nu te supara ca iti spun da bonus la un politist care prinde mai multi hoti…adica e o idee buna…da statu roman nu mai are bani sa plateasca salariile in sine, pensii si sa ia medicamente…dar anumite sa mai dea si bonusuri…plus ca inchisorile in sine aia stau la comfort…ce naiba frate ai televizor…stai si dormi…poate poate candva te mai pun astia sa speli una alta…da sa fim sinceri…adica unu sarac care nu are ce manca…mai degraba ar fura ceva si ar ajunge la inchisoare unde macar are mancare….si cum bicicletele sunt usor de furat….dar pe de alta parte sunt de acord cu marirea pedepselor…doar ca ar fi bine ca si conditiile din inchisori sa fie mai joase…ca sa simta hotu k a facut ceva rau si sa ii para rau ca a ajuns acolo…

  8. Cem mai bine e sa i iei scaunul cu tot in locuri aglomerate , am vazut tot in Anglia astfel de practici. Bicicleta legata dar si fara scaun

  9. acum sa fim sinceri…in romania, cel putin in bucuresti sunt o groaza care isi iau super biciclete. Eu stau la paris…dar am observat ca astia au biciclete de pe vremea bunicilor…si sincer ce le trebuie mai mult cand au un cadru, doua roti ghidon sa pedale si lant?…daca ii duce la scoala, serviciu, unde au nevoie e mai mult decat perfecta. dar nu domne la noi trebuie sa avem biciclete de mii de euro, k sa aratam la celalat uite ce tare sunt eu k am bicla asa. Inteleg k unii se duc la munte si fac mountainbiking si au nevoie de bicle bune…da sa fim seriosi cati din bucuresti fac asta? nu cred k mai mult de 5 % din cei care au super bicle. restu doar fitze si figuri…asa k sa fim seriosi…atat timp cat hotii sunt atrasi de mize as de mari…logic k o sa fure in continuare….si in plus vrei o bicla sa te plimbi in weekend?…du-te domne in tineretului herastrau unde se inchiriaza bicle pe gratis…. si eu recunosc am o bicicleta care nu e prea ieftina da o folosesc numai vara cand ma duc pe munte…in rest pentru oras am una care a fost 50 de euro…si e mai mult decat buna….

    • plus ca am uitat sa spun k biclele scumpe sunt mult mai usor de furat…sunt mai usoare…sunt mai usor de desfacut (rotile au sistemu de desfacut rapid la fel ca si saua…)

    • Gigi Maybachistu' Biciclist on

      Trebuia să apară şi un astfel de comentariu. De 4-5 ani de zile nişte “dăştepţi” toacă non-stop pe tema faptului că automobiliştii sunt cocalari, că au maşini scumpe, că parchează unde nu trebuie, că automobilismul e specific cocalarului şi mârlanului în timp ce bicicleta e “nobilă”, şi că din acest motiv maşina trebuie zgâriată, oglinzile şi emblemele furate, cauciucurile tăiate şi impozitele umflate.

      Chiar mă întrebam când o să citesc ceva asemănător despre BICICLETE 🙂 😀 :))

      • ei bn..cand vine vorba de masini asa este…doar ca chestia asta este ca o boala contagioasa….se extinde si in alte parti…la fel se aplica si la case, mobile, electronice, haine (k daca nu ai bucci (gucci), ardbanii (armani) sau dolce and banana nu se poate)…si revenind la biciclete am vazut acu cateva luni un articol despre bicicleta mercedes de 10 000 de euro…care s-a vandut in romania intr-un an in numar de in jur de 40, iar in germania numai 10….bn nu cred ca daca dai atatia bani pe ea te-ai duce in centrul istoric si ai lasa-o acolo….da cine stie…or fi si deastia….

  10. hai sa va spun o pedeapsa buna pt cei ce fura bikle ……..,…….. si sa va amendeze si pe voi cu 320 de roni ca a-ti deranjat organul ca sa lege hotul dus tot de voi la politie . asta nu-i minciuna e fapt adevarat parol v-arat chitantza. aceasta i romania de azi. pa si pedalati calm.

Leave A Reply