Darren Brown, un iluzionist britanic, cunoscut pentru abilitățile sale de a citi minți, și-a propus să afle cât de vulnerabili suntem la miile de mesaje la care suntem expuși zilnic. El a apelat la doi directori de creație de la agenția de publicitate Saatchi & Saatchi pentru un test.
În drumul celor trei spre birou, Brown a aranjat să apară intenționat anumite indicii pe postere, baloane în vitrinele magazinelor și pe tricouri purtate de trecători. La birou, celor doi creativi li s-au dat 20 de minute pentru a veni cu o campanie pentru un magazin fictiv de împăiere a animalelor. Iluzionistul le-a lăsat un plic sigilat pe care urmau să-l deschidă după prezentarea campaniei. După douăzeci de minute, cu toții au avut “surpriza” să descopere că planul lui Brown din plic era similar în proporție de 95% cu planul prezentat de creativi.
Supermarketurile sunt exemplul cel mai bun pentru a ilustra eforturile de influențare a subconștientului cumpărătorului, schimbându-i, astfel, percepția asupra realității fără să-și dea seama. Autorul Martin Londstorm explică, în cartea sa Brandwashed, strategiile folosite de retailer pentru a-i face pe cumpărători să cumpere mai mult decât au nevoie. El spune că supermarketul Whole Foods este primul la “spălarea creierelor” cumpărătorilor.
Metodele sunt simple, dar foarte eficiente. Dispunerea florilor la intrarea în supermarket are ca scop inocularea în mintea cumpărătorului a ideii de prospețime. De asemenea, prețul florilor, precum și al legumelor și fructelor, este scris cu cretă pe tablă, lucru care amintește de tradiția piețelor europene și care te duce cu gândul la faptul că un fermier a venit dimineață la Whoe Foods, și-a lăsat produsele și a plecat înpoi la ferma sa. De fapt, produsele au fost aduse de câteva zile, iar prețul nu e trecut cu creta, ci e un scris permanent.
Un alt simbol folosit în supermarket este gheața. Aceasta duce cu gândul prospețime și puritate. Ironic, apa face legumele să putrezească mai repede, deci perceția este total diferită de realitate. Referitor la percepție, studiile au arătat că ce pare a fi un măr proaspăt la supermarket este, de fapt, un măr vechi de 14 luni.
De asemenea, mai sunt și cutiile de carton cu pepeni galbeni lăsate prin supermarket. Deși ar putea fi despachetate cu ușurință de angajați, acestea sunt lăsate așa pentru a produse efectul de rustic și de simplitate de pe vremuri.
Așadar, următoarea dată când mergeți la cumpărături, nu vă lăsați păcăliți! Retailerii sunt maeștri în seducție și spălare a creierului pentru a ne face să credem percepția mai mult decât realitatea.
Foto: Flickr / ciao_yvon
Sursa: Fast C@mpany
2 comentarii
Va sugerez, cateva experimete pe varia domenii, inclusiv politica, cu o echipa de psihologi si cu unul din principalele canale tv din ro. Va asigur de un regim ridicat de audienta, si va avea importante componente educative ptr. toate grupele de varsta, grad de pregatire. Succesul este asigurat de gradul de pregatire pe domeniu al psihologiilor dar si a echipei tv profesioniste.
Mai sunt și produsele de la casă, puse acolo ca să le analizezi, cât stai și aștepți la rând. Așa te trezești că ai mai pus în coș ba o ciocolățică, ba un pachet cu gumă de mestecat.