Lars Hall, un cercetător cognitivist de la Universitatea Lund din Suedia, a arătat printr-un truc simplu cât de uşor ne schimbăm convingerile şi, mai mult, suntem dispuşi să ne apărăm noile poziţii.
Cercetătorul a rugat 160 de voluntari să completeze un formular de două pagini. Acestea conţineau 12 afirmaţii de moralitate generală sau de probleme morale specifice, de la prostituţie la conflictul Israel-Palestina.
Formularele erau trucate în aşa fel încât, în momentul în care era dată pagina, răspunsurile rămâneau aceleaşi dar la afirmaţiile iniţiale sensul se schimba. Dacă mai întâi era o afirmaţie de genul Supravegherea emailurilor de către guvern pentru siguranţa naţională trebuie să fie interzisă, după ce se făcea trucul (care implica o şmecherie cu lipici, vezi în clipul de mai jos), afirmaţia se transforma în Supravegherea emailurilor…trebuie să fie permisă.
Cercetătorul îi ruga pe voluntari să citească cu glas tare trei afirmaţii, dintre care două erau schimbate. Jumătate dintre participanţi nu observau schimbarea şi 69% acceptau cel puţin una dintre afirmaţiile schimbate (deşi iniţial fuseseră de acord cu opusul lor). 53% dintre voluntari îşi argumentau serios noile preferinţe.
Cercetătorul spune că studiul demonstrează că sondajele de opinie sunt fragile ca instrument de cunoaştere şi nu acoperă complexitatea umană.