Cum ne păcălesc rimele

0

Rima e una dintre cele mai vechi  mnemotehnici – dacă vrei să reţii mai uşor o frază, rimeaz-o. Orice beţiv ştie că berea după vin e un chin şi vinul după bere e plăcere. Rima îl ajută să bea sănătos. Fără această jucărie sonoră, ar trebui de fiecare dată să reconstituie mental ordinea corectă a băuturilor.

 

În Evul Mediu, existau procese la care avocaţii îşi pledau cauzele în rime. Pledoariile erau astfel mai uşor de reţinut. Acelaşi procedeu se aplică şi în educaţie. Am început să mă spăl dimineaţa cu entuziasm din clipa în care am auzit în copilărie versurile cu săpun şi apă rece somnul repede îmi trece. În acest caz, efectul nu e dat de uşurinţa memorării ci de impresia de magie pe care o crează rima. Dincolo de avantajul mnemotehnic, rima mai are unul, poate mai important, care ţine de manipulare: rimele ne dau impresia că mesajul e mai profund sau mai adevărat.
În ultima sa carte – pe care o găsiţi aici – psihologul laureat cu premiul Nobel Daniel Kahneman prezintă un experiment universitar legat de acest efect al rimei. Două grupe de studenţi au primit cîte un set de afirmaţii – primul set erau afirmaţii rimate, al doilea aveau aceleaşi mesaje dar fără rimă. Să zicem (mesajele erau în engleză dar nu se schimbă nimic dacă le înlocuim cu fraze româneşti) că primii au primit mesajul berea după vin e un chin şi ceilalţi berea după vin e neplăcută. Primul mesaj a fost evaluat ca fiind mai adevărat decît al doilea. Pe acelaşi principiu funcţionează şi proverbele. Între lauda de sine nu miroase-a bine şi lauda de sine e suspectă , primul e mai convingător deşi mesajul e acelaşi. Acest efect estetic a fost folosit şi de poeţi pînă în modernitate, cînd aceştia au hotărît că nu mai vor să manipuleze atît de grosolan şi s-au ambiţionat să convingă prin ceea ce aveau de spus mai degrabă decît prin felul în care o spuneau. Poeţii şi-au luat sarcina de a dezvrăji lumea, de a comunica emoţii în modul cel mai direct, cu minime şmecherii estetice. Procedeul însă a fost preluat de publicitari şi de propagandişti şi uneori şi de presă. Au devenit  legendare titluri de tabloid precum Clorul i-a ars ochişorul sau unul mai recent din Adevărul Mamă iubitoare, fără o mînă şi fără picioare. În aceste cazuri, mesajul era atît de crud, că trebuia îmblînzit prin rimă. Efectul e însă unul opus, de  prostie cinică. La fel, în hip-hop, majoritatea mesajelor sunt banale sau găunoase şi cel mai bine se vede asta cînd sunt deconstruite prin eliminarea rimelor. Dar hip-hopul e artă şi convenţia e una artistică, ştim că suntem păcăliţi pentru că asta vrem. Mai precauţi faţă de efectul rimelor ar trebui să fim cînd zona artistică se combină cu cea politică – cît o fi influenţat oare rezultatul alegerilor celebrul sms rimat stîngace – Şi dacă ramuri bat în geam şi iese iarăşi Bombo, îmi bag p… în el de neam şi emigrez în Congo.
Ceva din noi are aceeaşi tresărire de încîntare ca în copilărie cînd aude sau produce întîmplător o rimă. Deşi în limba română – spre deosebire de germană, de exemplu – rimele se fac foarte uşor, senzaţia de mic miracol e de fiecare dată aceeaşi.


Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger