De la înălţimea unui satelit, o fermă industrială care produce hrană pentru publicul consumator are o oarecare frumuseţe abstractă: culorile care se întrepătrund şi juxtapunerea geometriilor adeseori umbresc ceea ce înseamnă, de fapt, tabloul. Dar el reprezintă un singur lucru: sursa hranei.
Expoziţia „Feedlots” a fost creată de artistul britanic Mishka Henner, cu ajutorul imaginilor publice realizate de sateliţi aflaţi pe orbită în jurul Pământului. Henner prelucrează imaginile respective, mărind intensitatea culorilor, dar nu alterează niciun alt detaliu în rest. Prima oară când a examinat astfel de imagini de satelit cu câmpuri petrolifere din Texas, Henner nu a realizat la ce se uită – ferme industriale există şi în Marea Britanie, dar nu la dimensiunile la care există în SUA, în aşa fel încât să fie ele singure un „peisaj” în sine. Chiar şi pentru americani, asemenea privelişti sunt neobişnuite, pentru că fermele industriale (în special dacă se ocupă de creşterea animalelor) sunt mai degrabă ascunse de ochii publicului. Mai mult, există o tendinţă legislativă de secretizare a activităţilor fermelor industriale – în state precum Utah, Kansas, Arkansas, Iowa şi Missouri au fost puse, deja, în aplicare legi în acest sens, fotografierea sau filmarea incognito a fermelor industriale devenind operaţiuni ilegale.
Există propuneri care spun ca şi grădinile zoologice sau crescătoriile de câini să fie „protejate” în acest fel, mergând până la a numi „terorist” orice persoană care nu ar respecta prevederile care secretizează activitatea unor astfel de aşezăminte. Imaginile folosite de artistul britanic provin din statul Texas, care nu are, deocamdată, o legislaţie de acest tip. Dar în alte părţi există propuneri legislative care ar urma să interzică (dacă vor fi aprobate) fotografierea spaţiului unei ferme fără acordul fermierului, chiar dacă fotografierea se face din maşina celui care trece pe lângă fermă sau din avionul care zboară pe deasupra ei. Opinia publică, însă, nu a fost de acord cu aceste propuneri legislative (cunoscute sub numele de „ag – gag laws”). Fie le-a respins, fie au ajuns plimbate de la o sesiune legislativă la alta; legea din statul Utah a fost reclamată ca fiind neconstituţională.
Expoziţia lui Mishka Henner se află la McCord Museum din Montreal, Canada. Iată câteva imagini expuse în cadrul ei:
Tascosa Feedyard, Texas (2013) (sus; detaliu aceeaşi fermă – jos)
Coronado Feeders, Dalhart, Texas (2013) (sus; detaliu aceeaşi fermă – jos)
Randall County Feedyard, Amarillo, Texas (2013) (sus; detaliu aceeaşi fermă – jos)
Sursa: Wired
Foto: Mishka Henner