Cum ar fi dacă angajaţii şi-ar alege singuri titulatura la locul de muncă?

0

Nu mai este ceva neobişnuit, în prezent, să auzim titulaturi care mai de care mai bizare în diverse companii: de la “director al haosului” la “director al primelor impresii”, de la “Captain of Moonshots” (la Google) la “detectivi de date” (la IBM) sau la “membrii distribuţiei” în cazul unor angajaţi ai Disney.

 

 

Titulaturile ciudate de job-uri pot părea lipsite de sens, chiar ironice, dar, în anumite situaţii, pot însemna foarte mult pentru starea de bine a angajatului. Cel puţin asta susţine un studiu publicat în numărul din luna august al revistei Academy of Management Journal, care spune că faptul că un angajat îşi alege singur titulatura job-ului poate reduce epuizarea emoţională în rândul acelor angajaţi cu probleme cauzate de stres. Cercetarea a analizat exemplul organizaţiei Make-A-Wish Foundation, unde agajaţii au o misiune dificilă, pentru că nu toate dorinţele celor care apelează la fundaţie pot fi îndeplinite (unele sunt nerealiste), iar a vedea vise năruite poate fi o povară emoţională mare pentru cei care lucrează în cadrul fundaţiei.

Dar, în urmă cu câţiva ani, în timpul unei excursii la Disneyland, nişte directori din cadrul fundaţiei au descoperit titulaturile din categoria “cast members” (membrii distribuţiei) folosite de companie pentruu unii dintre angajaţii parcului, aşa că au decis să îi lase şi ei pe angajaţii lor să îşi inventeze nume de slujbe. Astfel, CEO-ul a devenit ” Fairy Godmother of Wishes” (zâna bună a dorinţelor); un alt director s-a autobotezat “Minister of Dollars and Sense” (ministrul dolarilor şi direcţiei), oamenii de PR au devenit “Magic Messengers” (mesageri magici) sau ” Heralders of Happy News” (vestitorii veştilor bune). Noile titulaturi le completează pe cele oficiale ale companiei şi apar alături de acestea pe cărţile de vizită ale angajaţilor.

Autorii studiului au dorit să vadă ce efect a avut această politică asupra angajaţilor fundaţiei, astfel că au realizat interviuri cu 22 de persoane din companie, de la nivel de conducere până la voluntari şi colaboratori. Totodată, au monitorizat activitatea angajaţilor la locul de muncă şi au analizat arhive de documente, de la newsletters la postări pe blog sau anunţuri de şedinţe. Rezultatele au fost surprinzătoare şi pozitive: aproximativ 85% dintre cei intervievaţi au spus că noua titulatură i-a ajutat să facă faţă stresului emoţional al jobului, să se concentreze mai bine pe bucuria de a face ceea ce fac şi nu pe greutăţile întâmpinate. De ce o schimbare atât de mică a dus la o modificare de atitudine atât de importantă? Cercetătorii cred că noile titulaturi de joburi au conferit un confort psihologic oamenilor, le-au permis să îşi exprime identitatea proprie, personalitatea şi asta i-a ajutat să interacţioneze mai firesc cu alţii.

“Este un proces inovator şi practic de a permite angajaţilor să joace un rol active în reducerea stresului, a încărcăturii emoţionale a locului de muncă. Dacă liderii unei companii încurajează angajaţii să facă asta, să-şi autoreflecte valoarea în titulaturi personalizate, oamenii sunt capabile să îşi exprime identitatea în moduri care contribuie la crearea unei siguranţe psihologice, menită să reducă stresul jobului”, susţin autorii studiului. Desigur, există şi limitări ale cercetării, care ar trebui luate în calcul înainte să ne apucăm cu toţii să ne inventăm titulaturi: eşantionul observat a fost unul mic, chiar dacă metodele au fost ca la carte; o denumire neprofesională, nepotrivită a unui job poate dăuna imaginii unei companii sau poate crea resentimente în rândul celorlalţi angajaţi; sau, în cel mai rău caz, o companie poate ajunge să îşi manipuleze angajaţii prin acest tip de politică, făcându-i să creadă că slujbele lor sunt mai bune decât în realitate. Strategia funcţionează, însă, foarte bine, în cazul organizaţiilor care lucrează cu copii (şi se pretează acestui domeniu particular).

 

Sursa, foto şi mai multe detalii: FastCoDesign

 

Puteţi citi şi:

9 joburi ciudate pe care le-am putea avea până în 2030

8 joburi pe care le vom avea până în 2025

FOTO Cele mai ciudate meserii


Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger