Cum a devenit Helsinki cel mai de succes oraș din lume cu acces liber la informații

0

Timp de mai bine de un secol, scrie The Atlantic Cities, capitala Finlandei și-a finanțat propriile centre statistice pentru a aduna date legate de populație, afaceri, avize de construcție și orice altceva v-ați putea imagina. Astăzi, informațiile respective sunt stocate și oferite la liber cetățenilor, pe internet, de către agenția Date Urbane ale Orașului Helsinki (în traducere liberă), înființată în 1990.

 

 

Există totuși o potențială problemă: Helsinki, deși este cel mai mare oraș al Finlandei, cu o populație de 620.000 de locuitori, el face parte dintr-o zonă metropolitană cu peste 12 municipii și aproape 1,5 milioane de locuitori, așa că atunci când vine vorba de date urbane, dacă se ia în calcul doar capitala, se pierde mai mult de jumătate din tablou. Helsinki și alte trei orașe învecinate s-au unit însă să rezolve această problemă, prin așa-numita Helsinki Region Infoshare, o rețea care adună date pentru o imagine mai completă a zonei metropolitane, date disponibile, la liber, și la nivel regional. Helsinki Region Infoshare publică toate informațiile pe care le adună în formate pe care dezvoltatorii de softuri, cercetătorii sau jurnaliștii le pot analiza, combina și transforma ușor în aplicații online sau de mobil utile pentru cetățeni. În patru ani de când a fost demarat, proiectul a generat peste 1.000 de surse de date, printre care o hartă a nivelurilor de zgomot din trafic, una cu poziționarea în timp real a plugurilor de zăpadă sau o bază de date cu impozitele plătite de companii.

Bugetul anual al grupului de patru orașe (Helsiniki, Espoo, Vantaa și Kauniainen) este de 83.000 de dolari, la care se adaugă finanțări finanțări de alte două organizații din sectorul privat. Astfel de proiecte ajută la crearea unei transparențe guvernamentale și alimentează mica industrie a dezvoltatorilor terți de aplicații care transformă datele adunate în produse pentru consumatori. De exemplu, consiliul local din Helsinki se folosește de un sistem digital numit Ahjo pentru a-și prezenta prioritățile și deciziile luate în cadrul dezbaterilor, pe care cetățenii le pot printr-o aplicație de smartphone. O altă asemenea aplicație bazată pe date urbane, BlindSquare, îi ajută pe nevăzători să se orienteze prin oraș; dezvoltatorul ei a combinat date în materie de transport public din Helsinki și le-a combinat cu date de poziționare geografică adunate de pe rețeaua socială Foursquare, la care s-au adăugat instrumentele de cartare, GPS și voce artificială puse la dispoziție de noile smartphone-uri. Aplicația este utilizată în prezent în zeci de țări și limbi și costă în jur de 24 de dolari.

Citiți întreaga poveste din spatele rețelei Helsinki Region Infoshare pe The Atlantic Cities.

 

Puteți citi și:

Serviciu de autobuze personalizat în Helsinki


Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger