Deşi sună a experiment dadaist, BiteLabs a anunţat că intenţionează să scoată pe piaţă o varietate de salam care să conţină, printre altele, 40% carne de animal creată in vitro şi 30% “carne de celebrităţi.” Astfel, compania ademeneşte consumatorii mai extravaganţi că ar putea încerca o delicatesă cu carne de porc sau iepure, amestecată cu ţesut obţinut din ADN-ul unor personalităţi precum Kanye West sau Ellen Degeneres. Vrând să vadă dacă nu cumva acest anunţ este o farsă, cei de la publicaţiile VICE şi Time au scris la BiteLabs, de unde au primit răspunsuri elaborate.
Până acum, BiteLabs a derulat o campanie intensivă pe Twitter, îndemnându-i pe utilizatori să spună ce staruri li s-ar părea mai apetisante. “Amestecăm carne de animal şi de celebrităţi, ambele create în laborator, prin intermediul unui proces de cultură propriu, pentru a crea sortimente de salam. Procesul nostru oferă proteine de lux, de foarte bună calitate, într-un mod sustenabil, care elimină problemele etice şi de mediu asociate cu producţia alimentară convenţională,” arată prezentarea de pe site-ul oficial. Cu toate că tehnologia creării de carne artificială există, fiind folosită şi pentru celebrul Google Burger, ideea de a crea în laborator mostre de carne folosind ADN-ul unor personalităţi sună, dacă nu a proiect nebunesc, cel puţin a campanie de marketing elaborată sau a farsă.
Tocmai de aceea, VICE a cerut lămuriri din partea companiei, primind un email semnat “Kevin de la BiteLabs”, prin care jurnaliştii erau asiguraţi că “intenţiile proiectului sunt 100% serioase.” Reprezentanţii companiei au refuzat să divulge numele celor implicaţi în proiect însă, menţionând doar că este vorba de specialişti din domeniul biotehnologiei şi bucătari cu experienţă: “Echipa noastră este profund interesată de cultura hranei, de celebritate şi media, precum şi de viitor. Dincolo de aspectele legate de bioetică, ne interesează cum anume este consumată celebritatea şi sperăm să stârnim reacţii ample pe această temă. Pentru a crea Carnea de Celebritate, lucrăm cu bioingineri şi designeri de produse alimentare, dintre care majoritatea doresc să rămână anonimi, dată fiind natura controversată a proiectului,” arată mesajul trimis de BiteLabs către VICE.
Totodată, jurnaliştii de la Time au luat la rândul lor legătura cu cei de la controversata companie, primind de această dată un mesaj semnat, în mod misterios, de către un oarecare Martin: “Producerea cărnii de celebritate va depinde de abilitatea noastră de a genera entuziasm în rândul publicului,” arată mesajul primit. Şi de această dată, BiteLabs a subliniat că aceasta este o ocazie potrivită pentru a atrage atenţia asupra unor probleme de mare importanţă pentru cultura în care trăim: pe de o parte, posibilitatea de a crea carne artificială, în laborator, pentru a elimina cruzimea împotriva animalelor, iar pe de alta, felul în care ne raportăm la faimă şi fetişizăm celebritatea. “Credem că o discuţie culturală în jurul cărnii create artificial îi va aduce pe oameni mai aproape de acest domeniu. Ne raportăm la această iniţiativă mai degrabă ca la un precursor cultural, pentru eventualitatea în care produsul nostru chiar va deveni realitate,” mai arată mesajul primit de către Time.
După câte s-ar părea în primă instanţă, ideea salamului cu carne de star este concepută ca o campanie de conştientizare construită în jurul cărnii artificiale, cu toate implicaţiile ei, dar şi în jurul foamei metaforice cu care oamenii se hrănesc din viaţa celebrităţilor, cu ajutorul mass media. Dacă vom ajunge vreodată să găsim pe raft mezeluri cu carne din ADN-ul lui Kanye West rămâne de văzut.
Puteţi citi şi:
Primul hamburger de laborator, în valoare de 325.000 de dolari, va fi mâncat la Londra
Fondatorul PayPal pregăteşte friptura viitorului: Din carne scoasă la imprimantă
Carnea artificială aleargă spre farfurie