Comerciantii chinezi vor sa scape de gheata arctica

14

2128117457_fc6c655761_o

Cel mai mare poluator al planetei doreste sa profite de topirea ghetarilor din zona arctica pentru a-si face mai usor drum spre Europa. Daca drumul de la Shanghai spre Hamburg s-ar face taind actualii ghetari, comerciantii chinezi ar castiga 6.400 de kilometri la fiecare drum.

O consecinta iminenta a topirii ghetarilor din zona arctica este ca in urmatoarele decenii vom asista la deschiderea unei rute comerciale marine permanente in aceasta regiune. Primii care vor sa profite de aceasta oportunitate par a fi chinezii, care sunt pregatiti sa actioneze, dupa cum arata un studiu realizat de Stockholm International Peace Research Institute.

Cum mare parte din economia Chinei este bazata pe comertul exterior (aproape jumatate din produsul intern brut fiind dependent de transporturi navale), interesul asiaticilor nu este o surpriza, arata Tree Hugger. Drumul de la Shanghai la Hamburg s-ar scurta cu 6.400 de kilometri in timpul verii. Costul asigurarilor pentru transportul pe ruta traditionala prin Canalul Suez s-a marit de 10 ori din cauza pirateriei, iar tarile nordice ar putea deveni in acest fel noua poarta spre Europa pentru China.

Intreg raportul Stockholm International Peace Research Institute poate fi consultat aici.

Foto: Flickr – smitty42

Tags:



14 comentarii

  1. “cel mai mare poluator al planetei’ – wuhu…. cine a zis ca romanii nu stiu ce-i aia bashing…. daca nu ne porcaiesc altii pe ‘noi’ , fiinta colectiva ‘romani’, hai s-o facem noi. ‘Cel mai mare poluator al planetei’. Alte epochal claims mai aveti, de genul aratatul cu degetul catre fiintele inferioare? noi si ei. ach, abrobos, voi sunteti voi, ca eu nu traiesc pe plaiuri mioritice

  2. hai sa nu exageram!
    Inca nu a disparut banchiza si in plus cred ca deja este clar ca nici nu o sa dispara.
    Este doar o speculatie cu ce-ar fi daca si cred ca de fapt se pune problema sa ocoleasca Rusia si nu sa treaca direct pe la Polul nord.

  3. Propagandistu' on

    Propaganda antichinezeasca la fel de ieftina ca si propaganda comunista anticapitalista. Daca voi cautati cel mai mare poluator, uitati-va la Anglia, SUA, Franta, Germania, astia polueaza de sute de ani, CO2 are caracter cumulativ, asta daca e sa discutam in termenii Global Warming care oricum e o prostie inventata

  4. pt Lucian
    banchiza nu trebuie sa dispara, trebuie doar sa se reduca cat sa nu mai atinga tarmul Siberiei, si ruta exista… in plus, topirea banchizelor nu ridica nivelul marii, aceasta gheata deja a dizlocat un volum egal de apa. Topirea ghetarilor de pe uscat provoaca cresterea nivelului apelor oceanului planetar…

  5. Singura solutie este pentru europeni este dezvoltarea industriei robotilor. Salariul este chinezilor si a asiaticilor va creste usor usor iar odata cu creste volumului pretul robotilor va scadea usor usor.

    PS: Pana sa se topeasca gheata, marea problema a chinezilor va fi pretul petrolului care va creste.

  6. Chinezii trebuie sa cumpara o tara in europa si sa transforma in fabrica , iar populatia veche din tara sa se mute in alte tari din UE . In cazul romaniei Italia si Spania :)).
    Problem solved . China nu mai trebuie sa ocoleasca gheata arctica ….

  7. Ma asteptam la altceva de la rubrica asta. Chestii de genul asta ma astept sa gasesc in CCL (Click, CanCan, Libertatea) nu aici.

  8. Sa ne amintim si de James Cook care in urma cu 231 ani in cea de a 3-a calatorie in Pacific a incercat sa se intoarca in Anglia traversand Marea Bering dar esuand s-a intors in Hawaii unde … Cook died in Hawaii in a fight with Hawaiians during his third exploratory voyage in the Pacific in 1779.

    Incalzirea globala deschide o noua cale maritima in fostul “Ocean Inghetat de Nord” ce va deveni Oceanul Arctic “Albastru”. Doua nave (MV Beluga Fraternity si MV Beluga Foresight) plecate din Corea de Sud au reusit sa intre prin Pasajul Nord-Est in Oceanul Arctic si dupa o acostare in Yamburg (Siberia) si-au reluat calatoria spre Olanda. Acest traseu Coreea de Sud – Olanda prin Canalul de Suez de 20.400 km se reduce la 5.500 km, reducand timpul de traversare cu 10 zile si deasemeni combustibilul consumat. Primul care a incercat fara succes sa traverseze Northeast Passage pentru a se intoarce prin Oceanul Arctic a fost James Cook in cea de a 3-a calatorie (1779).
    http://www.boston.com/news/world/europe/articles/2009/09/12/two_german_merchant_ships_conquer_famed_arctic_passage/
    http://www.boston.com/news/world/europe/articles/2009/09/12/two_german_merchant_ships_conquer_famed_arctic_passage/
    http://en.wikipedia.org/wiki/James_Cook
    http://www.hunterian.gla.ac.uk/collections/museum/cook/cook.shtml
    Aleutian Islands – Bering Sea

Reply To Stefan Cancel Reply

Advertisment ad adsense adlogger