Coltul bicicletelor: Sutra. Kona Sutra

8

Desi noi am cam terminat aproape tot ce era de testat la Ciclop si se pare ca alti comercianti nu erau interesati sa isi prezinta bicicletele rubrica noastra se continua si saptamana asta. Din fericire exista iubitori de biciclete care vor sa ne impartaseasca  experientele lor. Saptamana asta prietenul nostru Raul Cazan s-a gandit sa ne prezinte bicicleta cu care a strabatut Europa in incercarea de a strange 10000 de euro pentru a ajuta copii din Apuseni. El ne prezinta o Kona Sutra.

de Raul Cazan

Cadrul imi amintea de vremurile cand eram pasionat de mountain bike si de coborari extreme. Sutra are un cadru destul de jos si inspirat din formele de MTB in designul Kona. Asta ii da o forma agresiva coroborata cu o senzatie stranie de siguranta. Evident, fiind un tourer, cadrul e fabricat din chromoly pentru rezistenta la drum lung si la bagaje de vreo 30 de kilograme. Totusi, in timp ce eram in RideAcross, undeva prin Austria, dupa mai bine de 1.500 de kilometri parcursi, cadrul a avut o problema. In urma unei cazaturi usoare, locul din spate de unde se prinde deraiorul se indoise cam cu 2-3 milimetri. Astfel, vreo 30 km a trebuit sa merg numai pe pinioane mici si era destul de enervant, pentru ca traversam zona deluroasa Wachau, plina de suisuri si coborasuri. Iti vine sa urli, esti blocat pe pinionul mic si nu poti schimba decat foile, iar in fata ai un deal cu panta de vreo 7%. Strangi din dinti, te incrunti a’ l’Armstrong, te ridici din sa si incepi sa arzi tot snitelul inghitit cu 50 km inainte. Oricum, la primul bike shop, problema s-a rezolvat repede.

Stiu ca nu pare foarte important, insa am preferat modelul de Kona Sutra din 2009, si nu modelul anului curent, din doua motive. Primul, chiar neimportant, e ca bicicleta costa cu 200 de dolari mai putin. Al doilea, insa, e culoarea cadrului: nu am mai vazut la nicio bicicleta pana atunci verdele ala brotac si cu ocazia asta puteam sa verific fara urma de indoiala ca, da!, bicicleta (mea) este un vehicul verde.

Furca e pur si simplu “tzapana”. O Kona P2 700c TB Disc w/Lowrider iti da siguranta unui MTB desi mergi pe drumuri orasenesti. Socurile din gropile din asfalt sau din borduri sunt suportate cu stoicism de o furca si un cadru care trebuie sa tina 150 kg fara probleme.

Franele mecanice pe disc Avid BB7 Road sunt de departe partea care fac bicicleta asta sa fie cool. La curse lungi si line nu cred ca e mare diferenta intre v-brakes si frane pe disc, dar la curse prin oras, unde iti sar surprizele in fata la fiecare pas, e bine sa ai timp si distanta scurta de franare.

Saua Brooks, cea mai buna alegere, in special pentru touring. Pentru naveta zilnica poate ca nu conteaza atat de mult, insa deja pot spune ca am dorsala mulata pe saua Brooks.

Rotile cu cauciucuri Continental de 32X700, relativ subtiri, te fac sa zbori in sprinturile pe asfalt bun. Cand dai de drumuri est-europene apar problemele, in masura in care a merge cu o viteza medie de sub 20 km/h e o problema. Romanilor care au sau vor sa isi cumpere Kona Sutra le recomand sa isi puna cauciucuri ceva mai groase pentru a avea cat de cat o suspensie si pentru a reduce din vibratii.

Foarte buna pentru touring, merge si prin oras si mai ales pentru naveta zilnica. Desi e relativ grea, 15 kg, Kona Sutra imi aminteste de bicicleta pe care o foloseam in Statele Unite, un roadbike Trek 1500 de 9 kg, poezie si viteza in acelasi timp. Insa un Trek 1500 nu merge pentru fuga zilnica prin oras si cu atat mai putin pentru Romania/Bucuresti. Oftez adanc si ma simt ca un tata de familie care si-a parasit copiii atunci cand ma gandesc ca Trekul meu e calarit de un american zambitor. Dar e motivul pentru care am ales o “sutra”, pentru ca e linia care uneste toate elementele unei curse perfecte.

Mai multe detalii despre “sutra touring” gasiti pe www.RideAcross.eu sau pe site-ul 2Celsius la www.2Celsius.org.

Alte informatii si senzatii legate de Kona Sutra, desi modelul din 2008, le ofera pe blogul sau unul dintre cei mai indarjiti toureri din Romania si bunul meu amic Claudiu Moga la http://claudiumoga.blogspot.com

Tags:



8 comentarii

  1. Absolut fantastica bicicleta. Desi as zice ca nu este chiar cea mai buna pentru touring (frane pe disc ? nu cred ca gasesti undeva intr-un sat din Romania/Ucraina piese de schimb) , constructie de MTB adaptata drumurilor grele (aka ciclo-cross).
    Cu toate astea franele pe disc combinate cu drop-bars si cu suport de touring fac bicicleta interesanta pentru touring cu card-ul in zonele civilizate (de exemplu sudul Frantei).

    Eu am 4000 km cu un Decathlon hybrid si mi-am propus ca la 10.000 km sa o schimb pe o bicicleta de ciclo-cross pentru ca aceasta Kona cam asta este (nu e recomandata neaparat pentru touring).

  2. Da, ma bucur si eu ca a scris Raul acest articol. Este foarte pertinent si adevarat.
    Am si eu o Kona Sutra din 2008 de care sunt foarte mandru. Am pedalat cu ea deja 12 000km prin 5 tari europene dar mai ales prin tara noastra.
    Am reusit sa fac cu aceasta bicicleta chiar si o tura cu multe pasuri prin Alpi, urcand si pante de pana la 25% cu bagaje de 25kg. Sutra s-a comportat excelent, o recomand calduros celor ce vor sa faca ture lungi.
    Abia dupa 6000km a trebuit sa-mi schimb pneul pe spate iar la 8000km am schimbat si placutele de frana si pneul pe fata.

    Ma bucur mult ca-n acest an i-am cunoscut si am pedalat si cu Raul Cazan si Calin Gruia, 2 cicloturisti extraordinari cu suflet mare care au facut un gest de mare noblete si mare altruism, ajutand atatia copii necajiti cu cate o bicicleta.

    Raul abia astept sa ne reintalnim sa bagam o tura! Poate facem cumva la anul sa organizam o tura prin Romania sau pe unde vrei. Sper sa vina si Calin. Eu as propune un tur spre Turcia pana la Troya sau Efes. M-a inspirat un ziarist roman, Serban Georgescu care a facut un tur anul acesta pana la Troya si vreau sa merg si eu pana acolo pe 2 roti. Parca sunt mai atras de Orient decat de Occident.
    Tinem legatura!

  3. Salut Alin,

    Bicicleta mea a costat 4200RON, dar nu stiu daca mai gasesti modelul Kona Sutra pe piata romaneasca. Iti recomand magazinele BikeExpert din Bucuresti. Au cele mai tari biciclete la preturi excelente, mai ales acum au si reduceri considerabile. Iti recomand sa-ti achitionezi o Koga Balance daca stai bine cu banii (costa 4190RON acum la reducere). sau daca bugetul tau este mai redus poti sa cumperi un Cube Travel 2010 sau un Kona Dew care au un pret foarte bun.
    Aici e linkul cu bicicletele ce ti le recomand: http://www.bikexpert.ro/catalog/travel-2010-p-2804.html

    Multa bafta la achizitionarea bicicletei care-ti va aduce satisfactia!

  4. @Claudiu multumesc pentru raspuns. daca nu gasesc sutra cred ca am sa cumpar dew. am sa fac niste ture mai lungi la un moment dat si koga balance nu prea e pe placul meu.

  5. Pingback: VIDEO Posibila solutie pentru biciclistii romani: Casca invizibila » Think Outside The Box

  6. Spui ca:
    “…e bine sa ai timp si distanta scurta de franare.” Franele pe disc sunt cam supraestimate. Avantajele pe care le fera sunt ca necesita o forta mai mica de apasare, eficienta nu depinde de umiditate si sunt protejate aflandu-se innspre centrul rotii spre deosebire de v-brake. In rest distanta de franare e dependenta doar de anvelopa si suprafata de rulare

  7. Cu placere Alin,
    Sper ca ti-ai cumparat o Kona pe gustul tau.

    Din pacate pe data de 22 decembrie anul trecut mi s-a furat bicicleta mea Kona Sutra din fata unui local din localitatea Masca, judetul Arad. Hotul mi-a taiat lacatul si a fugit cu ea in timp ce eram si eu la o bere inauntru.

    Rog pe generosul sponsor Mircea Florescu sa ma ierte ca am patit acest incident nefericit. In curand sper sa-mi cumpar o noua Kona!

    La multi ani iubitori ai ciclismului!

Reply To Claudiu Moga Cancel Reply

Advertisment ad adsense adlogger