Coltul bicicletelor: Robustete poloneza

12

Dupa ce saptamana trecuta am evaluat bicicleta pe care o folosesc de cateva luni bune, m-am gandit sa schimb putin modelul si sa trec la o cu totul si cu totul alta bicicleta. De la micuta si pliabila Strida am trecut la o bicicleta mare si grea, dar robusta. Tocmai pentru a compara diferentele. Iar diferentele sunt destule. Am incercat sa ma imprietenesc cu aceasta bicicleta noua toata saptamana. Haideti sa vedem daca mi-a si iesit.

de Magor Csibi

Pentru a lua din start fata criticilor, vreau sa precizez ca nu sunt “expert” in biciclete, indiferent ce ar trebui sa insemne acest termen. Cum am uitat sa precizez asta saptamana trecuta, au aparut imediat “expertii” care mi-au spus ca nu ma pricep la biciclete. Este adevarat. Folosesc bicicleta ca pe o unealta de deplasare. Are doua roti, pedale, ghidon si ori imi face placere sa merg pe ea, ori nu. Restul sunt detalii.

Bicicleta de aceasta saptamana a fost un Kross Negus. Din pacate, n-am gasit informatii despre ea pe site-ul oficial al producatorului, asa ca nu va pot oferi prea multe detalii. La prima vedere, bicicleta este draguta, cu un design interesant si placut. Ce am remarcat din prima este aparatorul de la lant si de la roti. Avand in vedere ca in ultima vreme a plouat destul de mult, acest detaliu poate fi destul de important.

Al doilea detaliu care m-a surprins e greutatea, care este impresionanta chiar si pentru categoria bicicletelor urbane mai mari. Desi are un cadru din aluminiu, schimbatorul de viteze si franele pe butuc fac ca aceasta bicicleta sa fie o povara, mai ales daca stati la etaje superioare.

Si daca tot am vorbit de schimbator, cred ca putem mentiona ca este vorba de un Shimano Nexus, care se comporta destul de bine. Atat in sus, cat si in jos puteti schimba vitezele extrem de rapid si, cat am mers eu cu ea, nu mi-a facut deloc figuri sau neplaceri.

Exista o singura frana de mana, restul bazandu-se pe frana din pedale, ceea ce poate cauza cateva neplaceri oamenilor obisnuiti altfel. Dar odata obisnuit cu frana de spate, nici acest detaliu nu e foarte deranjant. Ceea ce se observa insa este faptul ca, in ciuda aparatorilor, daca treci printr-o balta des intalnita pe marginea drumurilor noastre, te uzi destul de bine. Am facut testul de cateva ori si de fiecae data m-am enervat.

Un alt detaliu important poate fi marimea bicicletei. Daca ai un mic lift de pe vremea comunismului, tip “conserva”, inseamna ca ai castigat multe drumuri gratis cu bicicleta in mana pe scari. Si eu se pare ca am picat in categoria nefericitilor. Chiar daca sunt obisnuit sa car bicicleta pe scari, acest model parca m-a solicitat si pe mine. Am amanat cateva deplasari prin oras programate pe aceasta saptamana doar ca sa evit sa car jos si sus bicicleta. Daca stati la etaje superioare, ganditi-va serios si la acest aspect. Marimea bicicletei nu mi-a oferit satisfactii mari nici in locuinta mea destul de micuta. Se pot vedea pe pereti incercarile mele de a o intoarce bicicleta intr-o directie sau alta.

La capitolul viteza, pe un drum lung Kross Negus poate sa-ti fie de ajutor, insa daca esti in cautare de viteza, cu siguranta aceasta bicicleta nu e pentru tine. Daca esti un om comod, echilibrat, ea te poate insa completa. Are viteze pentru orice pregatire si este comoda pentru o pedalare comoda prin oras.

Un detaliu care ii da un plus bicicletei este dinamul integrat in butuc, care ii da destula putere “farului” din fata. Are si un cos destul de OK in spate, dar probabil ca daca mi-as tine bicicleta asta, as instala un cosulet si in fata.

In concluzie, pot sa va spun ca aceasta bicicleta poate sa va fie potrivita daca sunteti un om fara graba, caruia ii plac plimbarile relaxante (daca e posibil asa ceva in Romania) pe sosea si daca aveti si un garaj sau curte unde sa tineti bicicleta.

Insa daca vreti una practica, rapida, cu care sa va deplasati mult, aveti o locuinta micuta si scari de urcat, cred ca puteti identifica si o optiune mai mica.

Mie, personal, nu mi se potriveste aceasta bicicleta, dar inca odata, mie imi plac bicicletele mici si pliabile. Daca v-am trezit interesul, puteti gasi detalii despre bicicletele Kross pe site-ul lor oficial, sau daca vreti un test ride, puteti vizita site-ul Ciclop.

Tags:



12 comentarii

  1. Arata chiar bine pentru o bicicleta de oras. Momentan am un Cube Aim 2010, e un mountain bike. Sunt foarte multumit de ea. In viitorul apropiat intentionez sa cumpar si o bicicleta de oras. 🙂 Din pacate nici eu nu stau prea bine la capitolul spatiu de manevra in casa.

  2. Ca şi dotări (viteze în butuc, roller brakes, dinam în butuc) seamănă cu bicicletele olandeze (Gazelle, Batavus). Singura deosebire este că ei nu au închis tot lanţul în apărătoare. Ar fi fost foarte util, după părerea mea (mai puţină mentenanţă necesară, mai puţine şanse de a te murdări etc).

    Dar în Olanda oamenii nu-şi cară bicicletele pe scări. Dacă stau la casă au un şopron pentru biciclete, iar dacă stau la bloc au spaţiu la subsol (o singură scară de coborât/urcat, prevăzută cu jgheab pentru roţile bicicletei).

  3. Pentru oras, daca vrei sa mergi comod si in costum la serviciu, daca vrei o bicicleta solida, dar si eleganta, vei alege intotdeauna o bicicleta olandeza (Batavus, Gazelle, Union etc.) sau stil olandez. Aceste biciclete sunt pur si simplu niste bijuterii.Nu le mai poti uita dupa ce-ai incercat una. Nu stiu insa unde se gasesc de cumparat la noi si, in plus, sunt destul de scumpe. Iar hotii le ochesc imediat.

    • Gasesti biciclete Gazelle tot la Ciclop. Si gasesti si Batavus, Union, Sparta second-hand (reconditionate, cu garantie), la 400 -800 lei.

  4. Nu inteleg cum puteti merge pe harburile astea. Luati-va o cursiera ca sa vedeti diferenta. Cat despre mers la costum pe bicicleta in Bucuresti, acest lucru nu e posibil din cauza prafului si a climei tampite.

  5. In Romania cred ca trebuie umblat putin la termenii velo. In conditiile in care 90% din populatia urbana locuieste la bloc si, in Bucuresti, mai mult de 60% sunt blocuri cu lift, o bicicleta cu roti de 28″ e o pacoste. In vestul Europei nu prea sunt blocuri. Lumea sta la casa. Ceea ce in Vest se incadreaza la categoria City la noi se poate incadra eventual la Rural. Tohan adica. Chiar si in cazul ultimelor blocuri ceausiste, terminate dupa ’90, cu lifturi ceva mai incapatoare, mtb-ul meu incapea la limita pe diagonala mare! Cel putin pentru urbanii romani de la bloc solutia consta in roata de 20″ sau mai mica.

  6. cadrul, saua, ghidonul nu recomanda bicicleta asta ca una city, “tip olandeza”. Mai degraba incercai Kross Deco. Nu e de mirare ca nu ti-a lasat o impresie f buna. La crearea impresiei probabil au contribuit pozitia inalta in sa (plus rigiditatea ei, pt ca observ ca nu e una f generoasa), si ghidonul drept … ca la MTB. Eu spun sa nu renunti, incearca una mai city, cu o pozitie inalta si dreapta in sa si coarne indoite spre tine.

    am vazut ca se gasesc si olandeze second-hand reconditionate nu numai la ciclop, ci si la unii care le vand intre 400-800 (am gasit anuntul pe forumuri si inca nu i-am vizitata) si la niste baieti pe la universitate pe cityclete.ro

  7. Mitza Biciclista on

    Va felicit pentru initiativa de a publica articlole despre biciclete.
    Insa este bizar faptul ca ele sunt scrise de cineva care, asa cum marturiseste, nu se pricepe la biciclete.
    Cateva observatii:
    1. “Desi are un cadru din aluminiu, schimbatorul de viteze si franele pe butuc fac ca aceasta bicicleta sa fie o povara, mai ales daca stati la etaje superioare”. Chiar daca sunt in butuc, este evident ca greutatea unei biciclete nu sta in frane si schimbator.
    2. Orice bicicleta se poate duce cu un lift “comunist”, ridicata pe roata din spate. Incercati, e usor.
    3. Ar fi interesant sa stim cate kg are bicicleta respectiva. Din articol cam reise ca ar fi un monstru greu. Ceea ce nu prea cred, daca are cadrul din aluminiu.

Reply To alex goia Cancel Reply

Advertisment ad adsense adlogger