Coltul bicicletelor: Prima bicicleta de care m-am indragostit

23

In ultimele 6 luni de existenta, TOTB a scris despre marsuri de biciclete, un ghid pentru biciclisti, despre cele mai interesante stiri din lumea bicicletelor, dar si despre singura echipa continentala de ciclism din Romania. Probabil ca multi dintre voi au prins pofta de pedalat dupa atata “propaganda” pentru acest mijloc de transport alternativ. Insa cand vine vorba sa ne alegem o bicicleta ne este greu. Nu avem cultura “bicicletei de oras”, nu prea stim cum sa ne orientam. Asa ca ne-am gandit sa testam biciclete pentru voi si, in acest fel, sa va ajutam in alegerea bicicletei potrivite. Azi va prezentam o bicicleta inedita: Strida.

de Magor Csibi

Nu sunt un “bike-person”. Niciodata nu m-am vazut mergand pe bicicleta in oras. Pentru mine, bicicleta era o modalitate de-a face sport, dar departe de oras, pe sosea sau pe teren accidentat. Cunosteam Pegasul, fiind un norocos proprietar in copilarie, si Mountain Bike-urile. Restul bicicletelor mi-au parut neimportante, neinteresante.In timpul proiectului Caveman, neavand posibilitatea de a folosi masina, am inceput sa ma gandesc din ce in ce mai serios la a incerca o bicicleta. Insa ma gandeam ca apartamentul meu e micut, eu sunt o persoana mobila, tot timpul in miscare, si nu toate tipurile de bicicleta mi se potrivesc. Colegul meu de la TOTB, Cosmin Popan, coordona Portocala Mecanica, avea un magazin de biciclete de oras si m-a invitat la el. Inainte sa ma duc, am deschis site-ul magazinului din curiozitate. Si acolo era ea.

O bicicleta cum n-am mai vazut niciodata. O alta forma, alta idee, altceva. A fost dragoste la prima vedere. Am citit caracteristicile tehnice si am devenit din ce in ce mai convins ca mi-am gasit bicicleta potrivita. Chiar in cursul acelei zile m-am dus la magazin si am facut o proba. In realitate parea si mai interesanta. M-am hotarat sa ma duc la preview-ul revistei DOR#2 pe Strida, iar in seara aceea, in drum spre casa, am gasit un pretext pentru a ma desparti de baieti ca sa pot sa ma duc cu bicicltea acasa si nu inapoi la magazin. De atunci suntem de nedespartiti.

La prima vedere, Strida pare mai degraba o jucarie decat o bicicleta serioasa. Rotile foarte mici, forma ciudata si lipsa vitezelor iti dau impresia ca bicicleta e mai mult de impresie decat de folosinta. Dar oricat de mult ar parea o jucarie pentru hipsteri, Strida este o bicicleta extrem de utila in oras.

In primul rand, e pliabila. Iar ce e si mai bine e ca se poate plia din trei miscari. Dupa o saptamana de Strida, iti ia cam 15 secunde sa pliezi in timpul zilelor de lucru si 25 dupa partidele de bere cu prietenii in weekend. Este destul de usoara, n-are nici 10 kilograme, si incape peste tot. Poti s-o bagi in portbagaj, in lift sau in metrou.

O alta caracteristica interesanta este ca, gratie dimensiunii reduse si a designului interesant, oamenii te lasa mai peste tot cu bicicleta inauntru. Eu o tin pe langa biroul meu cand sunt la redactie, langa masa cand sunt la restaurant, iar la sala de fitness sau la magazin nu spune nimeni nimic daca intru cu ea. Pliata, bineanteles.

Forma ei ciudata are aspecte pozitive si negative. Cu siguranta veti vorbi cu multi necunoscuti care va vor intreba ce este, cum fuctioneaza, cate kilograme are si cum se plieaza. Cativa oameni au inceput odata sa faca pariu ce este bicicleta mea. Pentru ca, intr-adevar, cand este pliata, nu prea iti dai seama daca e bicicleta sau nu. Dar asta poate sa fie de bine in institutiile noastre”moderne”, unde poti sa zici portarului ce vrei: ca e aparat de mers, ca e carucior de cumparaturi etc.

Partea mai putin buna legata de design sunt oamenii mai putin toleranti. Acei oameni care sunt intimidati de tot ce e nou, de tot ce nu e pe intelesul lor, se vor lega de bicicleta. Vor urla dupa tine pe strada, vor incerca sa forteze hohote ca sa-ti arate parerea lor, te vor claxona sau vor incerca sa te sperie in trafic.

La capitolul viteza, Strida iarasi nu e atat de deficitara precum pare. Viteza de fabricatie este comoda, iti da posibilitatea de a merge relaxat sau mai cu viteza. Insa este adevarat, pentru Strida iti trebuie si picioare. Pe distante mai lungi ai ceva de pedalat, asa ca as recomanda aceasta bicicleta pentru oamenii cu o conditie fizica satisfacatoare.

Forma unica a bicicletei face ca ghidonul sa fie aproape sub sa si sa fie o parte din triunghiul care alcatuieste bicicleta. La inceput, acest lucru o sa vi se para straniu. O sa simtiti ca bicicleta reactioneaza prea usor si in primele zile va veti simti instabil pe ea. Insa odata obisnuiti, va veti da seama ca parca aceasta bicicleta a fost inventata pentru traficul din Bucuresti. Este manevrabila si mica si in trafic se strecoara aproape peste tot, usurandu-va zilele in timpul orelor de varf.

Rotile foarte mici constituie un dezavantaj. Simtiti fiecare groapa, dar si roata se resimte dupa o folosire necorespunzatoare. Uitati din start ca sariti bordurile, iar daca vreti o bicicleta cat de cat durabila, o sa fiti nevoiti sa aveti o atentie spporita la drum mai tot timpul. In orasele unde se “lucreaza” la drumuri si trotuare mai tot timpul, lucrarile va pot incetini destul de mult, fiind nevoiti sa coborati de pe bicicleta la fiecare lucrare noua nerefacuta.

La capitolul confort, bicicleta iarasi primeste note bune de la mine, desi la inceput mi s-a parut cam neobisnuita. Dar deja pot sa merg cu spatele drept, asa ca evit durerile de spate, iar saua este destul de comoda. Franele sunt extrem de eficiente, insa daca esti barbat, trebuie sa dai extra atentie acestui detaliu, avand in vedere pozitionarea seii.

La durabilitate nu m-a convins inca bicicleta, avand deja cateva probleme in primele 7 luni, insa o folosesc destul de mult in fiecare zi. Un alt neajuns este magnetul, care dupa primele mele impresii, se slabeste cu timpul, asa ca in stare pliata, la cel mai mic impact, bicicleta poate sa se deschida. Insa odata obisnuiti cu ea, veti sti cum sa evitati aceste situatii.

Singurul motiv pentru care evit sa va recomand cu toata inima Strida este faptul ca n-as vrea sa vad inca 50 de biciclete ca a mea prin oras 🙂 In rest, este o bicicleta fantastica, daca te intereseaza una pliabila, mica, rapida si usor manevrabila. Din punctul meu de vedere, Strida este reginae bicicletelor mici, iar designul exotic ii acorda inca un punct in plus.

Daca ar trebui sa acord o nota intre 1 si 10, cred ca as merge pe 9,5, si imi este greu sa renunt la ea pentru a testa si alte biciclete timp de cateva saptamani.

In concluzie, pot sa va spun ca prima mea dragoste in materie de biciclete s-a dovedit a fi una adevarata.

Mai multe informatii despre Strida gasiti pe www.ciclop.eu.

Tags:



23 de comentarii

  1. 2500 Ron pentru o bicicleta la care singura calitate e ca arata diferit ?

    Nu e rezistenta ca un mtb nu e comoda ca una de oras si pliabile gasesti destule la pret de trei ori mai mic.

    De ce ar plati cineva atat de mult pentru o bicicleta atat de impractica ? Ce faci daca se strica ceva – te uiti blocat la bicicleta ta diferita pe care nu se potrivesc piese normale, pe cand daca ai avea una obisnuita ai putea sa o repari cu cateva zeci de ron.

    Eu sunt de parere ca tu uiti ca traim in Bucuresti , locul unde pistele de bicicleta arata asa http://yfrog.com/g4bucurestimtbj

    Mai nou think outside the box promoveaza fitele si face reclama la magazine online ?

    • Dacă te uiți bine nu prea are chestii sărite de pe fix. Frânele par normale, în cel mai rău caz au un adaptor.

      Angrenajul nu este foarte special, și este foarte simplu. Singurele lucruri care nu se pot rezolva în service cu piese normale mi se par headset-ul specific și cadrul (care oricum e în garanție).

      L-aș încerca câteva zile prin Timișoara. Mai degrabă o bicicletă de asta decât una pliabilă cu geometrie clasică.

      Momentan folosesc o bicicletă cu roți de 28 în oraș.

    • Nu ştiu cât de practică sau nepractică este pentru Bucureşti. Ştiu însă că bicicletele pliabile sunt foarte populare în Olanda, unde locuiesc. Nu neapărat Strida, ci şi Brompton, Dahon etc.

      Bicicletele pliabile nu sunt pentru cicloturism, downhill etc. Sunt practice pentru un singur lucru: făcut naveta cu bicicleta. În Olanda, dacă ai pliabilă nu trebuie să plăteşi în tren (€10/zi) şi o poţi lua în autobuz şi tramvai (ceea ce, evident, nu poţi face cu o bicicletă full-size).

  2. Uite inca una aparent si mai pliabila si usor de manevrat pliata. N-am nici o legatura cu vanzatorul etc, contemplam la un moment dat achizitia.

  3. Marcati articolul ca reclama. Nu de alta, dar publicul vostru tinta e format din oameni care au si discernamint si pretentii de la voi. Nu ne deranjeaza reclama in sine, cit incercarea timida de a o transforma in “articol”.

  4. -diametrul rotilor este mic. Mare minus la pedalat , obosesti foarte repede
    -pozitie incomoda
    -pret foarte mare

    • Nu neaparat. Rotile mici sunt compensate de foaia imensa.
      Eu am o bicicleta Dahon, si din calcule eu dau doar cu 8-10% mai repede la pedale decat o bicicleta normala. Am foaia mai mare decat o bicicleta normala, si pinioanele putin mai mici, deci rotile se invart mai repede.

  5. strida atrage mereu pareri exaltate de la oameni care nu prea au treaba cu bicicletele … in cazul de fatza vad ca e numita regina bicicletelor mici 😀 …
    strida intra in categoria micro bike sau ultraportabile .. e facuta pt distante mici si f mici … gen muncesti in nush ce campus urias la goole si decat sa te dai cu segway ca toti figurantii mai bine o arzi human powered si-ti iei o minibici d-asta … sa te plimbi prin sediu pe acolo
    pe de alta parte faptul ca eziti sa o recomanzi ca nu cumva sa te trezesti ca mai apar inca 50 la fel spune multe despre alegerea ta … ai dat o suma destul de maricica doar asa ca sa te dai diferit 😀 ….
    poate la un moment dat iti faci curaj sa incerci si o bicicleta de oras full size … sunt f tari … singurul lor dezavantaj e ca sunt ffffff populare …. milioane si milioane in intreaga lume … da asta e un dezavantaj doar pt oameni ca tine 😀

  6. Elod , uita-te pe specificatii – aproape totul e diferit , nici vorba de piese normale .
    Saua , Pedalele – daca ai crapat una aia e , angrenajul ala care spui tu ca e comun nu e de loc , foloseste alt principiu nu obisnuitul lant , e o curea de kevlar . Franele – e usor sa spui adaptor , pana ajungi sa cauti unul – sa vezi ca dureaza cate o luna pana gasesti si ajungi sa comanzi din afara unde te mai arde si transportul .

    Bicicleta asta e pentru teren drept . Nu e pentru deal – o singura viteza si roti mici – nu e pentru vale – cadrul ala la frana brusca o sa te ajute sa devii un eunuc simpatic foarte rapid – si crede-ma ca biciclist in Bucuresti ai nevoie sa franezi brusc cam odata la 30minute.

    • M-am uitat la specs și nu m-am speriat. Montura frânelor pare a fi IS.
      Cureaua este la fel foarte răspândită la tot felul de sisteme de transmisie. Cu un rating de 60.000km nu mi-aș face probleme… Spre oroarea unora (și a mea, recunosc) cureaua începe să prindă și la biciclete normale (mtb single speed).

      E adevărat ce spui referitor la zone cu pante. Cu frâna bruscă, la fel (dar se învață). Viteza este redusă (compensează oarecum treaba cu frâna).

      Până una-alta mi se pare un compromis bun. Nu-i universal ca o bicicletă cu schimbător și de dimensiuni normale, dar nici nu cred că s-a dorit așa ceva.

  7. Cautati niste review-uri – toate spun ca se pliaza foarte usor si rapid si cam atat . Functionalitate – zero :

    “I tried out one of these things. They are idiotic: hard to control, the small wheels transmit shock from any road imperfection, gearing is inappropriate for moving safely in traffic, and the taller you are, the closer your hands get to you as you move the seat up. This bike is an example of when industrial design purism trumps real functionality.”

  8. Eu am un Mobiky care la acelasi pret are schimbator si se pliaza mai mica.
    http://www.mobiky.ro/
    Nu e de curse – majoritatea bicicletelor de prin magazine nu sunt de oras ci de jmekeri – dar isi face treaba bine.
    Cat despre saritul bordurii as intreba mai bine de ce e nevoie? Teroretic cel putin bordurile se monteaza lasate la trecerile de pietoni, practic e ca la canale – “Ce conteaza dom’le doua degete diferenta acolo si ca sta aplecata?”

  9. “Partea mai putin buna legata de design sunt oamenii mai putin toleranti. Acei oameni care sunt intimidati de tot ce e nou, de tot ce nu e pe intelesul lor, se vor lega de bicicleta. Vor urla dupa tine pe strada, vor incerca sa forteze hohote ca sa-ti arate parerea lor, te vor claxona sau vor incerca sa te sperie in trafic.”

    Inteleg perfect paragraful pe care l-am citat pentru ca si eu am parte de acelasi ‘tratament’. Am o bicicleta reclinata (recumbent) care, cel putin dpdv al design-ului, e si mai neobisnuita.

    Exemple din experienta personala in traficul bucurestean: rasete de toate felurile cu taria invers proportionala cu IQ-ul aparent si cu numarul de ‘ani de acasa’ – tu ai numit-o intr-un mod mai elegant – toleranta, “ce tare esti, frate”, “esti bolnav?”, “uite-l si p-asta”, “ce cretin!”, “cat a costat?”, “e comoda?”, “uite ce bicicleta!”, “băăăăă” sau alte feluri de strigate/ragete din masini, claxoane de toate felurile de la camioane pana la scutere de pe toate benzile inclusiv de pe contrasens etc etc etc
    Dupa circa o saptamana m-am obisnuit si dupa inca una am inceput sa ma amuz, acum e chiar distractiv. Ma gandesc sa m-apuc sa notez in fiecare seara ce-am auzit sau ce mi s-a strigat nou pe strada.

    S-o stapanesti sanatos si sa te bucuri de Strida ta in continuare. Mie imi place conceptul.
    Eu as vrea sa am cate un exemplar din fiecare model bicicleta, de la mobiki la velomobil. Mai greu cu finantele insa …

  10. m’am dat cu o astfel de bicla. e ciudata senzatia intrucat axa furcii e foarte apropiata de șa si schimbarile de directie sunt foarte bruste. franele sunt foarte bune (pe disc) si te pot pune in cap daca abuzezi. nu o recomand celor ce masoara peste 170cm intrucat veti lovi cu genunchii in ghidon (eu am 181cm si mi se intampla asta). rotile foarte mici te fac sa simti orice denivelare, iar faptul ca e single-speed limiteaza mult pe cei mai energici.
    este pliabila, insa nu devine foarte compacta, o poti totusi impinge pe propriile roti, fara sa fie nevoie sa o cari in spinare. nu cred sa gasesti pe undeva piese de schimb (curea de transmisie, frane) cel putin in romania…
    concluzia finala: pe distante mici (3-4 km) sau pentru o plimbare in parc poate fi distractiva, este insa o bicicleta de fitze, primeaza forma inaintea functiei.

  11. Am testat o strida si mi-a placut. Nu e grozava dar e ok. N-as folosi-o zilnic dar as tine-o in portbagajul masinii. Imi place cit de repede si cum se pliaza, imi plac semifurca fatza si transmisia pe curea in loc de lant. Aspectul e cool.
    In schimb mi se pare foarte scumpa.
    Cam la aceeasi bani as opta pentru o Brompton S type sau similara.

  12. Am una de vandut cu 250 de euro! 😀
    Am folosit-o doar 6 luni aproape zilnic si cred ca si-a atins limitele. Are o calitate indoielnica.
    Daca ai o greutate normala si nu o folosesti regulat, te vei bucare de ea ceva mai multa vreme. Altfel vei merge regulat cu ea la reparat.

  13. Seamana cu un premergator pentru adulti, ceva ce ai gasi intr-un azil de batrani sau pe la sectile de geriatrie.

    • Sa-nteleg ca asta e motivul pentru care n-ai merge pe o astfel de bicicleta (sa zicem c-o primesti cadou)? In caz ca da, iti reamintes ca suntem in sectiunea “think outside the box” si nu “the world seen from inside my box”.
      Bine ca nu seamana cu altceva, ma abtin sa precizez cu ce …

      Vezi ca notiunea de premergator pt. adulti nu sta in picioare. Se presupune ca adultii au mers in picioare la viata lor. Mai cauta si o sa afli cum se numesc acele dispozitive.

  14. Nu e vorba de cum arata – eu as spune ca e vorba decat costa si de faptul ca e total impractica. Cat despre varianta ta – ce faci daca o primesti cadou ?
    Raspunsul e simplu – acelasi lucru care l-as face cu orice alt lucru scump si inutil , as vinde si mi-as lua ceva practic.

  15. am o strida de mai mult de 1 an. nu inteleg inversunarea unora, e o bicicleta foarte, foarte misto. si mie mi s-a parut usor ciudata la inceput, insa treptat m-am obisnuit cu ea, acum mi se pare ciudata o bicicleta normala. 🙂 e chestie de gust si necesitati, atit.

  16. Am si eu Strida de vreo luna cred. Am mers o gramada pe ea prin oras mai ales cand am avut drumuri mai lungi in care am putut combina cu metroul. Merge foarte usor. Transmisia pe curea este excelenta.

Leave A Reply