Cel mai mare producător de băuturi carbogazoase din lume a bătut palma cu mai mulți cercetători influenți, pentru a promova în rândul publicului mesajul că nu dieta, ci lipsa de mișcare este principala cauză a obezității. Potrivit The New York Times, Coca Cola a finanțare consistentă și suport logistic către organizația Global Energy Balance Workout, ca aceasta să promoveze ideea că americanilor ar trebui să le pese mai puțin de ce beau și de ce mănâncă, fiindcă doar mișcarea poate preveni obezitatea.
”Presa de popularizare, precum și presa științifică pun prea mult accent pe ideea că Vai, mănâncă prea mult, mănâncă prea mult – dând vina pe fast food, pe băuturi îndulcite cu zahăr ș.a.m.d.. Cu toate astea, nu există dovezi convingătoare că așa este [că acestea conduc la obezitate, n.r.],” explică într-un video de promovare Steven N. Blair, specialist în educație fizică.
Mai mulți cercetători pe probleme de sănătate susțin că mesajul promovat de exponenții acestei organizații este înșelător și că face parte dintr-o campanie Coca Cola, menită să diminueze rolul băuturilor îndulcite cu zahăr în numărul mare al cazurilor de obezitate și diabet de tip 2. Potrivit criticilor, noua strategie susținută de afiliații Global Energy Balance Workout este să-i convingă pe oameni că activitatea fizică poate anula efectele negative ale unei diete nesănătoase, bazată pe fast food și băuturi carbogazoase îndulcite cu zahăr.
Reprezentanți ai două universități unde activează liderii organizației sprijinite de Coca Cola au dezvăluit faptul că, anul trecut, compania a donat 1,5 milioane de dolari pentru înființarea și punerea în mișcare a Global Energy Balance Network. Mai mult, din 2008, compania a finanțat cu circa 4 milioane de dolari diverse proiecte realizate de cei doi membri fondatori ai organizației: Steven N. Blair, profesor universitar ale cărui studii au conturat politicile federale pentru educație fizică în Carolina de Sud, respectiv Gregory A. Hand, decan al Universității pentru Sănătate Publică din West Virginia. Investigațiile au arătat că site-ul organizației, gebn.org, este înregistrat la sediul central al Coca Cola, compania figurând ca administrator al paginii web. Reprezentanții organizației susțin că ei nu au știut să înregistreze o pagină de internet, așa că i-au rugat pe cei de la Coca Cola s-o facă.
Specialiștii afiliați acestei organizații promovează constant în publicații academice, în presă sau în rețelele sociale ideea că activitatea fizică poate combate probleme cronice de sănătate, cum ar fi obezitatea sau diabetul, eliminând însă din calcul efectul dietei. Deși Blair susține că nu există o implicare din partea Coca Cola în ceea ce privește direcția promovată, organizația a omis până nu demult să includă pe site, printre sursele de finanțare, donațiile producătorului de băuturi răcoritoare.
”Vânzările Coca Cola sunt în scădere și există o uriașă bătălie politică și publică în ceea ce privește băuturile carbogazoase, iar fiecare mare oraș încearcă să reducă vânzările acestor produse,” spune Michele Simon, avocat pe probleme de sănătate publică. ”Acesta este un răspuns direct la pierderile companiei.”
Barry M. Popkin, profesor de nutriție la University of North Carolina, susține că implicarea companiei în susținerea cercetărilor de sănătate amintește de strategiile folosite de industria tutunului, care a finanțat experți, deveniți ”negustori ai îndoielii” în ceea ce privește riscurile asociate fumatului.
Marion Nestle, autoare a cărții Soda Politics și profesor de nutriție la New York University, e de părere că ”Global Energy Balance Network nu este nimic mai mult decât un purtător de cuvânt al Coca Cola. Agenda companiei este foarte clară: Pune-i pe câțiva cercetători să inducă puțină confuzie în știință și să distragă atenția asupra contribuției dietei.”
Sursa: The New York Times