Cititul toată viața face mintea ageră la bătrânețe

0

Cititul cărților, scrisul și alte activități care stimulează creierul încetinesc declinul cognitiv la bătrânețe, oferind protecție împotriva bolilor neurologice ale vârstei, scrie Smithsonian, care citează un studiu publicat în jurnalul științific Neurology. Acesta a arătat că oamenii care au întreprins astfel de activități de-a lungul vieții, atât în tinerețe, cât și la bătrânețe, au o rată mai scăzută de declin al memoriei și al altor capacități mentale decât cei care n-au făcut-o.

 

Flickr/CollegeDegrees360

 

Pentru a-și ține organismul în formă, oamenii se duc la sală, unde își întăresc mușchii și rezistența, un obicei care ține la distanță o gamă largă de boli mai târziu în viață. Au început să apară însă și “săli de fitness” pentru creier. Anumite site-uri, cum ar fi Lumosity.com sau MyBrainTrainer.com, percep o taxă lunară de 15 dolari oamenilor care vor să-și întărească memoria, atenția și alte procese mentale printr-o serie de jocuri și teste cerebrale.

Studiul din Neurology arată însă că oamenii nu trebuie să înceapă să arunce bani pe fitness-ul creierului, ci să deschidă o carte. Cercetătorii au folosit mai multe teste pentru a măsura memoria și gândirea a 294 de oameni pe o durată de șase ani. Participanții au răspuns și la un chestionar legat de obiceiurile lor de scris și citit, din copilărie și vârsta maturității, până la o vârstă mai avansată. După moartea participanților, la o vârstă medie de 89 de ani, oamenii de știință le-au analizat creierul în căutarea unor indicii fizice ale demenței, cum ar fi leziuni sau plăci, semne care cauzează deteriorarea memoriei la persoanele în vârstă.

Folosind informațiile din chestionare și rezultatele autopsiei, cercetătorii au observat că cititul cărților și scrisul reduc rata de declin a memoriei cu 32% mai mult decât activitatea mentală obișnuită. În cazul oamenilor care nu au citit și scris spre bătrânețe, declinul memoriei a fost cu 48% mai rapid decât la cei care au făcut-o moderat. Activitatea mentală a fost responsabilă pentru 15% din diferența în materie de declin al memoriei.

Cititul ajută la fitness-ul creierului pentru că înțelegerea unui text necesită mai multă energie mentală decât, de exemplu, procesarea unei imagini pe un ecran de televizor. Cititul ne antrenează memoria de lucru (sau cea de scurtă durată), care procesează activ informațiile noi pe măsură ce vin. În cele din urmă, aceste informații sunt transferate în memoria de lungă durată, unde înțelegerea noastră vizavi de un aspect se adâncește. De cealaltă parte, scrisul ne ajută să consolidăm informațiile noi pentru momentele în care am putea avea nevoie să ni le amintim, iar acest proces duce la întărirea memoriei.


Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger