Ciocolata, elixirul inimii și al spiritului

0

Conform unui studiu german realizat timp de 8 ani pe un eşantion de 20.000 de persoane, publicat recent în European Heart Journal şi citat de cotidianul Le Figaro, consumul zilnic al unei cantităţi moderate de ciocolată (7,4 g/zi) reduce cu 48% riscul de accident vascular cerebral şi cu 27% pe cel de infarct miocardic. Efectul va fi şi mai evident în cazul unui consum de 10 ori mai mare, adică de 20 g/zi (o tabletă mică servită la cafea cântăreşte 5 g).

 

„Aceste rezultate par a fi legate de o scădere a tesiunii arteriale (TA) în cazul consumatorilor de ciocolată”, estimează cardiologul André Vacheron, membru al Academiei de Medicină din Franţa. „Este interesant pentru că se ştie că o scădere chiar modestă a TA reduce riscul bolilor cardiovasculare”. Alte studii au arătat deja că datorită băuturilor din cacao consumate de indienii Kuna din Panama, aceştia au o tensiune arterială scăzută şi cea mai mică mortalitate cauzată de cardiopatie şi de cancer.

Dacă mai mult de 800 de ingrediente intra în compoziţia ciocolatei, beneficiile sale se explică doar prin câteva zeci dintre acestea, aparţinând marii familii a polifenolilor. Prezente în vegetale (fructe, legume, ceai verde, cafea, vin etc.), acestea alcătuiesc un ansamblu complex de molecule (cel puţin 500), ale căror beneficii în prevenirea bolilor cardiace, dar şi în patologiile neorodegenerative şi cancer, cercetătorii nu contenesc să le descopere.

„La nivel vascular, polifenolii acţionează prin mai multe mecanisme”, precizează profesorul Vacheron. „Au un efect antioxidant asupra LDL (colesterol rău), ceea ce previne formarea de plăci de aterom. Antrenează şi o vasodilataţie a arterelor, o inhibare a formării acestor plachete”. Echipa lui Augustin Scalbert (Inra, Clermont-Ferrand) a pus la punct o bază de date uriaşă privind polifenolii care indica exact prezenta acestora în compoziţia a 450 de alimente. „Ciocolată este unul dintre alimentele cele mai bogate în polifenoli” , precizează cercetătorul. „Este vorba mai ales de flavonoli care se afla de altfel la originea gustului amar al acestui produs”. Nu toate tipurile de ciocolată au această compoziţie: ciocolată neagră este mai bogată în polifenoli decât cea cu lapte. Iar ciocolată albă, care nu conţine pasta de cacao, nu are în compoziţia să polifenoli.

Care sunt efectele asupra psihicului? Sunt mai puţin clare decât cele asupra vaselor de sânge. „Un studiu recent indică un consum de ciocolată mai ridicat la persoanele depresive decât la cele nedepresive, însă e dificil să tragem o concluzie”, spune Dr. Bernard Waysfeld, psihiatru şi nutriţionist din Paris.

Alte studii au identificat efecte interesante în cazul stresului, adică în prevenirea maladiei Alzheimer. „Sunt nişte rezultate preliminare care se cer confirmate”, insistă totuşi psihiatrul. Potrivit acestuia, efectele stimulante ale ciocolatei nu sunt în orice caz datorate unui ingredient specific, ci mai degrabă plăcerii date de gustul acesteia.

În faţa acestor atuuri, putem să recomandăm un consum zilnic? Şi în ce cantitate? În urmă cu câteva luni, Academia de Farmacie din Franţa a convenit că este prematur să se preconizeze o dietă bogată în flavonoide. Şi nu trebuie să uităm de alţi compuşi ai ciocolatei, glucidele şi lipidele. În medie, 100 g de ciocolată conţin 500 de calorii. Un aport deloc de neglijat mai ales pentru dependenţi, care pot depăşi 200 g/zi. Potrivit Le Figaro, în Franţa, consumul mediu este rezonabil : 12 g/zi la adulţi şi 15 g/zi la copii. Probabil doza ideală pentru a te simţi bine fiind sigur că nu-ţi faci rău. (G.B.)

 

Foto: Flickr/Kirti Poddar

 


Leave A Reply