La 40 de minute de București, în județul Dâmbovița, o mână de adolescenți ghidați de asociații și oameni preocupați de dezvoltare comunitară și de mersul cu bicicleta vor să închege o legătură între comunitatea bicicliștilor din Capitală și una din comunitățile locale din vecinătatea ei printr-un traseu cicloturistic. Primii vor avea șansa să pedaleze în natură nu foarte departe de casă, în timp ce localnicii își vor putea promova produsele locale și spori astfel șansele de a atrage fonduri europene pe viitor. Proiectul are un obiectiv final și mai îndrăzneț: formarea unei rețele de comunități rurale în jurul Bucureștiului care să fie reunite într-o așa-zisă centură de cicloturism și să conlucreze și la alte proiecte de dezvoltare comunitară.
de Ionuț Dulămiță
Inițiativa a fost prezentată aseară în București, la pensiunea Casa Mică din Regie, și aparține Clubului “Tineri de Succes” din Comuna Ciocănești, județul Dâmbovița. Acum doi ani, la îndemnul Asociației pentru Educație, Antreprenoriat și Leadership (ApEAL), implicată în dezvoltarea comunitară prin educație, adolescenții, majoritatea cu vârste de 15-16 ani, au început să facă explorări cu bicicleta prin comunitatea lor, care se întinde pe o distanță de 9 kilometri și cuprinde păduri, lacuri și Balta Colentina. În primăvara anului trecut, tinerii de succes au depășit granițele Ciocăneștiului cu explorarea lor rurală și au descoperit atracții naturale pe care ApEAL le-a integrat într-un proiect cicloturistic. Apoi, în toamnă, fundația PACT, o ONG din domeniul dezvoltării comunitare și al economiei sociale, s-a oferit să-l finanțeze prin programul “PACT pentru COMUNITATE”. Semnarea contractului a fost amânată câteva zile, până când unul dintre tinerii aplicanți a împlinit vârsta legală de 18 ani.
Traseul prevăzut în proiect va fi în formă de buclă și va avea o lungime totală de 25 km, kilometrul zero urmând să fie marcat în fața Căminului Cultural din comuna Ciocănești. Aici se află o parcare unde viitorii cicloturiști își vor putea lăsa mașina pentru a încăleca bicicleta și a face un ocol al Lacului Zmeul, afundându-se apoi în Codrii Vlăsiei și traversând poiana Căsuța din Pădure în prima parte a buclei. În momentul de față, drumul de întoarcere este prevăzut pe asfalt, însă inițiatorii proiectului și-au dat seama, în urma unei explorări, că îl vor putea muta pe lunca râului Colentina. Astfel, traseul ar putea trece prin Balta Neamțului, prezentată drept o micro-deltă a Ciocăneștiului, unde grupul de inițiativă își propune să instaleze un foișor de observare a faunei, în special a păsărilor. Drumul velo va trece și prin vecinătatea unei pensiuni cu 20 de locuri, unde se pot caza “oameni cu orice fel de pretenții”, după cum anunță Șerban Moldoveanu, de la asociația ApEAL, coordonatorul proiectului. În cele din urmă, traseul se va încheia tot la Căminul Cultural, după ce va fi străbătut cinci sate dâmbovițene: Ciocănești, Decindea, Urziceanca, Crețu și Vizurești.
În toate aceste sate, spune Șerban, va funcționa câte un magazin “ciclo-prieten”, dotat cu compresor și trusă de scule pentru cicloturiștii cu probleme tehnice și menit să stimuleze economia locală. În aceste magazine vor exista hărți care le vor semnala turiștilor velo în ce punct de pe traseu se află în momentul respectiv. Așa-zisa centură cicloturistică va fi presărată și cu produse locale: “Ne-am propus să scoatem la suprafață și producătorii locali”, spune coordonatorul proiectului, “de la ouă și miere, până la vin, trecând prin roșii și produse lactate sau prin mături – în zona Urziceanca există un atelier de confecționat mături la care pot participa oamenii care vin în teambuildinguri, după ce dau o tură cu bicicleta, iar în zona Vizurești pot participa la o partidă de echitație”. Nelu Nilă, un fost consilier local din Ciocănești, spune că, prin intermediul proiectului, se va dezvolta activitatea țăranilor din comună și se va putea deschide drumul spre înființarea de micro-ferme, solarii sau sere în regiune. “Poate așa atragem și niște fonduri europene care să sprijine oamenii din localitate”.
Traseul va fi completat și de o stație de agrement pe care un antreprenor local, Radu Tudorache, care este și micro-producător de vin ecologic, are de gând să o amenajeze în Codrii Vlăsiei. Este vorba de ceea ce se va numi “Parcul Bucureștiului”, întins pe o suprafață de sute de hectare, “de cinci-zece ori mai mare decât toate parcurile din Bucurști la un loc”. Acesta va include, printre altele, o pistă de ciclism sportiv, un dirt-park gândit și pus în aplicare de voluntari din București, precum și un restaurant care va cumpăra produse de la localnici. Acela;i antrenprenor va sprijini grupul de inițiativă din Ciocănești, prin intermediul Fundației Aldea-Tudorache, la dotările pe care urmează să le găzduiască traseul cicloturistic.
Pe lângă ieșirea cu patru benzi din București spre Târgoviște, cicloturiștii vor avea la dispoziție și două puncte de intrare cu trenul în comunitatea din Ciocănești, ambele aflate la circa 2,5-3 km de începutul și sfârșitul buclei. Mircea Crisbășanu, unul dintre pionierii cicloturismului în România, care contribuie la rândul său la proiect din partea Asociației ROI, a început deja negocierile și cu Primăria Municipiului București pentru extinderea opțiunilor de transport. “Majoritatea acestor comunități fac parte din ceea ce va fi zona metropolitană [a Bucureștiului]”, spune Șerban Moldoveanu. “Se caută sprijin de la primărie pentru niște navete care, sâmbăta și duminica, să ducă bicicliștii în câteva puncte de pe traseu, iar seara să-i ia înapoi”. Pe site-ul proiectului, implementat de Asociația Adamos, există o hartă interactivă care le va permite turiștilor să-și facă planul de acasă și să măsoare diferențele de nivel. Pagina web va cuprinde și contactele micilor producători, care îi pot aștepta pe bicicliști cu produse comandate în prealabil online.
ApEAL vrea însă să meargă mai departe. Echipa a identificat o salbă de zone în jurul Bucureștiului cu potențial de a găzdui și ele trasee velo și a forma o centură cicloturistică a Capitalei. “Ideea noastră ar fi să stimulăm crearea unor grupuri de inițiativă în aceste comunități care să ducă la minim un traseu în fiecare dintre ele, urmând ca ulterior să începem să legăm aceste trasee cu marcaj cicloturistic în așa fel încât, la final, să avem o salbă de comunități ciclo-prietene”, spune Șerban Moldoveanu. “Acest lucru ne permite o dezvoltare în două direcții. Pe de-o parte, ne-a interesat ca aceste comunități, făcând niște proiecte comune în domeniul ciclo, să se cunoască și ulterior să dezvolte proiecte de dezvoltare comunitară și în alte domenii. Un alt interes e ca bucureștenii să profite mai mult de niște oportunități de petrecere a timpului care există la numai 30-45 de minute de București fără să mai stea în aglomerație spre Valea Prahovei sau destinații mai îndepărtate”.
Proiectul pilot al Centuri Cicloturistice București, cel din comuna Ciocănești, va fi inaugurat în aprilie 2013. Pentru lansarea lui, Mircea Crisbășanu face apel și la ajutorul orășenilor, care pot merge în luna martie să contribuie la montarea marcajelor și la ecologizarea traseului. Proiectul va fi promovat atât în București, cât și în străinătate, prin parteneri specializați în activități cicloturistice ca Cycling Romania (inițiativă a lui Mircea Crisbășanu), cu participarea turiștilor străini, tot mai interesați să viziteze România pe bicicletă.
Puteți citi și:
3 comentarii
Pingback: Slow bike, la Ciocăneşti | Portocala Mecanică | Portocala Mecanică
Pingback: Trasee marcate pentru cicloturiști în zona Dealu Mare | TOTB.ro - Think Outside the Box
Pingback: Dunărea și oamenii ei se cunosc cel mai bine de pe bicicletă | TOTB.ro - Think Outside the Box