Cel mai scump site din ţară, portalul eRomania, un site cu mult sub standardele actuale

8

Pe 23 decembrie 2013, a fost lansat spre testare publică website-ul www.portaleromania.ro, cel mai scump website finanțat de statul român, fiind deja plătite peste 8 milioane de Euro  (TVA inclus) către dezvoltatorul portalului de către Ministerul pentru Societatea Informațională (MSI).  Întrucât perioada de testare (“menită a aduna feedback-uri din partea administrației publice, a cetățenilor și a mass-media” – potrivit comunicatului de presă oficial publicat pe website-ul MSI în data de 23 decembrie 2013) se va încheia pe 31 martie 2014, echipa GPeC (Gala Premiilor eCommerce) a realizat un mini-audit al portalului, media generală obținută de site fiind de doar 3,72 puncte din maximum 10 puncte. Majoritatea magazinelor verificate în cadrul GPeC obțin note între 6 și 9 la prima jurizare. Pânâ acum, nu există vreun site verificat care să fi luat sub nota 4, din experienţa autorilor.

 

Untitled

 

 

GPeC (Gala Premiilor eCommerce) este cel mai important eveniment de comerț electronic din România, aflat deja la a 9-a ediție anuala. Una din componentele majore ale evenimentului este reprezentată de competiția magazinelor online care se desfășoară în baza unui set de peste 90 de criterii de jurizare, dezvoltate în ultimii 8 ani, considerate de comunitatea comerțului electronic drept standarde de bune practici in domeniu.

Pentru analizarea portalului eRomania, echipa de auditori (formată din Andrei Radu, Liviu Taloi, Bogdan Manolea și Andrei Avădanei) a pornit de la sistemul de notare și criteriile relevante dezvoltate de GPeC in ultimii 8 ani, adaptate pentru un site de conținut și însoțite de criteriile de preselecție pentru Trusted.ro. Au fost eliminate criteriile specifice activității de comerț electronic, iar timpul alocat micro-auditului inițial a fost de 3 ore pentru fiecare membru al echipei, întrucât “un audit complex ar fi putut dura câteva săptămâni”, după cum declara echipa GPeC. Analiza a fost apoi finalizată în perioada 12-20 ianuarie 2014.

Potrivit echipei GPeC, portalul eRomania a obținut nota generala 3,72 din maximum 10 puncte, ținând cont de 11 grupe principale de criterii de jurizare, respectiv: Impresia generală asupra site-ului, Pagina Principală, Pagina de categorie, Căutare, Pagina de Conținut / Articol, Sign-Up / Login, Pagina de confirmare a creării contului, Confirmarea creării contului prin e-mail, Aspecte juridice, Securitate și SEO.

Micro-auditul rezultat poate fi consultat integral mai jos, în format pdf, de către oricine este interesat sa îl parcurgă, acesta conținând explicații și exemple concrete pentru problemele întâlnite în cadrul portalului.

“Din păcate, eRomania nu este un website care să se ridice la nivelul așteptărilor și, mai ales, al investiției în proiect  – iar acest lucru a rezultat în urma unei analize sumare a site-ului. Lăsând la o parte problemele de usability sau structurarea deloc intuitivă a informației, cred că cel mai grav este că proiectul – în stadiul actual – nu își atinge sub nicio formă scopul declarat în titlu: acela de a fi un portal al democrației participative, fapt care presupune interacțiune constantă cu utilizatorul”, declara Andrei Radu, Fondatorul Galei Premiilor eCommerce. “Având în vedere costul proiectului, finanțat din bani publici, noi am încercat sa atragem atenția asupra problemelor portalului și încurajam orice instituție sau cetățean sa ofere feedback pana pe 31 martie 2014, când se încheie perioada de testare publica”, adaugă Radu.

“Un portal care să încurajeze participarea simplului cetățean la ceea ce numim e-guvernare, trebuia să fie lansat și apariția lui este salutară. Din păcate, din însăși construcția lui, portalul eRomania e sortit să fie accesat fie de oameni foarte convinși să afle ceva, fie plătiți eventual sa intre și să folosească acest site. Felul în care l-au conceput, îl face inabordabil cetățenilor simpli care nu înțeleg jargonul tehnic, care nu au o experienţă deosebită pe Internet. Prin modul lui greoi de funcționare, anulează scopul pentru care a fost creat. Tot ce putem spera este ca dezvoltatorii portalului să ţină cont de bunele practici în domeniu”, spune Liviu Taloi, Co-Fondator al www.ECOMpedia.ro .

Din păcate, site-ul eRomania nu respectă nici măcar legislația dată de însuși Ministerul Societății Informaționale, care cere date complete de identificare a oricărui site, asta pentru a nu mai vorbi de zona de protecție a datelor personale sau de obligațiile de accesibilitate a unui site ce aparține administrației publice. În acest moment, site-ul eRomania nu ar trece de criteriile minimale de eligibilitate pe care le avem la Trusted.ro”, a declarat Bogdan Manolea, co-iniţiator la Trusted.ro, Programul național de certificare a magazinelor online. “Sunt mai dezamăgit de lipsa de reacție a industriei românești de online. În momentul în care știi că este spre “testare publica” un site care a costat 8 milioane de euro din banii publici și nu spui nimic (dar te pricepi foarte bine la domeniul respectiv), înseamnă ca fie te aștepți o sinecură viitoare din bani publici, fie ești o firmă indolentă cu privire la banii dați de tine către stat.”

“Deși s-au luat măsurile minime de securitate prin integrarea unui firewall și adoptarea unei soluții plătite pentru realizarea website-ului, în eRomania nu s-au luat în considerare cele mai populare vulnerabilități drept pentru care, fără a realiza un test de securitate, s-au remarcat la prima vedere numeroase probleme de securitate de nivel mediu și ridicat,” a declarat Andrei Avădănei de la WorldIT.info care analizat partea de securitate al site-ului.

Raportul a fost deja trimis către MSI acum doua zile pentru rezolvarea problemelor identificate majore de protecția vieții private și a securității. Am primit deja mulțumiri pentru contribuție și am fost informați că datele au fost trimise către “proiectantului portalului spre analiză și am inițiat consultări cu acesta vizând concluziile raportului dumneavoastră și oportunitatea adoptării acestora. La finalizarea acestora (estimam un termen de 15 zile), vom răspunde punctual tuturor observațiilor dumneavoastră. “

Autorii auditului pe care îl puteţi parcurge mai jos sunt: Andrei Radu – www.gpec.ro și www.trusted.ro, Liviu Taloi – www.siteaudit.ro și www.ecompedia.ro, Bogdan Manolea www.legiinternet.ro și www.trusted.ro, Andrei Avădănei – www.ccsir.org, www.defcamp.ro și www.worldit.info.

[gview file=”https://www.totb.ro/wp-content/uploads/2014/01/Eromania-audit-ian-2014.pdf”]

 

 

 

 


8 comentarii

  1. oribil. interfata e un gunoi. pare sa aiba content pe el, totusi, ceea ce inseamna ca nu e totul pierdut (interfata se face usor). dar tot cred ca-l faceam eu mai bine la 1/1000 din pret.

  2. Ar trebui sa il sparga repejor un white-hat ca sa ridice awareness-ul legat de problemele de securitate. Poate asa sunt obligati prin contract dezvoltatorii sa reduca vulnerabilitatile. E un mare “poate” avand in vedere ca e semnat cu statul si cel mai probabil e spaga cuiva… Asta ca sa spunem pe fata ce gandim cu totii

  3. La 8 mil. Eur e chiar jenant sa nu fie optimizat pentru mobile. Layoutul și structura informației arată ca la un site făcut de un student în practica, la fel ca orice site făcut pentru o instituție a statului.

    Este clar că este șpaga unui compatriot. Toți care lucrează în domeniu știu asta pentru că realizează cerințele clientului la quotatia asta.

    Și dacă se agită cineva și spune că proiectul e o șpagă clară se întâmplă ceva???

  4. Buna ziua. Trebuie sa comentez si eu ca nu ma mai pot abtine..Atat de multe prostii se intampla in tara asta! Oamenii fara CREIER ne conduc si adevarul este ca noi suntem PROSTII pentru ca le lasam.

    Lucrez in domeniu, am calculat tot ce tine de bani in proiectul asta, dar nu vad unde au fost investiti atatia bani! E o suma imensa pentru orice site/brand!

    Ar trebui probabil sa adaugam faptul ca nu stim sigur cat a primit dezvoltatorul din acesti 8 milione de euro. Este foarte important de stiut unde exact au fost investiti acesti bani.

    Un astfel de site poate costa pe piata maxim 10000 de euro, cu o structura si functionaliate cu MULT peste cea actuala. In Romania sunt MULTI dezvoltatori profesionisti care sunt capabili sa faca aceste lucruri si sunt sigur ca ar fi si o mandrie sa lucrezi la un proiect ca asta.
    Bine, sa subliniam ca trebuie sa ai un buget mai mare de 10.000 daca vrei sa o promovezi bine. Campanii de publicitate – care costa multi bani, content(text si imagine), oamenii care administreaza site-ul, hosting, security, SEO si asa mai departe..dar in nici-un caz nu te costa 8 MILIOANE de euro. Bugetul asta ar trebuii sa ajunga pentru o perioada luuuunga de promovare.

    Pute ceva in projectul asta, poate asta este si idea de marketing. :))))

    Cu respect,
    Attila

  5. Costul continutului, care, asa cum va laudati toti mai sus ca lucrati in domeniu, ar trebui sa stiti ca este extrem de important. Probabil ca ar costa de 3 ori mai mult strangerea si publicarea continutului, decat siteul in sine.

    Ok, sunt de acord cu voi ca banii platiti sunt cu mult peste valoarea proiectului si ca de obicei, in Romania, totul costa de 100 de ori mai mult decat valoarea reala. Plus ca portalul arata execrabil. Este codat bine insa designerii au fost foarte slabi.

    PS: Va rog, incetati a fi atotcunoscatori!! Ne pricepem la toate, la marketing, la internet, la fotbal, la electronica, la mecanica…Cand o sa incetam sa STIM TOT, atunci vom incepe sa progresam…pana atunci vom ramane cei mai destepti, dar totusi cei mai inapoiati.
    Multa bafta.

  6. Dumnezeule mare! Ce oameni au lucrat la site-ul asta? Unde au invatat lucrurile de baza in web design. Cum este posibil sa ai un URL, cat China la pagina de start! Aici sunt banii nostri? Sincer, aici sunt aranjamente pe banii nostri si cu toata rapunderea spun ca astfel de site ne face de ras. Toate marile investitii sunt de toata jena, de la brandul de tara si pana aici, la site-ul asta care pare un site de neinitiati.

Reply To SS Cancel Reply

Advertisment ad adsense adlogger