Câţiva tineri au creat în România o platformă unde oamenii pot să-și doneze evenimentele semnificative din viața lor, cum ar fi nunta, ziua de naștere, prima alergare. Miza este ca oricine să poată strânge foarte simplu, prin intermediul platformei online, bani pentru o cauză. De exemplu, dacă vrei să îţi donezi ziua de naştere, îi inviţi pe cei care urmau să-şi aducă daruri să doneze în schimb orice sumă prin Galatom, banii fiind direcţionaţi spre cauza aleasă. Din 2013 şi până acum s-au donat cu ajutorul platformei peste un milion de lei. Mult mai puțin decât pe platforme similare din alte țări, însă destul pentru a arăta că fenomenul ia amploare și în România.
Interviu de Laura Ștefănuț
I-am cunoscut pe cei de la Galantom când am folosit platforma lor pentru semimaratonul din Bucureşti, unde o echipă de 14 susţinători a alergat pentru a primi donații, ca TOTB să realizeze un proiect jurnalistic despre speciile amenințate din România. Fondatorii platformei investesc zilnic timp și entuziasm, dar nu iau comision din donațiile strânse, fiindcă vor ca toți banii să meargă la cauzele pentru care sunt strânși.
Am stat de vorbă cu Andrei Chirtoc (foto stânga), unul dintre cei trei care au pus bazele platformei Galantom.
Din cine e formată echipa Galantom?
Galantom a fost a inițiat de mine, împreună cu Gabi Solomon și Constantin Negruț. Între timp ni s-au alăturat voluntari în echipă Claudiu Antal, care ne ajută cu partea de social media, Andreia Anghel și Ilinca Marcu, care își dedică o parte din puținul lor timp liber pentru a ne ajuta pe partea de comunicare. Cu toții mai facem și altceva în afară de Galantom. Eu și Gabi organizăm evenimente sportive, Constantin lucrează într-o corporație, Claudiu e student, Ioana și Ilinca lucrează în agenții de publicitate.
Ce e frumos la acest proiect este că din echipă fac parte oameni care reprezintă organizații diferite: eu și Constantin suntem fondatorii Asociației Envision. Gabi este unul din fondatorii People for Sport. Claudiu, Ilinca și Ioana sunt voluntari în diverse proiecte ale mai multor organizații. Cu toții suntem “propovăduitorii” ideii că între organizațiile nonprofit din Romania ar trebui să existe ceva mai multă deschidere, mai mult schimb de experiență și mai multă coalizare pe probleme comune, în locul spiritului concurențial, uneori dus la extrem.
Echipa Galantom, începând din stânga sus: Andrei, Gabriel, Constantin, Claudiu, Andreia, Ilinca
Investiți foarte mult timp în proiectul Galantom. Care sunt satisfacțiile?
Suntem bucuroși că am pus pe picioare un proiect care aduce schimbare în bine pentru mulți oameni care au nevoie de ajutor și multe organizații care se luptă să îndrepte lucruri în România. Cu riscul de a folosi un clișeu, este foarte adevărat că a fi parte din schimbările pe care ți le dorești în jurul tău te împlinește. Galantom a devenit pentru mine pastila de optimism de dimineață. Îmi place, când beau cafeaua, înainte să citesc știrile, să citesc povestea sau motivația unui om frumos care alege să susțină o cauză, devenind fundraiser pe Galantom. Nu o sa vă dau niciun exemplu, tocmai pentru a vă face curioși să intrați pe Galantom și să citiți chiar voi poveștile lor.
Dați-mi exemple cu câteva dintre proiectele voastre favorite înscrise pe Galantom.
Îmi plac organizațiile care prin proiectele lor arată ca oricine se poate implica. Oricine poate să devină fundraiser, deși unora li se poate părea la început mai greu. Chiar dacă nu eşti neapărat pasionat de sport, nu ești maratonist sau ciclist dornic de performanță, îți poți dărui măcar o dată ziua de naștere, ai o pasiune pe care o poți dărui sau poți renunța 30 de zile la fumat pentru a ajuta un copil care are nevoie de bani pentru o operație, de exemplu. FUNDraising-ul poate deveni FUNraising si chiar poate da activităţilor care ne fac plăcere o valenţă caritabilă. Avem exemple de organizaţii care au strans fonduri prin Galantom organizând concursuri de Catan sau de Karaoke, seri de sand-up comedy sau chiar tabere de public speaking.
Cum v-a venit ideea de a lansa Galantom? V-ați inspirat după un model anume?
În 2012, Gabi a implementat o platformă de donații pentru participanții la Transmaraton. A mers nesperat de bine și s-au strâns peste 124.000 RON. Eu reprezentam atunci una dintre cauzele beneficiare și am fost foarte mulțumit de platformă și de colaborarea cu Gabi. Amândoi știam că există un gol în zona de fundraising peer to peer online la noi. Multe organizații făceau deja fundraising peer to peer prin evenimente sportive și nu numai, dar nu exista un instrument online. Foarte mulți oameni strângeau deja fonduri voluntar pentru cauze în care credeau. În 2013, ne-am reîntâlnit și am decis să creăm o platformă care să umple acest gol, să vină în spijinul organizațiilor și să îi facă cunoscuți pe toți acei oameni care aleg să se implice prin fundraising voluntar.
Nu avem pretenția că am inventat noi roata. Fundraising peer to peer online se face de mult timp în alte țări din vest și nu numai, pe acest model. Înainte să ne apucăm de treabă, ne-am uitat la mai multe platforme din afară, dar cred că modelul principal a fost justgiving.com. Ce am încercat să facem noi a fost să adaptăm modelul la contextul din România și la posibilitățile de implementare disponibile la noi.
Ce obstacole ați întâlnit?
În mare, obstacolele s-au legat de limitările de buget ale multor organizații care decid greu să investească (oricât de puțin) în resurse externe care să le susțină activitatea de fundraising și de rata încă mică de utilizare a cardului pentru plăți online în România. Dar am știut de la început că, cel puțin în aceste două privințe, trebuie să ne asumăm un rol de “educator al pieței”, în primul rând prin crearea unui capital de încredere în jurul platformei, care să crească organic.
Cum vă susțineți financiar?
Platforma Galantom nu percepe o taxă pentru serviciile oferite. Am lăsat la voia donatorului să aleagă dacă dorește să susțină dezvoltarea platformei cu 0,1, 3 sau 5% din suma donată. Momentan nu ne susținem financiar din platformă. Există niște venituri generate de platformă pe care le reinvestim în proiect, dar este prea devreme să spunem că platforma și-a atins pragul de rentabilitate. Ca orice proiect care se respectă, ne dorim acest lucru și lucrăm pentru asta. Un partener care să investească o perioadă în proiect ne-ar ajuta să atingem acest prag mai rapid. Suntem, deci, în căutare de parteneri și deschiși propunerilor.
Ce planuri aveți pentru viitorul Galantom?
Cu ajutorul organizațiilor partenere, al fundraiser-ilor și al donatorilor implicați, am reușit de curând să trecem de pragul de un milion de lei strânși prin intermediul platformei. Ce ne dorim noi este ca la sfârșitul lui 2018 să depășim pragul de 1 milion de EURO strânși pe Galantom. Sperăm ca proiectul Galantom să adune în jurul lui o comunitate a oamenilor de bine din România și să devină un canal prin care aceşti oameni și poveștile lor sunt arătate.
Ne-am format reflexul de a gândi și a spune că românii sunt individualiști și că nu le pasă unora de alții. Este adevărat că sunt multe de îmbunătățit din punctul acesta de vedere, dar, dacă te uiți pe Galantom și nu numai pe Galantom, ci si pe alte platforme de crowdfunding de la noi, vezi că sunt foarte mulți oameni implicați și care se luptă să schimbe lucruri în bine. Este nevoie ca acești oameni să fie promovați mai mult. În câteva cuvinte, despre asta e vorba pe Galantom: ne străduim să promovăm mai mult binele și oamenii de bine! Poate, poate reușim să răspândim o epidemie ☺!
Foto: Galantom
Un comentariu
Pingback: Zelist Blog » Blog Archive » 21 – 27 mai 2015 – Saptamana in Social Media