Ce trebuie să ştii despre pistele ilegale din Bucureşti!

2

Un cetăţean informat nu poate fi manipulat. În ultimii doi ani, OPTAR şi-a informat simpatizanţii despre pistele ilegale şi despre încrâncenarea cu care vinovaţii sunt protejaţi de instituţiile statului. În dispreţ faţă de cetăţeni, Administraţia Străzilor Bucureşti, instituţia vinovată de irosirea a zeci de miloane de euro, a anunţat zilele trecute că “nimic nu se va schimba în acest an”. Aşa să fie ? OPTAR crede că probele prezentate mai jos vor lămuri cetăţenii despre sistemul corupt care “face legea” în Bucureşti.

 

de Organizația pentru Promovarea Transportului Alternativ în România (OPTAR)

 

21 apr 2011 – OPTAR solicită Administraţiei Străzilor Bucureşti informaţii despre pistele pentru biciclete. Pe 13 mai 2011, instituţia trimite doar o parte dintre informaţiile solicitate.

08 iunie si 27 iunie 2011 – OPTAR solicită Brigăzii Rutiere Bucureşti primele avize eliberate pentru materializarea pistelor. Se face şi prima sesizare despre unele nereguli constatate. Răspunsul a sosit pe 01 iulie 2011.

12 iunie 2011 – OPTAR analizează cele 10 piste pentru biciclete pe care Administraţia Străzilor susţinea că le-a recepţionat. Filmările aveau să stea la baza următoarelor petiţii adresate Poliţiei şi Primăriei. Se constată lipsa pistei pentru biciclete pe Calea Văcăreşti, pista care ar fi fost recepţionată de Administraţia Străzilor.

06 iulie 2011 – OPTAR solicită Brigăzii Rutiere avizele eliberate pentru cele 10 piste pentru biciclete pe care Administraţia Străzilor le-ar fi recepţionat până la data 13 mai 2011. Cele mai multe dintre acestea ne sunt transmise pe 01 august 2011.

25 augut 2011 – OPTAR solicită Brigăzii Rutiere desfiinţarea pistelor periculoase.

31 august 2011 – OPTAR este invitată la sediul Brigăzii Rutiere. Din discuţii am aflat că există cel puţin un poliţist care credea că în Codul Rutier există prevederi care susţin trasarea pistelor exclusiv pe trotuare. Totodată am constatat faptul că Poliţia nu dispune de mijloacele necesare pentru controlul viabilităţii pistelor. Politisul care a verificat sesizările noastre a efectuat deplasarea cu autoturismul în timp ce pistele din Bucureşti sunt marcate exclusiv pe trotuare.

22 septembrie 2011 – OPTAR prezintă Comisiei Tehnice de Circulaţie din cadrul Primăriei Municipiului Bucureşti o “Analiză a pistelor pentru biciclişti”. Administraţia Străzilor şi Brigada Rutieră au avut reprezentanţi în comisie.

27 septembrie 2011 – Brigada Rutieră formulează răspunsul la petiţiile OPTAR privind desfiinţarea pistelor periculoase. Pentru prima dată se confirmă faptul că Administraţia Străzilor Bucureşti a recepţionat şi plătit ilegal pistele.

30 septembrie 2011 – OPTAR cere informaţii despre pistele recepţionate de Administraţia Străzilor. Scopul cererii era de a verifica dacă au mai fost recepţionate şi alte piste în afara celor 10 piste comunicate în luna mai. Atunci spunem pentru prima dată povestea celor zece biciclete maltratate din curtea Administraţiei Străzilor.

09 octomrie 2011 – OPTAR expune problema Bucureştiului către comunităţile de biciclişti din întreaga lume. În mai puţin de o săptămână sosesc reacții din toate colturile lumii.

10 octombrie 2011 – OPTAR sesizează Prefectură. Aceasta se rezumă să facă ceea ce OPTAR făcuse deja: trimite petiţia către poliţie şi Administraţia Străzilor. Administraţia Străzilor n-a răspuns petiţiei.

11 octombrie 2011 – OPTAR se întâlneşte cu reprezentanţii Administraţiei Străzilor. Constatăm că reprezentantul instituţiei în Comisia Tehnică de Circulaţie din cadrul Primăriei Bucureşti nu ştia că mopedele sunt obligate să circule pe piste. Dealtfel, nelămuririle doamnei consilier au stat la baza lansării unui concurs de fotografie: Pietoni în acțiune! Fiind o temă foarte dificilă, niciun artist nu a putut să ilustreze viziunea Administraţiei Străzilor. (Prin marcarea pistelor pe trotuare, Poliţia şi Primăria a obligat mopedele să circule pe pistele materializate pe trotuare, printre pietoni.)

19 octombrie 2011 – Administraţia Străzilor, sub masca unei instituţii care dă dovadă de transparentă, trimite către OPTAR informaţii cu scop de manipulare:

– Astfel, cu toate că s-a solicitat o listă cu traseele recepţionate, primim o adresă cu piste executate.

– Cu toate că în luna mai se vorbea despre 10 trasee finalizate şi recepţionate, acum se pomenea despre 39 de trasee executate.

– Cu toate că pe data 13 mai 2011 se dă o listă cu artere pe care „sunt în curs de execuție lucrările de amenajare piste pentru bicicliști”, pe data 19 octombrie 2011 se susţine faptul că respectivele piste au fost realizate in 2010!!!

27 octombrie 2011 – La o solicitarea a noastră din 14 octombrie, aflăm că în urma constatărilor deficienţelor, Brigada Rutieră nu a aplicat sancţiuni contravenţionale.

31 octombrie 2011 – Urmare a greşelilor de marcare a pistelor pentru biciclete, tot mai mulţi şoferi au senzaţia că bicicliştii sunt obligaţi să meargă pe trotuare. Aflăm că până şi compania de transport locală crede acest lucru. Cetăţenii sesizează OPTAR despre un răspuns RATB la o petiţie. Foarte grav este faptul că RATB încurajează comportamentul agresiv al șoferilor săi, găsind justificări pentru faptele acestora.

17 noiembrie 2011 – Deoarece am aflat că RATB “încurajează folosirea bicicletei ca mijloc alternativ de transport”, fiind parte activă în proiectul „CAPITALA CREŞTE VERDE”, iniţiativă a Primăriei Municipiului Bucureşti de promovare a mijloacelor de transport ecologice, am solicitat acestei instituţii să pună la dispoziţia noastră, cu titlu gratuit, spaţiu publicitar pe autovehiculele RATB. Doream să demarăm o campanie publicitară cu scopul de a încuraja cetăţenii să folosească mai mult bicicletele ca mijloc de transport. Răspunsul RATB s-a rezumat la o listă de preţuri.

Regia de transport local din Braşov le spune oamenilor să folosească bicicleta.

24 noiembrie 2011 – OPTAR trimite petiţii prin care sesiseaza problemele pistelor către Primarul General al Municipiului Bucureşti şi către Consiliul Generalal Municipiului Bucureşti. După ce hârtiile au fost plimbate între diverse direcţii din Primărie, hârtiile sunt trimise la Administraţia Străzilor Bucureşti (instituţia vinovată) pentru a formula un răspuns. Până astăzi (06 nov 2012) nu am primit răspuns la aceste petiţii.

30 noiembrie 2011 – OPTAR trimite petiţii către PMB şi CGMB prin care se solicită ca în proiectul parcării de la Universitate să se prevadă locuri pentru parcarea în siguranţă a bicicletelor. Până la această dată nu am primit răspuns la aceste petiţii. Deoarece parcarea nu a fost finalizată, nu cunoaştem dacă petiţiile au fost luate în considerare.

04 ianuarie 2012 – Reacţie la petiţia înaintată către Prefectură, OPTAR primeşte o adresă din partea Direcţiei Generale de Poliţie a Municipiului Bucureşti. Se reconfirmă încălcările Codului Rutier dar nu se comunică nicio măsură adoptată pentru protejarea vieţii şi integrităţii participanţilor la trafic.

04 ianuarie 2012 – OPTAR formulează o nouă cerere prin care solicită Administraţiei Străzilor Bucureşti să furnizeze informaţii publice despre pistele pe care le are în administrare după ce instituţia a refuzat să răspundă cererii depuse pe 30 septembrie 2011.

26 ianuarie 2012 – Soseşte un nou set de avize eliberate de Poliţie pentru marcarea pistelor. Se constată că există avize eliberate în 2011 la piste pe care Administraţia Străzilor susţine că le-a realizat în 2010.

27 ianuarie 2012 – OPTAR solicită Instituţiei Prefectului să-şi exercite prerogativele de garant al respectării legii. Se solicită identificarea persoanelor vinovate.

20 februarie 2012 – OPTAR formulează o cerere administrativă prin care se solicită Administraţiei Străzilor un răspuns la cererea depusă pe 4 ianuarie 2012. Şi de data aceasta Administraţia Străzilor Bucureşti refuză să furnizeze informaţiile publice. În faţa acestui refuz OPTAR dă în judecată ASB. Primul termen este stabilit pe 9 mai.

Februarie 2012 – La iniţiativa lui Matei Budes, 6 biciclişti se întâlnesc pentru a discuta despre o posibilă colaborare în rezolvarea problemelor bicicliştilor. OPTAR a fost prezentă la această întâlnire. Săptămânal numărul participanţilor creşte.

În luna aprilie 2012, Comunitatea Bicicliștilor din București, noua platformă a biciclisilor bucureşteni, îşi face cunoscute intenţiile:

“Comunitatea Bicicliştilor din Bucureşti militează pentru dezvoltarea unor politici şi a unei infrastructuri care să încurajeze mobilitatea urbană, prin aplicarea normelor europene în domeniu, în scopul îmbunătăţirii calităţii vieţii.”

28 februarie 2012 – OPTAR aduce în atenţia cetăţenilor documentul “Strategia Naţională pentru Siguranţa Rutieră 2011 – 2020″. Constatăm că instituţiile statului ignoră Strategia.
Ne adresăm Consiliului Interministerial pentru Siguranţa Rutieră în dorinţa de a ne permite să participăm la şedinţe. Până astăzi nu am primit nicio invitaţie la vreo întâlnire a CISR.

26 martie 2012 – Primarul Oprescu Sorin participă la o emisiune TV. Cetăţenii adresează întrebări invitatului despre situaţia pistelor ilegale din Bucureşti şi despre recuperarea pagubelor.

Când se va respecta legea în privinţa pistelor pentru biciclete? Când recuperaţi banii de la cei care au recepţionat pistele fără ca ele să fie conforme cu avizele şi normele legale? Când au fost recepţionate 130 km de piste dacă poliţia a confirmat de acum 7 luni că primii 40 de km nu respectă legea? Când veţi reda trotuarele către pietoni? Câţi oameni trebuie să moară pentru ca să putem merge în siguranţă pe trotuar?

Întrebările adresate se regăsesc în filmul CBB.

30 martie 2012 – Aflăm că pentru prima oară Brigada Rutieră Bucureşti dispune respectarea prevederilor Codului Rutier în cazul a 600 metri de piste periculoase pentru biciclişti şi pietoni. Decizia poliţiei a venit după mai multe luni în care Administraţia Străzilor Bucureşti a refuzat să aplice legea, chiar şi în urma cererilor venite din partea Brigăzii Rutiere Bucureşti.

Aplicarea legii a fost şi un rezultat al unui material difuzat de Realitatea TV.

Montate temporar până la intrarea în legalitate a pistelor, pentru prima dată apar indicatoarele “accesul interzis biciclisilor”.

03 aprilie 2012 – OPTAR consideră că nerespectarea legii de către Administraţia Străzilor Bucureşti este şi o consecinţă a lipsei de fermitate a poliţiei în aplicarea legii. Astfel, cu toate că în Codul Rutier se prevăd amenzi aspre pentru administratorul de drum care nu asigură siguranţa traficului, Administraţia Străzilor Bucureşti nu a fost sancţionată niciodată pentru încălcările legii în cazul pistelor pentru biciclete.

Motivaţia: lipsa resurselor bugetare ale administraţiei publice.

26 aprilie 2012 – La iniţiativa Comunităţii Bicicliştilor din Bucureşti are loc o întâlnire între reprezentanţii unor ONG urî şi cei ai diverselor direcţii şi instituţii aflate în subordinea PMB şi CGMB. Având în vedere contextul european care condiţionează obţinerea finanţărilor europene viitoare de către oraşele statelor membre de realizarea unui Plan de Mobilitate Urbană Durabilă (Sustainable Urban Mobility Plan – SUMP) se stabilesc întâlniri regulate.

Nu există vreun proiect care să fi rezultat în urma acestor 6 luni de întâlniri.

Singurul rezultat notabil al grupului de lucru este faptul că la primărie nu se mai râde când se vorbește despre bicicletă.

12 mai 2012 – Comunitatea Bicicliştilor din Bucureşti iniţiază manifestarea artistică „Desene cu creta pe trotuar”. Se atrage atenţia cetăţenilor oraşului asupra ilegalităţilor tolerate şi încurajate de autorităţi.

21 mai 2012 – Cu două zile înainte de termenul de judecată, Administraţia Străzilor Bucureşti pune la dispoziţia OPTAR informaţiile pe care le ascundea. Cetăţenii află astfel că în plin scandal al pistelor ilegale, în septembrie 2011, ASB a recepţionat alte 29 de trasee.

Documentele obţinute în Tribunal stau la baza unui proiect OPTAR de implicare a cetăţenilor în rezolvarea problemelor pistelor ilegale: “Adoptă o pistă periculoasă! Apoi… desființeaz-o!”.

1 iunie 2012 – Comunitatea Bicicliştilor din Bucureşti propune un demers de democraţie paticipativa. OPTAR depune un memoriu către ministrul de interne. Sunt reclamate ilegalităţile comise de Administraţia Străzilor şi Brigada Rutieră în cazul pistelor ilegale din Bucureşti.

Nu am primit răspuns la acest memoriu.

5 iunie 2012 – Comunitatea Bicicliştilor din Bucureşti propune organizarea unui eveniment inedit în România: inaugurarea unui tronson de autostradă de către biciclişti. Numit “Kilometrul Verde”, proiectul trebuia să aducă în atenţia opiniei publice un document important pentru viaţă şi sănătatea cetăţenilor: Strategia Naţională pentru Siguranţa Rutieră 2011 – 2020.

Aprobat iniţial de către ministrul transporturilor, proiectul este anulat după ce evenimentul capătă o amploare deosebită. Nu există un răspuns oficial al CISR pentru care acest eveniment nu a avut loc.

1 iulie 2012 – La ProCinema este difuzat “Filmul care îţi umflă roţile la bicicletă”. Filmul se doreşte a fi un ghid pentru cei care s-au gândit că ar dori să călătorească vreodată pe bicicletă. Există acolo şi câteva comparaţii între cum sprijină alte ţări transportul alternativ şi lipsa de interes a autorităţilor din România. Filmul poate fi vizionat online.

9 august 2012 – Pe baza informaţiilor din presă, OPTAR compară preţul plătit pentru pistele ilegale din Bucureşti cu o autostradă din Bulgaria. Se constată că marcajele din Bucureşti au fost mai scumpe decât o autostradă din Bulgaria.

16 august 2012 – Brigada Rutieră Bucureşti dispune desfiinţarea a 8 trasee de piste pentru biciclete. Documentarea ilegalităţilor pe cele 8 trasee desfiinţate au fost realizată voluntar de către cetăţenii implicaţi în proiectul “Adoptă o pistă periculoasă ! Apoi… desfiinţeaz-o!”

19 august 2012 – Comunitatea Bicicliştilor din Bucureşti aduce din nou în atenţia cetăţenilor Strategia Naţională pentru Siguranţa Rutieră 2011 – 2020. În urma unui sondaj se constată că peste 81%  dintre şoferii bucureşteni preferă ca în Bucureşti să fie încurajat mersul cu bicicleta şi/sau transportul public şi să fie descurajat mersul cu autoturimul.

21 august 2012 – OPTAR se pregăteşte pentru a participa la o întâlnire în cadrul programului VOCA (Volunteers of Cycling Academy). Invitaţia a fost lansată de asociaţia MaiMultVerde prin Cicloteque. Pe timpul pregătirii prezentării constatăm că în anii 1970 bicicliştii aveau mai multe drepturi decât în anul 2012. Odată cu descurajarea mersului pe bicicletă problemele legate de traficul auto au crescut.

19 septembrie 2012 – OPTAR face o comparaţie între Bucureşti şi Copenhaga. În timp ce în Bucureşti este încurajat traficul auto, în Copenhaga este încurajat mersul pe bicicletă. De aici şi diferenţele enorme între cele două capitale. În timp ce Bucureşti a fost declarat oraşul cel mai poluat din Europa, Copenhaga a fost declarată în 2007 capitala celor mai fericiţi oameni din Europa. Iar în competiţia pentru desemnarea Capitalei Verzi Europene pentru anul 2014 câştigătoare a fost desemnată Copenhaga.

2 octombrie 2012 – OPTAR îşi face cunoscute proiectele pe care le are pe agendă. Se solicită sprijinul firmelor pentru a vira 20% din impozitul pe profit. În limita a 0,3 % din cifra de afaceri suma oferită ca sponsorizare este deductibilă.

Până acum nicio firmă nu a răspuns acestei solicitări.

4 octombrie 2012 – OPTAR sesizează Comisia Tehnică de Circulaţie din cadrul Primăriei Municipiului Bucureşti despre modul defectuos în care au fost desfiinţate pistele ilegale. Montarea indicatoarelor de interzicere ar fi trebuit să se refere doar la pistele ilegale. Ori din interpretarea indicatoarelor se înţelege că nu mai ai voie să pedalezi pe respectivele străzi. Reprezentantul Poliţiei confirmă faptul că Brigada Rutieră nu a dat aviz Administraţiei Străzilor pentru interzicerea accesului bicicliştilor pe străzile unde au fost desfiinţate pistele.

8 octombrie 2012 – În lipsa implicării PMB sau CGMB în identificarea vinovaţilor pentru recepţionarea şi plata ilegală a pistelor din Bucureşti, OPTAR a sesizat Curtea de Conturi. De precizat că ilegalităţile au fost deja constatate de către poliţie. Curtea de Conturi trebuie doar să solicite documentul de recepţie al pistelor unde se află numele vinovaţilor. Prin semnarea recepţiei pistelor practic s-a aprobat plata unor lucrări ilegale sau neexecutate. Tot Curtea de Conturi trebuie să identifice valoarea prejudiciului şi să demareze operaţiunile de recuperare a pagubelor. În cazul în care se va constata că şefii vinovaţilor au ştiut de prejudicii dar nu au imputat pagubele în termenul legal, acestea pot fi recuperate de la aceştia.

OPTAR a solicitat documentul de recepţie a pistelor însă PMB, CGMB şi ASB au refuzat să pună la dispoziţie această informaţie publică. Deasemenea, cele 3 instituţii au refuzat să răspundă unei întrebări adresate de OPTAR: au început procedurile pentru recuperarea pagubelor de la cei vinovaţi?

11 octombrie 2012 – În urma campaniei “Adoptă o pistă periculoasă ! Apoi… desfiinţeaz-o!” au fost adresate câte 12 sesizări către PMB, CGMB, Brigada Rutieră Bucureşti şi Administraţia Străzilor Bucureşti. Singura instituţie care a răspuns acestor petiţii a fost Brigada Rutieră Bucureşti care ne-a comunicat că pentru toate traseele sesizate s-a constatat că cetăţenii au avut dreptate: pistele sunt ilegale. Pe data 11 octombrie, făcând totalul pistelor declarate ilegale în 2011 cu cele desfiinţate în 2012 se constată că Administraţia Străzilor Bucureşti a recepţionat şi a plătit ilegal peste 100 km de piste!

27 octombrie 2012 – Cetăţenii ies în stradă în cel mai mare marş de protest al bicicliştilor din Bucureşti.

29 – 31 octombrie 2012 – Se depun cele 10 petitii semnate de participanţii la marşul din 27 octombrie.

1 noiembrie 2012 – Se aplică prima amendă unui biciclist din cauza aplicării corecte a legii în cazul montării incorecte a indicatoarelor de interzicere a accesului bicicliştilor pe piste.

5 noiembrie 2012 – În opinia reprezentanţilor Comisiei Europene este îngrijorător că într-o capitală europeană este descurajat mersul cu bicicleta. De aceea, Federaţia Europeană a Bicicliştilor a fost solicitată pentru a oferi detalii despre situaţia din Bucureşti.Îngrijorarea comisarilor europeni vine în urma informaţiilor apărute în presă despre montarea improprie a indicatoarelor “acces interzis bicicletelor” fără să existe panoul adiţional care să explice că indicatorul face referire doar la pistele ilegale.Detaliile ne-au fost oferite de Radu Mititean, preşedintele Federaţiei Bicicliştilor din România. FBR este membră a Federaţiei Europene a Bicicliştilor.
——
Acest istoric va fi actualizat permanent până când legea va fi aplicată în cazul pistelor ilegale din Bucureşti şi până când vinovaţii vor fi traşi la răspundere. Pentru că banii irosiţi aparţin fiecăruia dintre noi şi pentru că legea prevede proceduri pentru recuperarea pagubelor, este important că cetăţenii să cunoască informaţiile prezentate.Te rugăm să-ţi anunţi toţi prietenii despre aceste demersuri şi împreună să aflăm personajele implicate în aceste ilegalităţi care ne afectează.

Iată listele pistelor ilegale desfiinţate în Bucureşti:

http://optar.ro/wp-content/uploads/2012/10/raspuns1.pdf

http://optar.ro/wp-content/uploads/2012/10/raspuns2.pdf

http://optar.ro/wp-content/uploads/2012/10/raspuns3.pdf

http://optar.ro/wp-content/uploads/2012/10/raspuns4.pdf

http://optar.ro/wp-content/uploads/2012/08/trasee-desfiintate.pdf

Marian Ivan – membru fondator al OPTAR


2 comentarii

    • Noi am dorit sa aratam ca au trecut 5 ani de cand ilegalitatile “nu sunt vazute” de edili.
      Iar de 18 luni ne zbatem sa fortam functionarii sa dispuna respectarea legii. N-am reusit.

      Mai mult decat anchetele pe noi ne intereseaza rezultatele.

      Preferam sa scriem doar atat:

      “S-au constata ilegalitati la piste. Am sesizat Primaria. Domnul primar a dispus incepera anchetei. In mai putin de 48 de ore cei vinovati au fost demisi iar Curtea de Conturi a inceput ancheta pentru stabilirea pagubelor si recuperarea prejudiciilor.”

Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger