Ce tipuri de emoţii se răspândesc mai repede în reţelele sociale

0

Nu e nici pe departe o noutate că reţelele sociale, cum sunt Facebook sau Twitter, au devenit printre cele mai eficiente canale de propagare a informaţiilor, fie că e vorba de ştiri despre conflicte internaţionale sau de cele mai populare evenimente culturale locale. Un grup de cercetători chinezi a vrut să cuantifice însă capacitatea de viralizare a emoţiiolor, aşa că a urmărit diseminarea postărilor însoţite de emoticoane, acestea din urmă fiind indicatoare pentru diferite emoţii, de la bucurie, la furie.

 

1981808_10203363635719496_1628593341_n

Ilustraţie de Julien Britnic

 

Echipa de la Universitatea Beihang a urmărit propagarea mesajelor însoţite de emoticoane în cadrul reţelei Sina Weibo, platformă de microblogging foarte populară în China, similară Twitter-ului. La finalul cercetării, s-a observat că emoţia cu cea mai mare viteză de răspândire este furia. Dintre tipurile de conţinut care stârnesc furie, echipa a constatat că utilizatorii reţelei se mobilizează cel mai rapid când vine vorba de “probleme sociale şi controverse diplomatice.” Un exemplu care demonstrează această tendinţă este cazul unui incident din 2010, când s-a răspândit zvonul că un anumit colorant alimentar ar putea provoca boli neurogenerative, iar Sina Weibo “a luat foc” pe marginea acestui subiect. În cele mai multe cazuri, s-a observat că postările din această categorie generează un “lanţ al furiei”, în care utilizatorii se influenţează reciproc, alimentând dezaprobarea şi reacţiile ostile faţă de anumite subiecte. Potrivit Smithsonian Magazine, “utilizatorii au dat mai departe mesajele nu doar pentru a-şi exprima furia, ci şi pentru a imprima o atitudine similară altor membrii din comunitatea online Sina Weibo – una dintre foarte puţinele căi prin care cetăţenii chinezi pot fenta restricţiile guvernului şi ale altor media tradiţionale.”

Pe locul imediat după furie, s-au clasat materialele care provocau bucurie în rândul utilizatorilor, cu şanse de viralizare mai ridicate decât tristeţea sau dezgustul.

La rândul său, Jonah Berger, profesor de marketing la Universitatea din Pennsylvania, care a derulat o cercetare similară, a ajuns aproape la aceeaşi concluzie: “Furia este o emoţie incitantă, care îi determină pe oameni să treacă la acţiune,” spune Berger, precizând că furia este motorul care îi determină pe oameni să dea mai departe o informaţie sau alta. Cercetarea lui Berger s-a bazat pe analiza a 7.000 de articole din The New York Times, urmărind care anume dintre ele au devenit virale în cel mai scurt timp. În urma cercetării, s-a observat că informaţiile care inspirau tristeţe determinau mai degrabă o atitudine pasivă, în vreme ce materialele care inspirau furie se răspândeau rapid. Însă în cazul studiului american, s-a constatat că există o emoţie cu potenţial de viralizare chiar mai mare decât furia: uimirea, mai precis un amestec de surpiză şi entuziasm, survenit în urma descoperirii unor informaţii cun impact pozitiv semnificativ. Un exemplu pentru acest tip de situaţie a fost ştirea referitoare la o descoperire importantă în lupta împotriva cancerului. “Uimirea ne sporeşte dorinţa de conexiune emoţională şi ne determină să împărtăşim informaţia,” arată Berger.

Sursa: Smithsonian Magazine

Foto: Julien Britnic

Puteţi citi şi:

Sondajul emoticoanelor

Mai degrabă ne amintim un status de Facebook decât un citat dintr-o carte


Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger