Produsele și serviciile pe care le folosim au capacitatea de a ne configura viețile, preferințele și, de multe ori, mind set-ul. În același timp, modul în care noi interacționăm cu produsele, deciziile economice pe care le luăm în fiecare zi, fie că economisim sau cumpărăm anumite lucuri, inclusiv ce postăm în mediul online, influențează în mod direct felul în care ne sunt servite aceste produse și servicii. Conectivitatea in-line, prin intermediul telefoniei mobile, conștiința ecologică din ce în ce mai ridicată a oamenilor, personalizarea produselor și serviciilor sau implicarea consumatorului în procesul de marketare a unui produs sunt doar câteva din tendinţele care au influențat ultimul an în ceea ce privește relațiile de consum.
de Ana Iorga (Buyer Brain)
Democratizarea mediului de afaceri
Din ce în ce mai mulți consumatori sunt interesați să participe la dezvoltarea și lansarea pe piață a produselor încă din faza de concept, iar platformele de crowdsourcing s-au transformat în adevărate incubatoare de afaceri. Odată cu democratizarea cunoașterii și a inovației, consumatorii își doresc roluri din ce în ce mai active și importante în procesul de dezvoltare de produs. Vor să fie primii care adoptă, de exemplu, o tehnologie sau un serviciu în care cred și vor să simtă că ei sunt cei care creează piața, nu doar simpli receptori. Acest “creier global” le dă sentimentul că împreună pot concura cu marile companii și pot introduce servicii inovatoare pe piață fără să aștepte inițiativele acestora.
Tendința din ce în ce mai accentuată a discursului de marketing de a ținti către valorile populare în rândul consumatorilor a impulsionat mediul de afaceri să evolueze către abordări sustenabile și responsabile, atât față de mediu, cât și față de societate și consumatori. China, una dintre cele mai mari piețe în ascensiune ale lumii, înregistrează un reviriment eco fără precedent, sub presiunea opiniei publice globale. “Better made in China” pare să fie noul slogan al producătorilor de “chinezării”. Discursul media și accesul la informații online grăbesc evoluția conștiinței colective în ceea ce privește problemele serioase ale societății globale.
Deși nu putem rezista tentației consumerismului și avem din ce în ce mai puține șanse să facem asta, dată fiind adaptabilitatea pieței, ne dorim o relație lipsită de vinovăție cu bunurile și serviciile pe care le achiziționăm. Mașini precum Tesla Model S, primul sedan electric premium, te scutesc de vinovăție prin estomparea amprentei personale asupra mediului și societății, chiar dacă costă minim 70.000 de dolari, iar amprenta de mediu a procesului de dezvoltare și fabricație compensează economia ta. Produsele realizate manual în regiuni dezavantajate ale globului, produsele în al căror proces de producție nu au fost implicate forme de sclavagism modern sau au o componentă caritabilă sunt rezultatele acestui nou mod de gândire din ce în ce mai popular.
Big Personal Data
Personalizarea face un pas înainte prin agregarea și analizarea datelor obținute de la utilizatori (de telefoane mobile, amprenta online, device-uri de GPS etc.), pentru a le oferi acestora servicii care să le răspundă cu exactitate nevoilor. IBM Dublin Research Lab a dezvoltat, la începutul anului trecut, o aplicație de optimizare a traseelor autobuzelor în Abidjan, folosind date legate de timp și locație colectate prin telefon și sms, pentru a scurta timpul de deplasare, dar și de așteptare al pasagerilor.
În lumea high tech, mintea este noul corp, iar știrile zilei sunt chiar cele referitoare la procesele propriului nostru organism pe care îl redescoperim cu ajutorul tehnologiilor biometrice integrate. Jocurile video de ultimă generație sunt dotate cu senzori ce detectează nivelul de stres și modulează conținutul video, astfel încât să nu îți afecteze în mod negativ starea. Acestea, pe lângă căștile ce detectează dispoziția neuronală a utilizatorului, în funcţie de care aleg muzica din playlist, sunt doar câteva dintre aplicațiile cu biofeedback. Telefoanele mobile inteligente sunt folosite pentru a colecta date despre propriul nostru organism, de la calorii, kilometri parcurși într-o sesiune de jogging, ciclurile de somn sau bătăile inimii, pe care le integrează apoi în aplicații sau noi servicii și produse.
Așa cum reiese și din ultimul studiu Ericsson ConsumerLab despre trendurile de consum în anul 2014, faptul că telefoanele mobile inteligente devin din ce în ce mai accesibile din punct de vedere financiar are un impact uriaș asupra nivelului de conectivitate la nivel global, fiind un pas important în diminuarea aşa-numitului digital divide – a diferențelor, în ceea ce privește accesul la internet, dintre oamenii din diferite regiuni ale lumii. În India sau Indonezia, de exemplu, telefoanele mobile au devenit în ultima perioadă cele mai utilizate dispozitive la nivel național. Chiar dacă mulți dintre ei nu își permit un computer sau ar întâmpina dificultăți în a-l opera, interfața prietenoasă a sistemelor de operare pentru smart phone-uri facilitează accesul online al celor care până recent nu aveau niciun tip de relație cu tehnologia sau cu Internetul.
Multe companii de servicii sau retail s-au reconvertit către o abordare multi-canalizată, care îți permite să mergi la restaurantul preferat pentru atmosfera unică de acolo, însă poți comanda mâncare online de pe laptop la birou și îți descarci și aplicația restaurantului pentru a downloada rețetele preferate, a-i trimite complimente bucătarului-șef (pentru că ești încurajat prin diverse moduri să oferi feedback) sau a comanda de pe telefon. Multe dintre magazine s-au transformat în showroom-uri ce funcționează ca extensii ale brandului în lumea reală, dar în care ești încurajat să comanzi online după ce ai testat produsele.
După cum reiese de mai sus, tehnologia este cea care ne reconfigurează tiparele comportamentale și, implicit, mediul economic și social. Marketingul centrat din ce în ce mai mult pe consumator (și nu spre produs, cum am fost obișnuiți până de curând) obligă marile companii să țină cont nu doar de opiniile și comportamentul acestuia, măsurate prin diverse tehnologii de cercetare de piață, dar și prin analiza și integrarea big data în produsele și serviciile lor. Mai mult, consumatorii devin din ce în ce mai activi la toate nivelurile pieței, lansându-și propriile business-uri folosindu-se de puterea financiară a maselor și obligând marile companii să țină cont de preferințele lor pentru a rămâne în top.
2 comentarii
pentru a ramane in top trebuie sa se tina cont de influente externe, client, tendite, calitate…si…ijnca 100 de lucruri…mai este vb si de noroc in orice caz…
Care sunt sursele in afara de marele studiu Ericsson? Acest articol pare tradus din engleza, intr-un limbaj de lemn.
Implicarea consumatorilor in faza de concept a produsului nu inseamna “democratizarea mediului de afaceri”. Asta se cheama studiu de piata si este motivul pentru care avem filme proaste la cinema.
Reviriment eco in China, pt ca lor le pasa de valorile consumatorilor?! Pana si linkul din post spune ca motivul este independenta energetica, la care se adauga smog-ul incredibil. Apropo, se zice “Made better in China”…