Ce faci dacă ţi s-a ridicat maşina parcată neregulamentar? Eseu despre proprietatea privată

5

Acum trei ani, mi s-a ridicat maşina parcată „neregulamentar”. Poveste clasică, aţi putea spune. Au păţit-o cel puţin 45,000 de oameni anual în Bucureşti, unii de mai multe ori. Eu am dat în judecată firma de ridicări, Consiliul local sector 1 şi Poliţia rutieră. Deşi procesul este departe de a se sfârşi, vă semnalez o hotărâre judecătorească pe care am primit-o săptămâna trecută şi care sper să îi inspire pe cei care au păţit-o în ultima vreme şi vor să meargă în instanţă, dar, de ce nu, şi pe judecători.

 

masini

de Radu Nicolae

 

Ca să fie clar de la început sunt de acord că:

– Sunt multe persoane care parchează aiurea/ilegal, încurcă traficul, pun în pericol viaţa participanţilor la trafic şi că aceste persoane trebuie sancţionate.

– Companiile private produc locuri de muncă, bunăstare, inovare şi progres social. Companiile private îşi ating potenţialul şi sunt competitive atunci când acţionează într-un cadru juridic corect şi predictibil;

În acelaşi timp, cred că două chestiuni la fel de importante:

– Sancţionarea celor care parchează neregulamentar trebuie să se facă în mod legal, respectându-se dreptul la proprietate privată;

– Activitatea de ridicări auto să nu fie o nouă sursă de contracte preferenţiale şi corupţie.

Acestea fiind zise, chestiunea este foarte simplă: prin lege, poliţia (rutieră sau locală) poate dispune ridicarea vehiculelor staţionate neregulamentar. Acţionând în regim de putere publică, poliţia poate fi sesizată sau se poate sesiza în urma activităţii de patrulare, atunci când cineva parchează neregulamentar. Tot legea spune, corect, din punctul meu de vedere, că „ridicarea si depozitarea vehiculelor […] se realizeaza de către administraţiile publice locale…”. Aşadar, acţionând în regim de putere publică, primăria pune în executare dispoziţia poliţiei.

După ce legea îşi spune cuvântul, ea este efectiv călcată în picioare în practică, adică începe vânătoarea de maşini. Primăria nu doreşte să îşi exercite atribuţiile conferite de lege, şi anume să lucreze cu poliţia, şi să „ridice” autovehiculele parcate neregulamentar, folosindu-şi dreptul de constrângere legitimă a dreptului de proprietate. Primăria (sector 1, 4, 6 etc) îşi cedează unui „privat” (firmă), de cele mai multe ori „free of charge”/”pe degeaba”, funcţia de constrângere prin forţă. Lăsând la o parte modalitatea netransparentă/vulnerabilă la corupţie prin care este aleasă firma, acesta dobândeşte puteri de restrângere a drepturilor fundamentale ale cetăţenilor.

„Firma” se substituie Statului şi face ce vrea cu proprietatea ta, în speţă maşina. Sigur, de curând, graţie proiectului de lege privind Roşia Montană, tot o frimă va face ce va vrea si cu casa si terenul tau. Adica iti va trimite o hartie prin care te va informa ca nu mai este casa si terenul tau, ci este casa si terenul ei. După Roşia Montană, se pregătesc gazele de şist etc, etc. Odată deschisă cutia Pandorei, practic în orice domeniu, Statul poate delega o frimă să se joace cu tine. În fine, e un trend ca statul, în mod neconstituţional, ilegal, netransparent şi corupt, să îşi vândă/ dea pe gratis puterea de a constrânge cetăţenii.

Revenind la maşinile noastre, „firma” odată pusă „poliţist” are un target de atins (un număr de maşini de ridicat) pentru ca afacerea să fie profitabilă. Aşa că „firma” începe să caute maşini puse „strâmb”/neregulamentar. Şi găseşte, Slava Domnului!, pentru că oraşul duce lipsă de parcări. Dacă nu găseşte, intră pe străduţe, în faţa casei/blocului, şi tot te găseşte. Din cele cîteva milioane de euro strânse anual, „firma” are de unde să mulţumească pentru contractul generos. Multe persoane, de bună credinţă, ştiind că au încălcat legea parcând neregulamentar, plătesc tributul (câteva sute de lei) pentru a îşi primi înapoi proprietatea. Totusi, aici cred că avem de-a face cu un mecanism totalitar, în care îî forţezi pe oameni să greşească, pentru ca apoi să îi tratezi abuziv. Goana după maşini nu generează beneficii publice sustenabile pe termen lung, ci perpetuează o stare de fapt. Pentru că banii se duc la „firmă”, primăria nu are din ce să amenajeze parcări noi.

În hotărârea judecătorească, toată această ilegalitate prezentată simplist de mine, este demontată juridic. Argumentele juridice prezentate în hotărâre sunt perfect valabile acum, aşa cum erau şi în 2010. Cred că argumentele juridice sunt destul de simple pentru a putea fi înţelese de orice fel de absovent de studii superioare.

Spor la treaba! Asta daca nu cumva credeţi că proprietatea privată e un „moft” .

decizie

 

Părerea Voastră

Deschidem pe TOTB.ro o nouă rubrică, unde vom publica textele primite de la voi, cititorii vigilenți care, din când în când, puneți mâna pe tastatură și ne scrieți. Într-o lume unde e din ce în ce mai limpede că jurnalismul cetățenesc poate compensa pentru hibele unei prese centrale predominant corupte și animale de interese politice și presiuni comerciale, cu toții sutem datori să rupem, măcar din când în când, bariera dintre consumatorși producători. Adică să devenim prosumatori, să ne implicăm și să dăm mai departe mesajele noastre: Acțiunea e contagioasă. Cu alte cuvinte, așteptăm textele voastre pe Facebook sau pe adresa [email protected] 


5 comentarii

  1. cum suna ridicarea la o data si procesul verbal al politiei, care dispune ridicarea masinii, la o data ulteriora (dupa 2 saptamani)? cat de abuziv este? iar procesul asta a fost pierdut…

  2. Nu tin partea celor care ridica masini – dimpotriva! – dar remarc un aspect – chiar daca o priamrie ar face non-stop parcari, tot vor fi mai multe masini decat locuri de parcare. Sa vii cu argumentul a nu am parcare si d-aia parchez neregulamentar e aberant. Nu poti parca, ia autobuzul, mergi pe jos,pe bicicleta,parcheaza la 500 de m de locul dorit etc. Nu e nimeni obligat sa iti asigure loc de parcare unde vrei tu.

  3. Rezolvarea problemei e simpla: nu parchezi neregulamentar, nu iti ridica masina, firmele astea nu fac profit, deci isi pierd scopul. Parchezi neregulamentar, practic girezi creerea acestor firme.
    Felicitari.

  4. Vlad si Rada, cateodata e imposibil ce ziceti voi. Daca eu am la dispozitie o jumatate de ora sa rezolv o problema, nu am cum sa parchez regulamentar masina la 2 km de locatia unde am treaba, fac o jumatate de ora numai pe drum. Iar afirmatia ca vor fi totdeauna masini mai multe decat locuri de parcare este pesimista si ma face sa cred ca Vlad se crede profet, a vazut viitorul si ni-l propovaduieste.
    Eu incerc totdeauna sa parchez regulamentar, dar cateodata ce mi se pare mie ok nu corespunde cu litera legii. De exemplu, parchez masina pe marginea strazii, nu am semne sa-mi interzica, nu incurc pe nimeni, dar sunt la mai putin de 25 de metri de o intersectie si masina imi poate fi ridicata.
    Si macar daca ar ajunge banii la primarie… se duc in alte buzunare. Cine e de vina? Primaria!

Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger