Ce au în comun frazele memorabile

0

De ce anumite replici din filme, precum ”Forța fie cu tine!” sau ”Acesta este începutul unei frumoase prietenii” au intrat în vocabularul nostru, iar altele nu? Asta s-au întrebat câțiva cercetători care au vrut să analizeze secretul frazelor ce devin ”virale” în limbajul comun.

 

Inițiatorul studiului este chiar un român, Cristian Dănescu-Niculescu-Mizil, doctorand la Cornell University, care, alături de colegii săi, au analizat replici devenite celebre dintr-o mie de filme. Prin replici memorabile, ei înțeleg citate listate de Internet Movie Data Base. Cercetătorii au rugat apoi un grup de subiecți care nu văzuse filmul să ghicească ce replici deveniseră celebre și ce replici au rămas obscure sau mai puțin populare. De asemenea, puteți face și voi acest test, pe care îl găsiți aici. În medie, oamenii au făcut alegeri corecte în proporție de 75%, demonstrând că forma lor este cea care le prelungește viața în folclorul pop, nu lungimea sau amplasarea ei în economia filmului.

Următorul pas a fost compararea frazelor memorabile cu mostre de limbaj din 1967, în care șansa de a regăsi fraze celebre din filme era extrem de redusă. Scopul: să determine ce elemente din filme apar în acest corpus lingvistic și ce aspecte gramaticale ies în evidență. Rezultatele arată că există șanse extrem de mari ca frazele memorabile să folosească structuri gramaticale extrem de simple, care se regăsesc adesea în mostra de limbaj analizată, însă diferența intervine când vine vorba de sens: cuvintele folosite în aceste replici nu se regăsesc prea des în limbajul comun luat ca etalon.

O altă concluzie arată că în cele mai multe din aceste fraze se folosesc pronume, că articolele nehotărâte sunt preferate celor hotărâte, iar verbele sunt folosite mai degrabă la timpul trecut decât la cel prezent. O trăsătură definitorie ar fi transmiterea unor vorbe înțelepte prin folosirea unor propoziții extrem de simple, dar prin cuvinte neobișnuite. Cercetătorii au mai observat că citatele celebre împărtășesc aceste trăsături cu sloganurile publicitare, atent calculate să devină memorabile.

Pentru viitor, Dănescu-Niculescu-Mizil anunță că va continua studiul, cu aplicații în marketing, publicitate și educație. Rezultatele ar putea fi folosite pentru testarea anumitor fraze și a potențialului lor de a se transforma în replici ”virale”.

 

Sursa: Technology Review


Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger