Cu toții știm că ticurile verbale frecvente, precum “știi”, “auzi” și altele, ne pot scădea interesul în conversație. Dar ce efecte au ritmul sau fluența vorbirii? Ai mai multe șanse să fii ascultat dacă ai o voce ascuțită sau, dimpotrivă, dacă ai o voce gravă? Aceste întrebări contează, mai ales pentru operatorii de telemarketing.
Cercetătorii de la Universitatea din Michigan au descoperit că operatorii cu anumite caracteristici vocale sunt mai convingători decât alții. Analiza înregistrărilor a 1.380 de apeluri telefonice realizate de 100 de operatori de telemarketing, de ambele sexe, a arătat că maniera ideală de a vorbi este nu prea repede, nici prea încet, nu foarte animat și punctat cu pauze frecvente și scurte.
O viteză de aproximativ 3,5 cuvinte pe secundă este considerată ideală. Vorbitorii mai înceți sau mai rapizi nu au avut succes în a convinge oamenii să participe la un sondaj. Ceea ce nu este surprinzător, spun cercetătorii, întrucât vorbitorii rapizi nu sunt considerați de încredere, iar cei lenți sunt considerați pedanți. Bărbații sunt mai convingători dacă au o voce gravă, iar la femei nu contează prea mult înălțimea vocii.
“Prea multe variații ale înălțimii vocii fac vocea să pară artificială, ca și cum persoana respectivă se străduiește prea tare”, spune Jose Benki, cercetător specializat în psiholingvistică.
De asemenea, vorbitorii fluenți erau mai puțin convingători decât cei care făceau pauze dese și scurte. Rezultatele studiului sunt folositoare chiar dacă nu suntem cu toții operatori de telemarketing întrucât ne ajută și într-o discuție cu șeful, colegii, partenerul de viață sau într-un discurs public.
Foto: Flickr / kirainpdx
Sursa: TIME
Un comentariu
Daca acum stim care pare a fi viteza “ideala” de exprimare (verbala), stie cineva care este viteza de lectura ideala pentru ca textul sa fie inteligibil ?