Cateodata copacii miros a petrol

33

AUSTRALIA/

Intamplator, am auzit o reclama finantata de unul dintre cei mai mari poluatori din Romania. Cica daca iti cumperi un odorizant de masina, ei o sa planteze un copac pentru tine, ca sa-ti compenseze poluarea. Si asta numai din grija lor pura fata de natura.

de Magor Csibi

De mult voiam sa abordez subiectul greenwashing-ului. Desi nu prea avem in Romania o cultura adevarata a ONG-urilor ecologiste, cele care exista, de multe ori mana in mana cu companiile, promoveaza actiuni cu mai mult sau mai putin impact de mediu, dar cu siguranta cu un impact semnificativ pentru imaginea respectivelor companii.

Ce este “greenwashing”? In definitiile clasice, termenul este perceput drept un efort al companiilor de a-si crea o imagine “verde”, fara a realiza insa schimbari substantiale. Conceptul a fost folosit prima data de Jay Westerweld intr-un eseu din 1986, in care activistul de mediu scria despre inscriptiile din institutiile hoteliere. La vremea respectiva, in fiecare baie de hotel au aparut inscriptii care ii rugau pe oameni sa nu arunce in cosul de haine murdare prosopul folosit o singura data, ci sa sa se gandeasca “la natura” si sa utilizeze un prosop de mai multe ori. In acest fel, fara nici un efort in plus, hotelul si-a creat o imagine verde, dar a si redus din cheltuieli, punand la dispozitie mai putine prosoape. Exemple am gasi si noi la fiecare pas. Atat din strainatate, cat si in Romania.

Cum recunoastem o campanie “greenwashing’?

Un indiciu bun sunt banii cheltuiti pe comunicare. Daca vedem o actiune nationala de plantare de copaci, careia i se face reclama timp de cateva luni, dar apoi se planteaza doar o zi, avem toate motivele sa credem ca e vorba de greenwashing. Probabil ca in majoritatea cazurilor bugetul de comunicare este de cateva ori mai mare decat cel pentru plantari. Si probabil ca organizatiile si companiile implicate sunt mai interesate de imaginea lor decat de starea padurilor.

De ce e nociva o astfel de campanie?

Pentru ca ne creaza o impresie ca se face ceva. Putem sa credem ca acestor companii chiar le pasa de noi, de paduri, de balene, de biodiversitate sau de orice altceva care ne afecteaza. Beneficiul e evident pentru ei. In loc sa cheltuiasca doar din bugetul de marketing ca sa-si imbunatateasca imaginea, mai iau de la CSR (o denumire fancy pentru marketing ieftin si eficient, cel putin in Romania) si de la alte departamente, in functie de specificul campaniei.

Nu e bine, pentru ca se creaza parteneriate benefice doar pentru ONG-uri si companii. Mai putin pentru toti ceilalti. E bine sa plantezi. Dar in mod real si nu la TV. Nu cu surle si trambite, ci cu eficienta.si cu un impact masurabil.

Actiunile de acest gen fac multi oameni sa creada ca se intampla ceva. Multi raman cu impresia ca in Romania se planteaza. Ca nu se mai taie paduri cum s-au taiat pana acum. Ne mai linistim. Pentru ca aceste campanii nu spun ca atunci cand se planteaza 10 hectare, altundeva se taie 100.

Sau ce campanie e aceea in care se organizeaza un cros si se premiaza cu benzina? Care e mesajul? Dupa ce alergi te sui din nou in masina? E lispa de inspiratie sau mesaj subliminal?

Cred ca daca vorbim de Social Resbonsibility, ar trebui sa fim si responsabili. Nu doar sa ne dam “verzi” si sa urmarim o campanie de marketing low-cost, high-efficiency. Cum zicea o doamna de la o mare firma in cadrul unei conferinte eco din Bucuresti, cand povestea despre o campanie CSR a unei companii si mai mari: “(…)si nu era doar CSR, chiar se facea ceva(…)”.

Daca esti unul dintre cei mai mari poluatori din Romania, n-ar trebui sa ne ceri nimic ca sa faci ceva pentru reducerea impactului asupra mediului. Nu ar trebui sa conving un numar de n prieteni sa se uite pe un site cu miros de publicitate ca sa-mi plantati un copac. N-ar trebui nici sa cumpar nimic ca voi sa va simtiti. Si nici in spoturi publicitare n-ar trebui sa existe mesajul: “Daca tot vrei sa mergi peste tot cu masina, e ok. Te intelegem. Dar macar planteaza un copac. Pe banii tai. Ca ne pasa.”

Eu n-am inteles: de ce anume le pasa? Probabil de constiinta omului. Sau de spiritul civic. E mai bine ca acesta sa fie omorat inainte sa se nasca. Si asa se ajungem ca o idee sau campanie care la baza ar putea avea o intentie buna sa dauneze. Mediului, cetatenilor, simtului responsabilitatii.

Si acestea sunt momentele in care bradurii odorizanti din masina parca au miros de petrol. Si de bani.

Tags:



33 de comentarii

  1. Chiar in seara asta cand ma puneam la un drum lung spre bucuresti am vazut la benzinarie sus numitul copacel.
    Am intrebat ce e cu el (e si un sticker gratuit in afara de odorizant) si o doamna amabila mi-a explicat campania. Prin cap mi-au trecut mai multe ganduri: oare chiar se duc banii la copacel?, dar unde il planteaza?, cine are de castigat? pot sa imi vizitez copacelul?

    cat timp pos-ul autoriza tranzactia mea, am rezistat tenatiei de a-l cumpara. Mai bine mai plantez vreo 2-3 copacei la parinti in gradina.. macar pot manca niste fructe de pe urma lor..(oare sunt egoista?)

    • sigur, e mai bine sa plantam 2-3 copacei intr-o gradina, sunt perfect de acord … nu e nevoie de campanii care sa inghita milioane de milioane aruncati pe publicitate inutila si care ascunde in spate interese dintre cele mai meschine.

  2. Cred ca Csibi a deschis cutia pandorei! Sper ca acest demers sa continue si ca romanii sa-si insuseasca si acest termen, care este prezent la greu pe piata “ECO” a din Romania. Mare dreptate, daca construim o constiinta sociala bazata pe “grija companiilor pt mediu si oameni” va fi un esec total si mai bine nu! Este pe departe cel mai pe fata GREENWASHING din Ro. [editat de admin]
    Inclusiv ttlul proiectului este strigator la cer.

  3. pentru ca eu consum/poluez foarte mult, m-am gandit ca de maine sa ma schimb…am sa va conving pe voi sa fiti eco…numai asa balanta va fi echilibrata

    • Perfect Misule, eu sunt mai ECO din start pentru ca nu mai am asa multi bani de cheltuit, si fara sa vreau fac mai putini KM cu masina, imi izolez casa, imi pun becuri economice, ultima gaselnita ii ca sortez gunoiul si uite asa nu sunt nevoit sa-l duc asa de des.
      Nus’ cum sa zic dar mie ECO mi se pare mai ieftin, si fara efort!

  4. Poate par tampit dar daca s-ar da o lege prin care la nasterea unui copil sa se planteze si un copac, am avea mai multi copaci decat aplicand abtibilde cu reclame gratuite la companii cu activitati poluante.
    Imi aduc aminte de cea mai tare campanie de marketing din RO, cea cu abtibildul in geam, era terifiant! Practic un recensamant al saracilor!

  5. Dept e … da’ in mod esential, orice masura intr-adevar ecologica chiar ar trebui sa duca la scaderea cheltuielilor firmei care o implementeaza.

    Daca de ex. o firma inlocuieste toate desktop-urile cu laptop-uri, in doi sau trei ani isi amortizeaza investitia din economia de curent electric. Da’ tocma’ economia aia de curent e chestia ecologica la toata treaba.

    La fel, daca o firma de termopane sponsorizeaza in colaborare cu o primarie inlocuirea geamurilor vechi cu termopane, desi firma isi creste vanzarile, in mod esential campania are un efect ecologic semnificativ, prin reducerea cheltuielilor de incalzire, si implicit a cantitatii de combustibil arse pt. incalzire.

    De-aia eu cred ca e dificil de facut diferenta intre greenwashing si actiuni cu adevarat ecologiste, mai ales in conditiile dificile de acces la informatie specifice RO.

  6. Problema este ca prin CSR companiile atrag de partea lor ONG-uri care sa le spele rufele. Un ONG finantat de o companie poluatoare nu va interveni niciodata impotriva acelei companii, indiferent de cat rau face mediului si oamenilor. Parerea mea este ca CSR-ul in Ro a fost, evident, transformat dupa nevoile noastre si ca nu are nimic de aface cu CSR-ul din alte tari mai civilizate. ONG-urile care recurg la CSR nu sunt credibile pe plan international. Spre exemplu, de cate ONG-uri internationale care practica CSR ati auzit?
    CSR-ul din Ro sau GREENWASHING(pt ca dupa parerea mea in RO sunt sinonime) induc in eroare oamenii care nu sunt pasioanti de mediu, pt ca aia pasioanti nu sunt influentati de campaniile de CSR, si creaza o imagine total gresita despre protectia mediului.
    Ca sa nu mai pun faptul ca beneficiaza de o imagine GREEN desi sunt mari poluatori

  7. totul s-a plecat de la calcule total eronate. Cum sa absoarba un copac dioxidul produs de mine intr-o luna.

    in plus pentru un odorizant de ala “natural” se planteaza doar un puiet. La maturitate din 10 puieti ajunge doar unul. Deci practic ar trebui sa cumpar 10 odorizante pentru un copac matur.

    Pana creste copacull ala matur eu traisesc cu diozidul de carbon produs.

    Nu vreau sa zic ca nu o sa mai merg cu masina de acum insa nici ca astia sa minta asa pe fata…

    mie imi place ce fac cei de aici
    http://www.viitorplus.ro/adoptauncopac
    fara atata tam tam!

    noroc

  8. alt exemplu, edificator in acest sens:
    tabere de proiecte ecologice pentru elevi,
    la care participa (sic!) inclusiv garda de mediu,
    organizate si sponsorizate de … cine credeti?
    HOLCIM !!!
    cu premii de citeva sute de euro pentru echipele fruntase …
    wtf? mai pe fata de atit, ce vrem?

    • Holcim … nu-i chiar asa. E cum ziceam mai sus, sa fii ecologic, ca firma, e convenabil, pt. ca in mod esential e mai ieftin decat sa fii neecologic – nu ma refer la petrolisti de toate neamurile, de la extractie pana la pompe de benzina..

      De ex. Holcim in mod particular cand a preluat in RO fabrica de ciment de la Campulung, s-a preocupat sa-i puna relativ repede si fara s-o impinga careva de la spate filtre performante. De unde tot Mateiasul era plin de praf de cariera si de la banda transportoare, acuma zona e verde. Evident insa n-au facut-o ei doar de dragul mediului. Punand filtre si optimizand transportul materiei prime, lor le creste productia cu ceva pana-n 10%. Asa ca desi interesul lor poate fi considerat unul egoist, in sensul strict al cresterii profitului si reducerii cheltuielilor, in mod esential interesul lor egoist a fost extrem de bun pentru mediu.

      Chestia care inca n-au priceput-o firmele e ca de cele mai multe ori e semnificativ mai ieftin sa fii ecologic decat sa poluezi, chiar daca garda de mediu nu-si baga nasul in oalele tale. Ca sa-si mai taie din cheltuieli, de ex., o crescatorie de porci din Thailanda si-a produs propriile instalatii de facut gaz metan din rahat de porc. Gazul metan e un gaz cu efect de sera extrem de puternic, de vreo opt ori mai nasol decat bioxidul de carbon. Metanul ala se produce indiferent daca balega e lasata sa putrezeasca pe gramada de gunoi sau in reactorul pt. gaz metan. Asa ca iar, una peste alta oamenii n-au urmarit musai idealuri ecologice, ci economice, da’ chestia a avut un impact ecologic pozitiv.

    • fals! si eu lucrez la salvati delta si pot sa va zic ca in ciuda tuturor comentariilor malitioase noi ne vom vedea de treaba. ii salut pe toti invidiosii de pe liste care stau cu mainile-n san dar stiu sa se vaite in stanga si-n dreapta…

      dan b.

      • Nu prea ati inteles sensul cuvantului Greenwashing. Daca stiati ce inseamna aia, va abtineati de la acest comentariu. Una e sa iei bani de la Tusnad si alta e sa iei bani de la Petrom si apoi sa le si iei apararea in halul asta. Asta e greenwashing! daca luati bani de la petrom si plantati copacii aia, dar nu le faceati atata reclama mai era ceva.
        Si apoi mai e problema educarii pulbicului, sau in cazul vostru, inducerea intro mare eroare. Cum sa ii mai spui unui sofer sa isi mai lase masina acasa, cand el a cumparat pomi parfumati de la benzinarie si deci si-a facut ratia de ecologie pe anu asta? Nu aveti nici un pic de etica?

  9. oameni buni,

    dar acest blog nu este finantat de tusnad? Oare facand reclama unui imbuteliator nu incurajezi consumul de apa la PET? eu cred ca da. pentru ca acum o luna cand au fost frigurile alea am cititi aici un advertorial in care se vorbea despre harghita, tusnad apa pura atc. e, de-atunci, de fiecare data cand intru in benzinarii sa fac plinul (apropos!) imi iau si o apa tusnad…cu PET caraia nu stiu ce fac dupa aia, ca eu sunt mai iresponsabil in general…

    • Io d’aia iau apa de la fantana … da’ e si meritu’ lu’ dom’ primar, ca ne-a facut in tot orasul fantani. Ce oras nu spui, sa stea sa se mire cine s-o mira …

      Da’ ca sa repet ideea de mai sus: pe langa ca e mai ieftin si mai sanatos (apa de la fantana se analizeaza lunar, tot prin grija primariei, asa ca nu-mi fac griji de goange prin apa), adica e un beneficiu imediat pt. mine, independent de considerente ecologice, masura are si un efect benefic asupra mediului.

      Cre’ ca ar fi util daca si ONG-urile de profil, nu doar cate o persoana izolata, ar bate mai multa moneda pe ideea ca ecologic e mai ieftin.

  10. stimati domni,

    nu inteleg de ce va aratati asa patimasi. sunteti o mana de oameni si toti faceti lucruri bune. domnule de la salvati delta, nu cred ca trebui sa o iei personal. pana la urma Csibi se refera la Petrom si la “plantarile” lor de fatada. Campania aia oribila de-a fost pe realitatea si cu maimultverde lu bucurenci. hai sa fim seriosi ca ce am vazut la tv a fost in mare parte abureala. poate voi o s-o faceti diferit. vom trai si vom vedea. bafta

  11. In Romania initiativele bune sunt criticate doar pt ca cei ce le fac nu sunt din partidul potrivit. Asta e adevarul. Societatea respectiva putea sa nu initieze un astfel de proiect. Era mai bine asa?

    Da, am putea planta si singuri, fiecare dintre noi, cate un copacel, doi trei, in gradina parintilor, bunicilor, etc. dar, sa fim seriosi, chiar o facem? Nu, marea majoritate n-o facem. Dar odorizante de masina cumparam? Da, cumparam o gramada de-a lungul vietii, de ce sa nu cumparam unul care are in spate o campanie ecologica? Pentru ca suntem carcotasi si nu ne place partidul celui care sustine campania.
    Concluzia: la asa oameni, asa tara!

    • pentru ca e o campanie mincinoasa. ideea e buna, da putem cumpara mai degraba un odorizant care are in spate un proiect ecologic, insa de ce e nevoie sa induca populatia in eroare cu niste date puse aiurea?

  12. hmmm… cred ca ar trebui sa avem rabdare si sa vedem daca ”baietii” vor planta ”doar o zi”, ca sa stim daca e vorba de greenwashing ori ba.
    Daca rezultatele vor fi multumitoare, poate ca vom putea privi totul intr-o lumina mai pozitiva: niste ong-isti fac realmente ceva important, Petromul isi cumpara ”indulgente”, in defintiv toti sau aproape toti cumparam benzina de la ei si conducem masini mai mult sau mai putin poluante…Cat despre domnul Mogor Csibi probabil are nostalgia plantarilor (doar e din Miercurea Ciuc, zona mult mai putin verde si nu neaparat din cauza corporatistilor sau soferilor) …consider ca ar fi o dovada de consecventa din partea domniei sale daca ar actiona conform credo-ului atat de frumos enuntat pe propriul site ”Cred in puterea mesajelor pozitive, cred ca este vremea sa construim, nu sa demolam.” Sa fie asa, domnule Csibi?!

  13. si ferma lui J.R. din Dallas avea verdeata. sa puna petrolistii nostri copaci cat mai multi, ca e de bine si nu-i costa. plus ca “pare” ca se intampla ceva. braduti oricum iau pt masina.
    pt carcotasi: poate strigati si un mesaj catre publicatiile acelea de dau gratuit pe la metrou maculatura. si cele platite: “cumperi azi un ziar si noi plantam un copac, pt o prima pagina de maine”

  14. Tare-mi place mie de Dvs., D-le Magor 😉

    Pentru Martha: ar fi bine sa vorbesti dupa ce VEZI locurile la care te referi! Decat CE este “mult mai putin verde” zona Miercurea Ciuc? Daca nu mergi pe-acolo, de ce spui chestii ayurea?

  15. buna tema de discutie. bun articol. e important sa stim ce fac companiile cu adevarat pentru a fi mai eco.

    ar fi si mai interesant daca Csibi ar scrie un articol si despre cate sute de mii de peturi a produs Tusnad de cand a inceput proiectu asta
    si ce a facut pentru ca acestea sa nu mai ajunga in natura si sa stea acolo cateva sute de ani.
    daca scrieti si despre asta, eu va votez. inca o data.

  16. Mai oameni sa fim seriosi. E bine ca orice companie sa incerce sa faca o activitate de CSR insa aici problema e ca SE MINTE si SE INDUCE IN EROARE.

    Se face capital de imagine si isi asuma rezultate mai mari decat in realitate cu o investitie mult mai mica.

    Asta e problema!

  17. bine c s-au gandit sa wash ceva… Era mai bine poate sa nu faca nimeni nimic, asa nici nu mai aparea articol nici nu mai aveati ce sa debate.
    eu ma bucur totusi ca e cineva care planteaza niste copaci, ca statul nu o face, cei care scot ziare si reviste glossy nu o fac, voi nu o faceti, asa ca noroc cu compania cea mai poluatoare din romania….Mai un parc, mai o scoala….

  18. Asta cu cea mai poluanta companie din Romania… OK, iti conduce oare compania masina pana la aprozarul din colt? Va forteaza compania super-poluanta sa mergeti cu cate 3 masinile din Bucuresti in Retezat, sa experimentati “farmecul naturii” ? (cand la fel de bine puteti lua trenul sau autobuze pre-orasenesti sa experimentati natura la Cernica).

    Nu stiu cum sa zic, da’ ca unu care merge zilnic cu metroul vreau sa zic ca in afara de orele de varf pare cam gol. Si cum se face ca pe hipsterii ECO ii vad mai mult pe la volanul propriiilor masini decat pe scaunele din metrou. Si in loc sa consumati aici energie voltaica de pomana ati putea voi insiva primii in piata la cumparat de puieti, ca vine primavara acuma.

  19. Vin si eu sa adaug un aspect care nu a fost pus in discutie pana acum. Daca ne referim la odorizantele de masina care vor avea ca rezultat un puiet plantat (care va absorbi emisiile dintr-o luna produse de cumparator in intreaga lui existenta de copac – sa nu ne lasam pacaliti ca se va intampla pe termen scurt), ce se va intampla cu respectivul odorizant dupa ce isi va epuiza mirosul sau nu va mai fi interesant pentru posesorul masinii? Il va arunca, speram ca la gunoi. Nu imi fac sperante ca va fi colectat selectiv, doar aruncat la gunoi.

    De unde rezulta urmatoarele:
    – consumi niste resurse naturale (un copac sa faci stickerul care insoteste odorizantul si niste petrol pentru braduletul de plastic, plus niste chimicale nocive, dar nu ne intereseaza acum)
    – planteaza unii un puiet ca sa iti speli tu pacatele ca ai mers cu masina
    – sansele ca puietul sa se prinda si tu sa iti speli pacatele sunt de aproximativ 80%, in cel mai bun caz
    – avem un sticker pentru care s-a folosi lemn, deci copacul plantat ar trebui sa compenseze si pentru asta
    – iar petrolul si CO2 emis in producerea odorizantului incarca si mai mult sarcina bietului copac.

    Mie imi cam da cu minus aceasta buna intentie de a planta un copac cu un odorizant.

    Rezultatul?

    Hai sa nu mai emitem atat de mult CO2 si sa salvam resursele planetei.

  20. Insist dl Csibi. Cate sute de mii de peturi s-au produs de catre tusnad de cand ati inceput proiectul think outside the

  21. mare mirare daca nu inchide tusnadul proiectul, dupa cata influenta negativa a adus aritocul si comentariile astea la adresa tusnad. oare cat le-or fi scazut vanzarile zilele astea?????????? fac un prtscr la ecran, sa ne asiguram ca se publica comm., ca altele n-au mai aparut.

  22. Pentru Codruta:

    Cred ca simpatia pentru domnul Csibi, ti-a adumbrit simtul umorului…
    Zona Miercurea Ciuc in 2010 este mai putin verde DECAT zona Miercurea Ciuc inainte ca mafia politica (nu doar UDMR-ul!!) sa fi defrisat abuziv in INTERES PERSONAL. Faptul ca ziceam despre domnul Csibi ca are nostalgia plantarilor era o ironie (de altfel, sunt sigura ca ai perceput subtilitatea:)), sa nu uitam ca si dumnealui a fost politician pana de curand, iar acest activism civic ”de cealalta parte a baricadei”, in interesul cetatenilor, imi aduce aminte de o veche zicala romaneasca: ”a ajuns lupul paznic la oi..”..

  23. voi sunteti orbi sau nu intelegeti? Ideea Petrom si Copacul de hartie/Salvati Delta e buna insa calculele sunt proaste. Se promoveaza o minciuna, nu se planteaza un copac ci un puiet. Altii planteaza 10 puieti ca sa se asigure ca la maturitate ajunge un copac macar.

    poriectul cu odorizantul NU E OK pentru ca DEZINFORMEAZA!!! pune INFORMATII MINCINOASE

    proiectul cu Tusnad, desi nu m-am interesat foarte tare nu am vazut sa publice unele informatii mincinoase. Nu promoveaza ca face Romania mai curata sau mai eco prin Think outside the box.

    DIFERENTA E CLARA! nu va mai ascundeti dupa degete.

Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger