Căsătoria dintre persoane de același sex, perpetuarea speciei umane și creșterea de copii

17

Tema relației dintre homosexualitate, reproducere și creșterea de copii este foarte prezentă în ultima vreme în presa din România. În cele ce urmează, voi prezenta câteva informații care ating doar cateva aspecte ale acestei teme. Înțeleg din mai multe materiale publicate recent în presă că opoziția față de permiterea și recunoașterea căsătoriilor între persoane de același sex decurge, printre altele, din (a) interesul pentru binele copiilor și (b) interesul pentru perpetuarea speciei umane.

 

2woman_holdinglittleboy

de Daniela Cutaș

 

Cele două aspecte sunt evident strâns co-dependente. Am să încep cu primul.

O idee care se regăsește în multe intervenții publice este aceea că homosexualitatea, în general, și mai ales recunoașterea căsătoriilor dintre persoane de același sex, și a dreptului membrilor lor de a crește copii împreună sunt incompatibile cu, sau măcar periculoase pentru, binele copiilor. Acesta este primul aspect în legătură cu care pot oferi informații utile. În ultimele decade a fost realizat un număr mare de studii asupra a diverse tipuri de medii familiale atât cu părinți de sex opus cât și cu părinți de același sex. Rezultatele acestor studii converg în mare măsură în a indica faptul că pentru copii și bunăstarea lor contează cel mai mult, în general, calitatea relațiilor din familie (a părinților cu copiii, a părinților între ei), și nu numărul părinților, vârsta lor, sexul lor, orientarea lor sexuală sau dacă părinții și copiii sunt înrudiți genetic (Golombok et al. 1995, Golombok 1998, 2000, Stacey & Biblarz 2001, Hastings 2006, Hamilton et al. 2007, Scheib & Hastings 2012).

Mai mult decât atât, dacă insistăm să urmărim acest aspect al sexului și orientării sexuale a părinților, se pare că familiile care funcționează cel mai bine din punctul de vedere al dezvoltării psihice a copiilor sunt cele formate din copii și două mame, indiferent dacă există sau nu o relație genetică între mame și copii și indiferent dacă până la finalizarea studiului mamele mai formează un cuplu sau nu (Hastings 2006, Gartrell & Bos 2010). Aceste studii au urmărit rezultatele școlare, interacțiunile sociale, respectarea regulilor, agresivitatea copiilor etc., în unele studii aceștia fiind monitorizați pe parcursul mai multor decade (în studiul realizat de Gartrell & Bos, începând din 1986).

Desigur există multe explicatii posibile pentru aceste rezultate, una dintre ele fiind că femeile sunt în general educate să fie mai implicate în creșterea copiilor, iar două mame înseamnă mai multă implicare decât o mamă și un tată (evident, nu este întotdeauna astfel). Așadar, dacă ceea ce ne interesează în primul rând este binele copiilor, ar trebui să încurajăm femeile să devină părinți împreună. Apoi, aceste rezultate invalidează convingerea multora dintre noi că a avea o mamă și un tată este foarte important pentru copii, ca și aceea că este mai bine pentru copii să fie crescuți de părinții lor biologici (pentru o recenzie cuprinzătoare a peste o sută de studii asupra a diverse tipuri de familii și impactul lor asupra copiilor, a se vedea Hastings 2006).

Este remarcabil de asemenea că aceste rezultate sunt obținute în contextul în care sprijinul de care au parte familiile non-tradiționale este mai redus, iar copiii din aceste familii se confruntă cu situații dificile cu care alți copii, din familii mai acceptate social, nu se întâlnesc. Aceste situații pot include respingerea din partea familiilor din care provin părinții, hărțuirea de către alți copii sau părinți în mediul școlar și în general lipsa sprijinului social de care se bucură familiile considerate normale.

Pentru cei care sunt îngrijorați în ceea ce privește consecințele permiterii căsătoriilor între persoane de același sex pentru perpetuarea speciei umane, mai există o veste bună. Cercetări care au loc în mai multe părți ale lumii indică posibilitatea că în viitorul apropiat vom crea gameți umani (spermatozoizi și ovule) din alte tipuri de celule, cum ar fi celulele pielii. Acest lucru se realizează, de exemplu, prin stimularea celulelor pentru a reveni la un stadiu pluripotent (adică apte de a genera alte tipuri de celule) și de a le ghida să devină celule reproductive, fie spermatozoizi fie ovule. Acestea nu sunt scenarii science fiction: deja s-au născut șoareci cu doi tați (Deng et al. 2011) și din gameți obținuți din piele (Hayashi et al. 2012). Deocamdată, este mai probabil să se obțină ovule din celule prelevate de la bărbați decât spermatozoizi din celule prelevate de la femei – aceasta din cauza cromozomului Y: bărbații au și cromozomul X si Y (XY), însă femeile au doar X (XX). (Pentru o discuție mai detaliată a implicațiilor acestor posibilități, a se vedea Douglas et al. 2012.)

Pe scurt, s-ar putea ca în viitorul apropiat doi bărbați să poată deveni împreună părinți genetici. Dintr-o perspectivă pronatalistă și genetic-esențialistă, acesta este un lucru bun, care ar trebui încurajat – în afara situației în care a avea părinți homosexuali este intrinsec un lucru rău, și cum am văzut mai sus nu pare să fie cazul. Dacă a crește alături de doi părinți de același sex nu este în principiu dăunător copiilor (într-atâta încât să fim îndreptățiți, sau chiar să avem o obligație, de a nu permite formarea de astfel de familii) și perpetuarea speciei umane este un scop dezirabil, ar trebui să încurajăm cuplurile de același sex să devină părinți.

În al doilea rând, relația dintre permiterea căsătoriilor între persoane de același sex și (ne)conceperea de copii nu este atât de clară pe cat ne pare unora dintre noi la prima vedere. Orientarea sexuală nu este un impediment intrinsec în reproducere. Faptul că Ion se căsătorește cu Vasile nu anulează neapărat capacitățile lor reproductive individuale și nici dorința lor de a deveni părinți. Ei, în principiu, pot să crească împreună copiii pe care îi au deja din relații precedente, să adopte individual sau împreună, să conceapă cu ajutorul reproducerii asistate medical sau, în viitor, cum am văzut mai sus, a gameților artificiali. Mai mult decât atât, tocmai faptul de a se putea căsători și deci a le fi recunoscută legal și social relația i-ar putea face mai dispuși să devină părinți, decât erau înainte.

Sper că în cele de mai sus am oferit câteva informații care pot fi de ajutor celor care doresc să știe ce impact au diferite feluri de familii (în special cele în care părinții sunt de același sex) asupra copiilor și să decidă cum ar trebui schimbate instituțiile sociale din perspectiva interesului copiilor. Asemenea altor întreprinderi umane, știința este failibilă: se poate să existe consecințe ale diverselor tipuri de asocieri în viața privată care nu au fost încă detectate sau evaluate suficient de aproape de impactul lor real. Însă având în vedere numărul mare de studii, multe longitudinale, care confirmă aceste concluzii, probabilitatea ca ele să fie în mare măsură corecte este ridicată.

Daniela Cutaș este conferențiară în filosofie practică la Universitatea din Umeå și Universitatea din Göteborg, Suedia, și cercetătoare în etica reproducerii la Universitatea din Maastricht, Țările de Jos, în cadrul proiectului „Gameții artificiali: etică și dinamică”, finanțat de Centre for Society and Life Sciences (CSG), Nijmegen, și Netherlands Organisation for Health Research and Development (ZonMw), Haga. Mai multe informații despre autoare puteți găsi aici.

 

Surse și sugestii suplimentare pentru informare:

RW Chan, R Barbara & CJ Patterson, Psychosocial adjustment among children conceived via donor insemination by lesbian and heterosexual mothers, Child Development 1998; 69, 2: 443-457.

D Cutas & S Chan (eds), Families – Beyond the Nuclear Ideal. London: Bloomsbury Academic, 2012, în special cap. 6: J Scheib & P Hastings, Donor-conceived raised by lesbian couples: socialization and development in a new form of planned family.

JM Deng, K Satoh, H Chang, Z Zhang, MD Stewart, H Wang, AJ Cooney & RR Behringer, Generation of viable male and female mice from two fathers, Biology of Reproduction 2010, doi 10.1095/​biolreprod.110.088831.

T Douglas, C Harding, H Bourne & J Savulescu, Stem Cell Research and Same-Sex Reproduction, in M Quigley, S Chan & J Harris (eds.), Stem Cells: New Frontiers in Science and Ethics. Singapore: World Scientific, 2012.

N Gartrell & H Bos, US national longitudinal lesbian family study: Psychological adjustment of 17-year-old adolescents, Pediatrics. Official Journal of the American Academy of Pediatrics 2010; 126: 28-36.

AE Goldberg, Lesbian and Gay Parents and Their Children. Research on the Family Life Cycle. Washington: American Psychological Association Publishing, 2009.

S Golombok, R Cook, A Bish & C Murray, Families created by the new reproductive technologies: quality of parenting and social and emotional development of the children, Child Development 1995; 66: 285-298.

S Golombok, New families, old values: considerations regarding the welfare of the child, Human Reproduction 1998; 13: 2342-2347.

S Golombok, Parenting: What Really Counts? London: Routledge, 2000.

J Grusec & P Hastings (eds.), Handbook of Socialization. Theory and Research. New York: The Guilford Press, 2007, cap. 13: C Patterson & P Hastings, Socialization in the Context of Family Diversity.

L Hamilton, S Cheng & B Powell, Adoptive Parents, Adaptive Parents: Evaluating the Importance of Biological Ties for Parental Investment, American Sociological Review 2007; 72: 95-116.

K Hayashi, S Ogushi, K Kurimoto, S Shimamoto, H Ohta & M Saitou, Offspring from Oocytes Derived from in Vitro Primordial Germ Cell-like Cells in Mice, Science 2012; 338: 971-975.

J Stacey & T Biblarz, (How) Does the Sexual Orientation of Parents Matter?, American Sociological Review 2001; 66, 2: 159-183.

 

Puteți citi și:

Este 11 dimineața și te iubesc

Ecuația familiei se schimbă: Un părinte, trei părinți, două mame, doi tați


17 comentarii

  1. Pingback: 2 moms better than 1 mother and 1 father | Anca Raluca

  2. Pingback: Căsătoria dintre persoane de același sex, perpetuarea speciei umane și creșterea de copii | Radio GRADO

  3. Dacă doi bărbați ar putea deveni părinții genetici ai aceluiași copil, atunci n-ar fi posibil ca un singur bărbat să devină și mama și tata (la propiu) unui copil?

  4. Dupa conceptiile mele,ne “departam”de NATURA prin astfel de idei.Am fost “construiti”intr-un anume fel si ne tot departam de natura,neluind in calcul consecintele.Avem un sistem interior de a asigura perpetuarea speciei(vezi Noua medicina germanica).Din punct de vedere psihologic consecintele se pot vedea peste 15-20 ani.Avem voie sa “programam” acesti copii,mai ales ca nu-i putem intreba.Cum vom fi etichetati de ei la acea virsta?.Cum vom plati acest abuz?.Ar trebui sa ne gindim de 10 ori,inainte sa facem ceva,care ar putea avea urmari posibil grave.Egoismul nostru,nu ne lasa sa vedem dincolo deanumite perioade.Neputind vedea,viitorul cred ca este gresit sa actionam in anumite directii.

    • tocmai asta e, ca nu am fost ‘construiti’ intr-un anumen fel de catre un ‘creator’ (nu e interesant ca majoritatea ‘argumentelor’ impotriva casatoriilor intre persoane de acelasi sex ajung sa-l invoce ori pe dumnezeu, ori natura?). nu exista norme in natura, si implictit nimic care sa spuna ca materialul genetic trebuie sa vina de la indivizi de sex diferit. cat despre ‘programarea’ copiilor, din cate stiam eu, nici pe cei nascuti in ‘familia traditionala’ nu-i intreaba nimeni daca vor sa se nasca.

      • Nu exista norme in natura…
        Daca te uiti in natura nu se poate sa nu observi faptul ca reproducerea are de-a face cu indivizi de sex opus…
        Cam acesta este normalul in natura…
        Cat depsre faptul ca mereu se aduce vb de D-zeu este normal, deoarece vrand nevrand se aduce in discutie notiunea de bine si rau… iar cand ajungi aici trebuie sa operezi in domeniu filozofic.
        Mi-e teama ca vom descoperi dand cu capul ca ne credeam mai despteti decat eram in ce priveste consecintele pe termen lung si foarte lung.
        Asa cum am aflat de ecosistem dupa ce l-am dezechilibrat, o sa aflam despre importanta familiei “normale” dupa ce vom nenorici vrei 2-3 generatii. Nu ar fi pentru prima data cand ne descoperim prostia prea tarziu…
        Fara D-zeu moralitatea si notiunea de bine si rau dispare in neantul realtivismului exacerbat.
        Discutia e mult mai larga decat topicul articolului… dar scurt pe doi… l-am indepartat pe D-zeu din constiinta noastra si am inebunit… iar in cateva generatii se vor trezi cativa destepti sa realizeze ca nu au luat in calcul toti factorii implicati…

        • Larry, tu faci o greseala pe care o fac multi, pui semnul egal intre etica si morala crestina; or etica este mult mai mult de atat. Iti propun sa te mai informezi pe acest subiect.

  5. Deviatiile de comportament sexual, printre care si homosexualitatea, n-ar trebui – sub niciun aspect – incurajate. in vest, batalia pentru drepturi depline, egale si tot restul de cerinte din partea minoritatilor sexuale se poate traduce si altfel: acestia incearca sa beneficieze de aspectele financiare (ajutoare, scutiri de taxe, altele asemenea) de care au parte familiile normale. nu traditionale, ci normale. nefiind fireasca, homosexualitatea nu este privita cu ochi buni niciunde. a prefera sa nu vorbesti despre aceasta nu inseamna a o accepta. toleranta aparenta din anumite zone ale lumii ascunde mai degraba acest aspect, decat o totala si deplina acceptare. consider ca solutiile artificiale amintite in articol, desi fascinante din punct de vedere stiintific, sunt absolut imorale si ar trebui interzise precum de pilda clonarea umana.

    • Bine ba, o sa imi sterg din minte ca vreau un copil pt ca sunt lesbiana si pt ca asa vor toti astia ca tine cu capul bagat in cutie! E bine? Te simti mai fericit? 🙂 Ce vorbesti, nu e privita cu ochi buni homosexualitatea? Cine te intreaba pe tine daca esti de acord sau nu cu stilul meu de viata? Cine te crezi tu sa iti dai cu parerea despre relatia mea cu persoana pe care o iubesc? Cine iti da dreptul? Nu sunt violenta in exprimare, imi cer scuze, dar prea multi ca tine vorbesc fara sa stie nimic. Si prea multi care se cred “normali” si au impresia ca detin dreptatea si realitatea. Ce sa-ti povestesc, Romania, tara normalitatii. O sa ramaneti toti taranii aici, sa traiti in pesteri si sa faceti foc din bete, la nivelul asta o sa ramaneti, si totul pentru ca nu stiti sa va priviti decat realitatea voastra. Vrei sa stii ceva? Am terminat o facultate, am ajuns undeva si mi-am pastrat principiile care definesc un om educat caruia nu i-au pierit simturile, sunt cu o femeie, am si copil si e cel mai bun copil. Asa ca lasa-ma cu definitiile desprinse din basme, si gandeste-te ca daca nu intelegi ceva ce exista, inseamna ca mai trebuie sa te documentezi.

  6. Poti fi moral,si sa ai notiunile de bine si rau si fara credinta in Dumnezeu sau biserica.Cele doua notiuni exista dinaintea crestinismului si acesta nu stiu daca a facut prea mult bine in promovarea corecta a notiunilor de constiinta umana.Morala invatata de frica unei autoritati care pedepseste la fiecare miscare, existenta unui Tata iubitor dar crud nu este tocmai o explicatie buna pentru lucrurile neplacute si grele din viata noastra, existenta unei autoritati morale cum este biserica care in acelasi timp isi incalca singura toate preceptele morale: iubirea aproapelui, acceptarea neconditionata a creatiei, nu arunca cu pietre, etc. precum si mercantilismul promovat de 2000 de ani (“ma rog …ca sa imi dea, cred… pentru ca Dumnezeu imi da..si tie nu, sic!, fac pomeni..adica ii ofer bani lui Dumnezeu ca sa imi dea ceva in schimb sau imi cumpar un loc in Rai..etc.).Prea multi oameni isi gasesc o scuza pentru homofobie, rautate,invidie,etc. prin ce li se implanteaza in cap de catre biserica decat urmeaza credinta crestina in sensul cuvintelor lui Isus.Cu alte cuvinte sunteti niste farisei.L-ati vandut in templu pe o mana de arginti, nu urmati cuvintele lui si daca ar invia..o bietul filozof nebun si plin de idealuri!

  7. E logic ca demult au existat persoane gay si animale si insecta, dar nu sunt vinovati cu nimic cu totii merita o sansa, e bine sa si crezi in dumnezeu si religie si corectidune dar nu exagerata, am vazut multi tineri sanatosi care au probleme mntale care din cauza parintilor exagerati de religiosi, au indopat copii cu pastile si alte tampenii pana iau transformat in legume, asa ca nu exagerati cu religia ca religia poate sa distruga mii de familii intregi iubitoare si fericite! Asta e parerea mea ca lumea exagereaza prea mult cand e vorba de religie, copii, adulti, nu e de mirare ca lumea numai crede in dumnezeu din cauza exagerarii!!

  8. O invit pe doamna Daniela Cutaș sa citeasca si cartea „Fața nevăzută a homosexualității” scrisa de autorii Virgiliu Gheorghe si Andrei Dîrlău.

  9. Pingback: Simona Tache - Pedofililor ar trebui să li se interzică căsătoria sau numai homosexualilor? - Simona Tache

Leave A Reply