Bucurestiul este pregatit sufleteste pentru mersul pe bicicleta

14

Din cei 469 de votanti din cadrul dezbaterii de saptamana trecuta, 95% s-au pronuntat pentru mersul pe bicicleta in Capitala, pe care il considera un mijloc de transport ieftin, rapid si sanatos intr-un oras aglomerat, desi multi spun ca infrastructura pentru biciclisti si conditiile de trafic mai au de batut cale lunga pana sa atinga nivelul tarilor europene car au consolidat cultura velo.

Mircea Mester, redactor-sef al unui portal auto, scrie in cadrul dezbaterii Cu sau fara biciclete in Bucuresti? ca Bucurestiul mai are nevoie de cativa pasi in infrastructura pentru a convinge mai multi oameni sa incalece un vehicul pe doua roti sau ca bicicletele vor continua sa fie „puncte verzi intr-un desert de beton care le decoloreaza”. De cealalta parte, mecanicul de biciclete Ionut Leontie spune ca soferii bucuresteni sunt mult mai civilizati vizavi de biciclisti decat in urma cu 5-6 ani, ca e laudabil ca exista mai multe piste de biciclete decat in 2004, cand era una singura, sau ca vehiculul pe doua roti iti ofera mai multa libertate in trafic decat celelalte mijloace de transport ingramadite pe strazi. Cititorii TOTB au dezbatut si ei pe marginea ideilor invitatilor nostri.

„Cum poti sa votezi impotriva mersului pe bicicleta? Este un sport accesibil oricui, iar cei care cunosc definitia termenului de sport il inteleg”, se pronunta “Ds0l”, care adauga ca „oriunde in lume, mersul pe bicicleta este cel mai eficient mod de a combina placutul, utilul, fiabilul, pretul si, nu in ultimul rand, SANATATEA”.

„Bicicleta nu polueaza, nu face zgomot, nu blocheaza intersectia, nu ocupa spatiu, nu sta in trafic. DA, pentru!”, completeaza Rodica, care se plange insa ca, „din pacate, avem soiul de primari care s-au gandit sa interzica bicicletele in Bucuresti!! Jenant!”. Lilith deplange mai departe lipsa unei infrastructuri adecvate: „Nu exista nici un fel infrastructura. Ce exista este facut in bataie de joc. Sunt perfect de acord totusi ca daca se urca omul in sa si merge probabil ca o sa se faca ceva. Oricum sunt mai multe sanse sa se faca ceva daca merge lumea cu bicicleta decat daca nu merge nimeni. Dar infrastructura nu exista. Pistele sunt facute 90% in bataie de joc. Nu le respecta nimeni si in afara de asta te mai fugaresc si cainii”.

“con” ofera insa cateva observatii punctuale aflate sub imperiul calmului: „Merg zilnic (primavara-toamna), de vreo 8 ani, cu bicicleta la serviciu in Bucuresti. Cam 10 km. Cateva observatii:

– soferii nu mi se par acum mai prieteosi decat acum cativa ani… Insa daca pleci de la premisa ca trebuie ca tu sa te feresti de ei… pt ca ei nu sunt atenti la tine, nu ai nicio problema.

– pistele sunt intr-adevar imperfecte. Dar nu mi se pare atat de grav ca trebuie sa ma aplec ca sa evit cateva crengi sau sa ocolesc 2-3 masini parcate pe pista. Evident ca mi-ar placea sa nu existe problemele astea, dar nici nu mi se par ATAT de grave incat sa ma faca sa nu merg cu bicicleta.

– pietonii care merg pe pista se dau la o parte (in cele mai multe cazuri) in momentul in care ii claxonezi. Eu aleg sa le si multumesc pentru asta…

– cel mai neplacut e cu cainii… Insa daca vezi ca se indreapta spre tine, poti sa te opresi. Iar daca te opresti nu te mai ataca…

In concluzie… cred ca putina relaxare din partea tuturor nu face decat sa ajute. Pe toata lumea”.

De cealalta parte, “neighbor’s goat” prezinta conditiile improprii de trafic de care s-a lovit in experienta personala, spunand ca „nu este mai putin periculos sa mergi cu bicicleta prin Bucuresti. Pt. ca putinele piste pt. biciclisti nu sunt intretinute (daca va plimbati pe cheiul Dambovitei, pe la Eroilor, catre Izvor, va veti izbi cu capul de crengile copacilor). Sau daca pista biciclistilor traverseaza o intersectie, trebuie sa stai la trei semafoare, fiindca pista a fost croita in forma de “U”. Iar daca trebuie sa mergi pe marginea soselei, gurile de canal sau rigolele nu au fost aduse la nivel cu asfaltul sau au zabrelele puse pe aceeasi directie cu drumul, incat risti sa ramai cu roata din fata infipta-n canal (…) Ah, si sa nu uitam maidanezii, pt. care suntem tinte preferate. Nu a existat macar o singura plimbare cu bicicleta la care sa nu fi fost speriat, alergat, agresat sau latrat de miile de caini maidanezi ce se distreaza pe seama noastra”.

Altii chiar au renuntat la bicicleta din cauza traficului din Capitala. Este cazul lui “UnKN”, care spune ca anul trecut si-a cumparat bicicleta cu gandul la nostalgia verilor petrecuta in Constanta „cu bicla”. „Dupa 2 luni am vandut-o. Traficul pe stada e oribil, soferii nu te vad si nu le pasa daca te calca, nu ai nici o prioritate pe carosabil, tu trebuie sa il feresti si pe prostul care iese din parcare si nu da doi bani pe tine, si pe cel care nu-ti acorda prioritate doar pt ca esti biciclist…Cat despre banda de biciclisti…o porcarie facuta in gluma. Cu o bicicleta adevarata se merge in medie cu 40 KM/h nu cu 5, ca altfel mai bine ma las si merg pe jos. Ceea ce am si facut”.

Constantin spune ca bicicleta este unul dintre cele mai eficiente mijloace de transport, dar cu cateva conditii: „sa cunosti regulile rutiere, sa -i strasam de administratorii oraselor sa le curete de praf, sa externalizeze circulatia de tranzit, sa construiasca parcari subterane (se poate …si ne-ar scapa de multe frustrari!), sa ajute circulatia nonpoluanta prin orice mijloace”.

Pentru incheiere am ales parerea lui Florin, care este si sofer, si biciclist: „Mersul cu bicicleta in Bucuresti este si va fi pentru mult timp de acum inainte un subiect de discutie intre soferi si biciclisti. De ce? Simplu – suntem o natie stresata de timp, fara conditii civilizate de transport in comun, fara strazi gandite, un fel de teorie a formelor fara fond. Trebuie insa sa privim la celelalte tari europene, care au reusit sa rezolve haosul creat de masinile in zonele centrale cu 2-3 artere speciale pentru biciclisti. Sunt si sofer si biciclist; cred totusi ca exista sperante ca aceasta tara sa reuseasca sa inteleaga ca trebuie sa traim intr-o comuniune, sa ne respectam unii pe ceilalti (biciclisti si soferi) si ma bucur sincer ca exista din ce in ce mai multe voci pro-biciclisti”.

Foto: Mihaela Dumitrascu (TOTB)

Tags:



14 comentarii

  1. Mersul cu bicicleta in BUcuresti este ieftin si rapid sanatos nu este in nici un caz.
    Ultima data am riscat sa merg cu bicicleta prin Bucuresti, in 92, dupa o ora de mers prin praf si gaze de esapament nu vreau sa mai repet aceasta experienta. Asta pe linga privirile mirate si claxoanele si ce mi-or fi urat unii soferi. Nici nu vreau sa ma gindesc cum ar fi acum.

    Din pacate nu mai pot sa merg cu bicicleta nici in orasul unde locuiesc – aglomeratie, praf, gaze, soferi idioti si hotii de biciclete. A mai ramas doar muntele unde mai dau o tura cu bici si cind merg in vizita la prietenii din tari straine.

    Citi dintre cunoscutii vostrii prefera sa mearga cu masina decit sa mearga pe jos 5-10 min ? Citi dintre ei prefera sa mearga 1-2h cu masina decit 30-45min cu metroul ?

    o zi buna sa aveti.

  2. Succesuri la mers pe bicicleta Pentru cei care gandesc exista masinile
    PS
    Chiar trebuia sa va puneti caricaturi la “redactia” ?

    • Daca ar fi mai putini din aceia care “gandesc”, ‘spagatristule’, ar fi mai putin poluat orasul, ar fi mai putine accidente, mai putini tineri generatia “Mac Donalds” pe care zac suncile…gandesti prea putin..

  3. 2 km dus si 2 km intors poate fi calea de a face putin sport pentru persoanele care nu au timp. Decat 30 minute in masina/metrou, mai bine 30 minute pe bicicleta.

  4. Mda… 95% din 469 de votanti care oricum cochetau cu ideea de a merge pe bicicleta (nu stiu de ce am o presimtire ca cei mai inversunati dusmani ai mersului pe bicicleta nu frecventeaza paginile astea…). Cred ca daca ai fi calculat procentajul ADEVARAT, pe un esantion al populatiei reprezentativ pentru populatia noastra, ai fi ajuns la… 10%? hai 15, sa nu fiu rau 😐

    Oricat de mult mi-as dori sa fie altfel, asta este adevarul… Bucurestiul NU este pregatit pentru mersul pe bicicleta… sunt cativa oameni, dar marea majoritate… 😐

    • “95% din 469 de votanti care oricum cochetau cu ideea”

      Cam asa este… Mai ‘elocvent’ cred ca va fi numarul de mail-uri primite la Metrorex pentru sustinerea “Cu bicicleta la Metrou”… La sfarsitul lunii martie se primisera 500 sau 700, nu mai stiu exact. A spus-o seful Metrorex intr-o emisiune la Radio Romania Actualitati. Uf!

    • Corect.
      Dar ar trebui sa existe si masuri de incurajare a mersului pe bicicleta.
      Normal ca in conditiile actuale multi sunt scarbiti de bicicleta pentru ca o asociaza cu nebunia din trafic.

  5. si eu sunt pregatit sufleteste sa merg pe luna si sa-mi vad parcela de pamant selenar pe care intentionez sa o cumpar peste 37 de ani 😉

  6. Pingback: Articole culese din mass-media romaneasca

  7. Nici un politician corupt nu va opta pentru investitii intr-un mijloc de transport eficient, simplu, sanatos si curat cum este bicicleta DEOARECE nu iese banu, nu iese profit din asta !
    La noi politica se face pe baza de bani, de nepotisme, de coruptie etc….

  8. Dragi biciclisti. Cu bicicleta se poate circula si pe sosea, daca se respecta regulile de circulatie. Si cu cat o sa fiti mai multi cu atat or sa ii fortati sa faca modificari mai multe. Daca sunteti putini care alegeti aceasta modalitate de transport atunci o sa asteptati mult si bine… politicienii sunt ca niste “catâri încăpătânaţi” cateodata si “proşti si fuduli” ca doar au functii si putere nu… cine mai este ca primarul cand este pus sus de catre oamenii de rand… Oricum pe langa asta mai exista si interese. Bicicletele nu consuma benzina, respectiv motorina, si cu ele iesi mai ieftin de la un service… Ce bine ca nu mai traiesc in Bucuresti si acum traiesc intr-un orasel linistit, unde pot sa ma bucur de bicicleta mea, 🙂 facand drumuri in aer liber.

  9. Nu ar trebui sa ne imbatam cu procentul de 95%. Ganditi-va ca cei care nu sunt interesati sau sunt impotriva ideii nici nu s-au obosit sa citeasca sau sa voteze. Au votat in principal cei ce sunt pentru idee, care in numar absolut nici nu au fost prea multi (469). Desi sunt pentru biciclete nu cred ca masinile pot convietui in pace cu ele; iar ca sa restrictionam masinile cred ca este o utopie. Masina este pentru multi un simbol al statutului, al averii. Va trece multa apa pe Dambovita pana cand vom accepta de buna voie taxe uriase pentru inmatricularea masinilor asa cum se intampla in tarile nordice (Danemarca de ex.).
    Nu inseamna ca trebuie abandonata lupta, dar e cu bataie lunga.

  10. Sondajul vostru e MINCINOS!!! Eu am facut un sondaj si a reiesit ca 90% dintre bucuresteni NU VOR SA AUDA de mersul pe bicicleta. Asta e adevaratul sondaj facut de adevaratul fiu al mamei maria, care le are cu sondajele de nu se poate. (sondajul a fost facut pe 10 bucuresteni, 9 majori care s-au pronuntat cu NU si 1 minor care vrea bicicleta) Hai pa, pa, sondaricilor

Reply To zeltera Cancel Reply

Advertisment ad adsense adlogger