Intr-un raport intern dat publicitatii miercuri, 8 septembrie, compania petroliera britanica scrie ca o serie de erori pentru care isi impart vina mai multe companii au dus la tragedia din Golful Mexicului: munca proasta de cimentare, interpretarea gresita a unui test de presiune sau intretinerea inadecvata a sistemului de prevenire a incendiilor ar fi contribuit impreuna la explozia platformei Deepwater Horizon, produsa pe 20 aprilie, care a dus la cea mai grava scurgere de petrol din istoria SUA.
„Tragedia din jurul putului Macondo nu a fost cauzata de un singur factor”, au declarat reprezentantii companiei petroliere. „De fapt, o insiruire de erori care au implicat diferite companii a condus la explozia si incendiul in urma carora au murit 11 oameni si care au cauzat poluarea din Golful Mexicului”. Inreprinsa de responsabilul cu masurile de siguranta al BP, Mark Bly, si de o echipa de circa 50 de oameni, mare parte angajati ai companiei britanice, investigatia a pornit aproape imediat dupa explozia platformei petroliere Deepwater Horzion, care a cauzat moartea a 11 muncitori si deversarea in Golful Mexicului a unei cantitati de petrol estimata la circa cinci milioane de barili.
Invocand o serie de defectiuni mecanice, judecati umane, concepte ingineresti si implementari operationale, toate interconectate, raportul de 193 de pagini deviaza atentia dinspre BP inspre contractantii sai, scrie New York Times, in special inspre Transocean, proprietarul platformei petroliere, si Halliburton, compania care a realizat operatiuni de cimentare a putului Macondo. Analiza se axeaza mai putin pe deciziile luate de BP in proiectarea si modalitatea de forare a putului si mai mult pe ceea ce au facut muncitorii, in special cei de la Transocean, dupa producerea exploziei.
Desi stabileste ca echipa BP aflata pe platforma petroliera inainte de explozie a interpretat gresit rezultatele unui test de presiune negativ ce indica o explozie iminenta, raportul plaseaza mare parte din vina pe umerii companiilor Halliburton, acuzata de proasta cimentare a putului, care ar fi dus la deversarea hidrocarburilor, si Transocean, care ar fi responsabila pentru testele defectuoase si proasta intretinere din spatele sistemului de prevenire a incendiilor, din cauza caruia nu s-a mai inchis putul.
BP recunoaste ca sefii echipei sale nu ar fi trebuit sa accepte rezultatele unui test-cheie privind invelisul de ciment venite cu putin timp inainte de explozie, insa acuza echipajul companiei Transocean ca nu a reusit „sa recunoasca si sa actioneze asupra influxului de hidrocarburi dinauntrul putului pana cand volumul acestora a inceput sa creasca si sa se apropie cu repeziciune de suprafata”.
Intr-o marturie federala, reprezentantii Halliburton au declarat ca au urmat ordinele BP si au invocat o serie de e-mailuri de pe 18 aprilie in care Halliburton avertiza BP in legatura cu o potentiala scurgere de gaze. De cealalta parte, reprezentantii BP au puse la dispozitia publicatiei New York Times o serie de documente interne despre care spun ca arata increderea Halliburton in munca sa de cimentare. De altfel, cele trei companii implicate in catastrofa petroliera au dat vina una pe alta de la inceputul tragediei.
Foto: Reuters
3 comentarii
Daca presiunea hidrocarburilor ce a dus la explozie a fost mai mica decat parametrii garantati contractual de Halliburton, indiferent de ce negocieri au fost anterior, e vina lor. Daca presiunea a fost mai mare de parametrii garantati contractual, este vina BP ce a comandat o lucrare insuficient de rezistenta.
Interesant de urmarit.
Pingback: BP ameninta si situri stravechi din Libia » Think Outside The Box
Pingback: O analiza video estimeaza scurgerea de petrol din Golful Mexicului » Think Outside The Box